adulte visdief met geheel zwarte snavel

Gestart door Guido Berger, juli 14, 2014, 22:41:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Guido Berger

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/86324456
onzeker Visdief - Sterna hirundo gezien op 2014-07-14 Ketelmeer - West
Toelichting:
Totaal donkere snavel, witte stuit/staart. (Mogelijk was enkel het eerste gedeelte van de snavel, bij de kop, niet helemaal zwart, hier ben ik onzeker over.)

Van zeer dichtbij langs zien vliegen met drie andere visdieven en met heel goed licht.

Als ik ga zoeken kom ik uit bij de ondersoort longipennis, maar die kan ik niet invoeren. En ik weet überhaupt niet of deze ondersoort ooit wel eens is gesignaleerd.

Wie kan mij meer duidelijkheid geven?


bij voorbaat dank Guido Berger

frankneijts

Dergelijke lastig te herkennen ondersoorten kunnen zonder een setje goede foto's eigenlijk niet worden geaccepteerd. De beschrijving van de vogel is toch echt te summier om hier een gewone Visdief (welke in 1e en 2e zomer ook een donkere snavel heeft/kan hebben) uit te sluiten.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Guido Berger

Frank bedankt.

- Dat van die foto's begrijp ik.
- De vogel leek mij echt geen 2kj, had een geheel zwart voorhoofd.
- En mijn sternenboek, Olsen & Larsson, vemeldt niet dat een 3kj vogel ook nog een zwarte snavel kan hebben ... :(

Weet je ook of de ondersoort longipennis wel eens is gesignaleerd in Nederland?

Mvg. Guido

frankneijts

#3
Longipennis is vermoedelijk niet met zekerheid (aanvaardbaar) vastgesteld in Nederland. Dat zal op basis van een veldwaarneming zonder fotografisch bewijsmateriaal ook niet gebeuren:
- Het gaat in dit geval om kleurverschillen (behalve de snavel o.a. ook de bovenzijde) die met het blote oog erg lastig met zekerheid (aanvaardbaar) zijn vast te stellen. Zo meldt je zelf al dat je niet zeker weet of de snavelbasis ook helemaal zwart was. Zie overigens hier voor een Belgisch geval: http://waarnemingen.be/waarneming/view/55299366 De betreffende waarnemer is hier admin en kan eventueel nog e.e.a. toevoegen?
- De overgang naar longipennis verloopt gradueel
- Nominaat Visdief in winterkleed heeft een (vrijwel) geheel zwarte snavel en sommige vogels laten winterkleedkenmerken nu eenmaal wat eerder/later zien dan andere.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'