20 Rode erwtengallen op nerven zomereik

Gestart door characea, juni 17, 2007, 23:38:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

characea

Op de onderkant van een zomereik vonden we een twintigtallen gallen zitten, precies op de plek waar de nerf zit.
Wat is dit ?

spanjool

Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Floppy

Volgens mij gaat het hier om Cynips divisa Hartig, de Rode erwtengal.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

characea

Floris,
Bedankt.
En het kan niet de Neuroterus querusbaccarum zijn ? Of denk ik echt nu rare dingen ?

Floppy

Daar hebben ze wel wat van weg. Ik hield ze ook lang voor besgallen van de N. quercusbaccarum. De kleur van deze exemplaren en de vorm (als ik het goed zie zijn ze van boven en van onderen wat afgeplat) en de plek (op de nerf) tesamen geven mij als indruk: C. divisa. Als je ze kunt voelen, zijn dergelijke gallen meestal tamelijk stevig, terwijl de N. quercusbaccarum naar mijn ervaring zachter is, overwegend groenig (soms wat rood aangelopen), en meestal ook wat groter.
Voorlasnog denk ik dus aan C. divisa, maar ik ben absoluut geen kenner.
Misschien heeft JW er een oordeel over ?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

JW_2all

CiteerVoorlasnog denk ik dus aan C. divisa, maar ik ben absoluut geen kenner.
Misschien heeft JW er een oordeel over ?
Besgalletje zit op de meeldraden van zomereik en wintereik; Rode erwtengal zit aan de onderkant van het blad van zomereik en wintereik.
Dus da's duidelijk. Geen verwisseling mogelijk: waard,  plek, vorm, kleur. => cynips d.
Groet,
Jan


Floppy

Ik zou zeggen van wel.
Op de foto's zijn (afhankelijk van de generatie) te zien Lensgallen resp. Besgallen, beide veroorzaakt door Neuroterus quercusbaccarum.
Lees het stukje over Lensgallen en daaronder over dat over de bijbehorende Besgal op de site van Jan Willem.  :)
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland