rubus vigorosus?

Gestart door artos, juli 05, 2014, 12:59:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

artos

Hallo, dit is een braam van vorige week alweer, ik kwam er toen niet helemaal uit. op rubus-nederland kwamen er een paar soorten uit e ik twijfelde toen tussen vigorosus en planus of plicatus, 1 van die 2.
http://waarneming.nl/waarneming/view/86059723

Ik was van plan om het vandaag opnieuw te proberen maar ik dacht, misschien is het aan de foto's wel te zien welke soort het is. ik vind de habitus en topblaadjes wel iets kenmerkends hebben (geen idee van welke soort :P)
Als ik nog aanvullende foto's moet maken zal ik er vandaag wel even heen fietsen.

Stef,

peterv

Ik neig naar R.plicatus. De bloemen hebben zo te zien tamelijk korte meeldraden. Kroonblaadjes zijn wel erg smal voor vigorosus/affinis. Ik mis bij de foto's een duidelijke foto van de bladscheut/stengel met stekels en een foto van de bladsteel zou in dit geval ook helpen.
Peter Venema

artos

Ik zal nog wel een foto maken van de bladscheut en bladsteel, als ik ze heb zal ik de naam veranderen in plicatus.
Plicatus past ook wel beter bij het gebied waar die groeit, hij groeit in heide gebied, op dezelfde grond als ferocior. Ik zal voortaan beter de standplaats beschrijving lezen. Ik ben geen kei in grondsoorten betreft maar ik had kunnen weten dat heide weinig vruchtbaar is.

Stef,

Rense Haveman

Helemaal met Peter eens. Ook de houding van de bladeren is plicatus, en niet vigorosus...
Groet! Rense

havikskruiden!