Dode otter op Omrop Fryslân

Gestart door Jacques_Groen, juni 29, 2007, 21:47:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jacques_Groen

Waar kan ik een waarneming van een dode otter kwijt die ik in een externe bron heb gelezen?
Het komt er op neer dat donderdag een otter niet goed uitkeek bij het oversteken in Wolvega en dat niet overleefde.

Hier staat het originele bericht.

By Wolvegea is tongersdeitejûn op 'e nij in deade otter fûn. It bist is de twadde dy't yn koarte tiid deariden wurdt. Addy de Jongh fan de stifting Otterstation Nederland is lulk dat der by it fiadukt oer De Linde noch altyd gjin maatregels naam binne, wylst dat neffens him wol tasein wie.

Neffens de Jongh komme der hieltyd minder otters foar yn natuergebiet De Weerribben. Hy warskôget foar it op 'e nij útstjerren fan it bist.


vankeulen

Je kan het gewoon onder je eigen naam doen, dan zet je bij informatie 'externe bron' neer, ze zijn altijd blij met zulke waarnemingen
Groet Kees van Keulen

laatvlieger

CiteerJe kan het gewoon onder je eigen naam doen, dan zet je bij informatie 'externe bron' neer, ze zijn altijd blij met zulke waarnemingen
Nee, liever even hier op het forum melden of via info@waarneming.nl

Als je het onder je eigen naam doet, komt het ook in je iegen lijstjes e.d. te staan en wordt de database vertroebeld. Alleen eigen waarnemingen onder eigen naam invoeren s.v.p.!

We zijn wel in dergelijke waarnemingen geinteresseerd! Maar dan s.v.p. via het forum of via info@waarneming.nl. Wij voeren dan de waarneming wel onder externe bron in.


Dan even over de Otter, heb je een datum en een exacte locatie voor mij? Dan voer ik hem morgen wel even in.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

vankeulen

Duidelijke taal Wouter, maar ik ben het regelmatig tegengekomen op waarneming.nl dat mensen hun waarnemingen op deze wijze neerzetten met externe bron, ook heb ik het zelf gedaan en de reactie van de admin was positief zonder de uitleg die jij nu geeft (toevallig ook bij een otter), dus vandaar dat ik er van uitging dat het op deze wijze kon
Groet Kees van Keulen

Freek Verkerk

Je kunt er volgens mij 2 invoeren. Er zijn namelijk binnen korte tijd 2 otters doodgereden op dezelfde plek als ik het artikel goed lees.

CiteerBy Wolvegea is tongersdeitejûn op 'e nij in deade otter fûn. It bist is de twadde dy't yn koarte tiid deariden wurdt. Addy de Jongh fan de stifting Otterstation Nederland is lulk dat der by it fiadukt oer De Linde noch altyd gjin maatregels naam binne, wylst dat neffens him wol tasein wie.

Mogelijk staan details op de site van de "stifting Otterstation Nederland".

Vreemd overigens dat die otters niet gewoon door de Linde zwemmen, maar kennelijk over het viaduct lopen in plaats van er onder door. Zit daar iets onder dat hen tegenhoudt ofzo, een traliewerk?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Jeroen Nagtegaal

Angst, kan dat niet? Ik zag namelijk van de winter ook een Beverteritorium dat plots ophield bij een viaduct,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jessesven

Er zijn er onderhand wel erg veel doorgereden, onderhand kun je wel een topic bij ethiek openen of het wel ethisch verantwoord is otters uit te zetten in Nederland :o  

Freek Verkerk

#7
Of het ethisch verantwoord is om Otters uit te zetten was altijd al een topic (maar misschien nog niet hier) Beter is om de ecologische verbindingszones zodanig aan te passen dat die dieren hier uit zichzelf naar toe kunnen komen. Het schijnt dat er in Noord Duitsland en in Belgie otterpopulaties zijn maar die komen hier kennelijk nog in onvoldoende mate op eigen kracht alhoewel het niet geheel onmogelijk is.

Het uitzetten van dieren in nieuwe gebieden is eigenlijk altijd ethisch omstreden. Het uitroeien van dieren overigens ook.

Maar we moeten niet te bang zijn om te experimenteren. Het zou natuurlijk verkeerd zijn als de populatie niet levensvatbaar is en eigenlijk alleen maar voortleeft doordat er continue nieuwe dieren bijgezet worden. Bij Otters is dat mogelijk het geval, maar bij bijvoorbeeld Bevers lijken de dieren zich goed te handhaven, dus niet elke herintroductie is verkeerd.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

marcel123

Citeer'Als de otter overreden is, dempt men de put' 

Datum: 29 juni 2007
Addy de Jongh, directeur van de Stichting Otterstation Nederland (SON) te Leeuwarden trof gisteravond vlak na het viaduct over het riviertje de Linde een dode otter aan op de Rijksweg A-32 vlakbij Wolvega. De otter, opnieuw een vrouwtje, was overreden en door het verkeer in stukken gereten. Aan de conditie van het dode dier was te zien dat de otter gedurende een week langs de snelweg moet hebben gelegen. Het is schrijnend dat er vorige week dus niet één otter is omgekomen op de Friese snelwegen, maar twee vlak na elkaar. De Jongh is woedend over zijn vondst. De SON heeft al lange tijd gepleit voor maatregelen bij dit viaduct. Er werd van alles toegezegd, maar tot op heden is er niets gebeurd. Het is typerend
voor deze herintroductie. Volgens it Fryske Gea, dat de Linde Vallei in beheer heeft, komen er binnenkort middelen vrij om de situatie aan te pakken. Voor deze otter komt dat te laat: meer dan spijtig!

'Wordt het niet eens tijd dat Fryslân gaat beschikken over levende otters?', merkt De Jongh cynisch op. De natuur in Fryslân is er volgens hem klaar voor, maar de wegen en fuiken problematiek moeten eerst voortvarend aangepakt gaan worden. Belofte maakt schuld. Met de vondst van deze otter is het gelijk van de Tsjechen bevestigd, toen zij begin dit jaar weigerden otters ter beschikking te stellen voor herintroductie in Friesland en Overijssel. De Jongh vindt het buitengewoon ergerlijk dat er wel miljoenen euro's besteed worden aan aanleg en onderhoud van wegen, maar dat de enkele duizenden euro's die nodig zijn voor fauna voorzieningen niet of buitengewoon traag los komen. Door slecht onderhoud aan faunavoorzieningen in de Rottige Meenthe kwam begin dit jaar nog een grote mannetjes otter om op de drukke Pieter Stuyvesant weg, die dit gebied doorsnijdt.

Bron: ANP