Hoofdmenu

hertshooihaantje?

Gestart door tgroen, juli 09, 2014, 12:40:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

tgroen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Bij googlen op hertshooi en haantje, kwam ik op een hertshooihaantje uit. Voor een Groot hhh (zoals ingevoerd op wn) vind ik hem toch aan de kleine kant, maar ik heb geen vergelijkingservaring.
Is de tweede foto van zijn larve?
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/86167891
Groot hertshooigoudhaantje - Chrysolina hyperici gezien op 2014-06-28 Veluwezoom
Foto's:







Toelichting:
Met larve op foto 2?
bij voorbaat dank Theo en/of Dineke Groen
grt, Theo

Thomasr

Het lijkt mij geen Groot hertshooigoudhaantje omdat de bestippeling van de dekschilden en kleur daar niet mee overeenkomt. Ik haal dit slechts uit mijn gids en internet dus ik ben niet zeker.
Met vriendelijke groet,
Thomas

Arp

Het is inderdaad zeker geen hyperici. Voor zover niet verdwaald komen in elk geval Chrysolina brunsvicensis en varians ook op Hertshooi.

Op basis daarvan en gecombineerd met wat er aan kleur en bestippeling zichtbaar is zou varians dan een heel aannemelijke optie zijn, maar voor echte determinatie moet je meer van de kever kunenn zien (vorm en bestippeling halsschild etc).

De larve kan heel goed van een Chrysolina zijn, dus redelijke kans dat deze van dezelfde soort is. Ik heb van een aantal Chrysolina-soorten larfjes uitgekweekt en er zijn me bij die soorten in elk geval geen duidelijke verschillen opgevallen, dus ik vermoed dat de meesten alleen op basis van microscopische details te determineren zullen zijn (als überhaupt mogelijk)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

tgroen

Ik maak nog wat foto's met hopelijk meer detail van de voorzijde. De aantallen beestjes nemen wel af.
grt, Theo
grt, Theo

Arp

Maak er voorlopig in elk geval varians (onzeker?) van - dat past een stuk beter.

Je mag ook met alle plezier een menneke opsturen voor zekerheid - dat zijn de iets kleinere exemplaren met meer parallelle zijden.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

tgroen

Is deze mans genoeg (zie aangepaste posting en wn). Naast die met de gouden kleur lopen er ook wat groene rond.
grt, Theo

Arp

Dat lijkt me wel :)

Ch. varians is erg variabel qua kleur (de naam zegt het al). De bestippeling op de dame in de nieuwe foto ziet er apart uit, alsof er een dichter bestippelde baan overheen loopt ...

Begrijp ik dat je wat verzameld hebt? Zie Pébétje

P.S. De larve van varians lijkt qua kleur etc ook goed op die van jullie :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)