Grote vleermuizen

Gestart door Inge van der Wulp, juli 01, 2007, 20:20:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Inge van der Wulp

Ik dacht net dat ik wel even de vleermuizen in zou kunnen voeren als waarneming. Want op onze camping hebben we veel vleermuizen. Maar zo gemakkelijk is dat helemaal niet. Er zijn wel heel erg veel soorten vleermuizen en ik heb ze alleen jagend gezien in de schemer.

Misschien kan iemand mij helpen met meer verstand van vleermuizen? Ze zijn groter dan de hele kleine vleermuizen die wij hier in Zaandam hebben. Onze camping ligt aan de rand van het bos midden op de Veluwe. Ze zijn dus ongeveer zo groot als een merel maar de spanwijdte van de vleugels is ietsje meer dan een merel. Ze hebben niet van die hele grote oren maar je ziet ze wel als ze over vliegen (steken ongveer een cm buiten hun koppie). Ze vliegen op 3 tot 10 meter boven de grond en alleen op het voetbal veld. Daar staat rijen hoge bomen naast en het lijkt of ze uit de bomen komen. Ze vliegen niet op de kampeer veldjes waar veel meer bomen op staan. Het aller opvallenste vond ik dat ze geluid maken als ze over je heen vliegen. Het lijkt een beetje op een knars geluidje. Alsof ze met hun tandjes knarsen. In de beschrijvingen op vleermuis.net kon ik mij het meest vinden in de bosvleermuis. Vooral ook omdat het gebied waarin ze jagen (aan de bosrand op een open plek) heel erg overeen komt. Ook het knarsende geluidje. maar toen ik verder las en begreep dat die juist heel zeldzaam zijn in nederland leek het me ineens niet zo waarschijnlijk meer.

Kan iemand mij verder helpen? Of zal ik hem invoeren als vleermuis spec.?
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Jeroen Nagtegaal

Ik denk dat dit Rosse vleermuizen zijn, Je kan ze met een vraagteen invoeren, Locatie, Tijd, en het dat je het gelid hoort past perfect op deze soort.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Inge van der Wulp

CiteerIk denk dat dit Rosse vleermuizen zijn, Je kan ze met een vraagteen invoeren, Locatie, Tijd, en het dat je het gelid hoort past perfect op deze soort.
Dank je.

Ja toen ik verder las in bij de rosse vleermuis denk ik dat je gelijk hebt. Ik had het idee dat de dieren donker van kleur waren. Maar om 22.30u 's avonds is dat niet zo goed meer te zien. Ik heb zeker 20 dieren over het veld zien scheren en het leek inderdaad op gier zwaluwen (die we hier wel hebben maar daar niet).

Ik zal ze invoeren als rosse vleermuis met een vraagteken.

Bedankt!
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl