Verder te komen dan Hydropsyche spec.? - Leeuwarder Bos - 04-07-14

Gestart door Yeronimo, juli 08, 2014, 18:54:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Ving een 8 mm groot in mijn ogen Hydropsyche spec. op licht tijdens nachtvlinderen. Heb deze verzameld en onder de binoculair bekeken. Nu heb ikzelf geen literatuur helaas van deze leuke groepen, maar vroeg mij af of er literatuur is waarbij ik verder kan komen dan Hydropsyche spec. bij dit dier of dat jullie wellicht verder komen dan spec voor me. Alvast dank!

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/86086125
Hydropsyche spec. gezien op 2014-07-04 Leeuwarden - Leeuwarderbos
Foto's:










bij voorbaat dank Jeroen Breidenbach
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

David Tempelman

holocentropus sp.
met een boek zijn we druk bezig. ondertussen is Barnard & Ross 2012 een goed werk

Barnard, P. & E. Ross 2012. The adult Trichoptera (caddisflies) of Britain and Ireland (RES Handbook).
met vriendelijke groet,
David

Yeronimo

Dank voor je reactie David!
Wel opvallend. Ik zie op de foto's van de soorten onder het genus holocentropus dat ze een opvallende vleugeltekening hebben terwijl die bij mijn exemplaar ontbreekt. Vandaar dat ik hem op hydropsyche gezet had, maar mijn kennis is er bijna niet op het gebied van deze soortgroepen. Zou je kunnen aangeven waarom hydropsyche uitgesloten is en waarom het een holocentropus dus is? Alvast dank!
Ook dank voor de literatuurverwijzing. Ik wacht liever met smart op het boek waar jullie mee bezig zijn. Hou me/ons op de hoogte  :duim:  :blink:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

David Tempelman

hydropsyche is groter, en heeft op elk segment van de antennen een schuin lijntje.
holocentropus komt in gevlekte en ongevlekte versies.
als je dieren verzamelt, bewaar ze dan in 70% ethanol, want droog materiaal is geen werken! het kan wel, maar is lastiger doordat structuren verschrompelen. overigens kan ik proberen het exemplaar te determineren, dan moet je het me even sturen; stuur me in dat geval even een pb
met vriendelijke groet,
David

Yeronimo

Ben bang dat ik het exemplaar iets te stuk heb gemaakt  :( Bij de volgende die ik wellicht vang zal ik het zeker onthouden. Bedankt voor het aanbod en de informatie!  :duim:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden