Voorlopig ben ik de enige die op de nieuwe locatie gaat tellen. De rest blijft wrs op het Hazewater staan. De reden voor mij om op de Schammer te gaan staan is dat we volgens mij veel soorten missen doordat deze de lijn van de Utrechtse Heuvelrug volgen aan de andere kant van de bosrand (uiteraard vanuit het HW gezien). Ik baseer deze theorie op het feit dat het meerdere malen is voorgekomen dat Marc vanaf zijn huis in Leusden-Zuid, een vogel oppakt die soms schijnbaar onze kant opvliegt, maar die we toch niet oppikken. De man steppekiek is daar helaas een goed voorbeeld van. Ik hoop met de Schammer én de vogels op te pikken die over het HW komen én de vogels die achter de bosrand blijven. Ook merk ik al met de tellingen, dat er ook aardig wat vogels ervoor kiezen direct over Amersfoort te vliegen. Amersfoort ligt precies op de scheiding van hoger en lager gebied. En, zoals jij aangeeft, heeft de Schammer meer uitzicht. Daarnaast is het een prachtig natuurgebied met kleine plasjes: leuk voor oa sterns. Check Google Maps. Dan zie je waar ik het over heb. Volgens mij ligt de Schammer ook prachtig op een vliegroute vanaf ongeveer Hardewijk richting Maarn en Culemborg.