kleine dwergvleermuis ?

Gestart door Windekind, juli 03, 2014, 16:40:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Windekind

Beste vleermuizenkundigen,


Deze opname op de batlogger zou wel eens kleine dwergvleermuis kunnen zijn.
Hoe interpreteren jullie deze opname ?


Alvast hartelijk dank,

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Rob Koelman

Op grond van enkel zo'n plaatje is het lastig een uitspraak te doen over de soort vleermuis. Originele opname is eigenlijk noodzakelijk voor een meer nauwkeurige uitspraak.

De pulsen eindigen bij ongeveer 50 kHz, wat nog goed past bij gewone dwergvleermuis. Voor een kleine dwergvleermuis wil je toch pulsen boven de 53 kHz zien...

Rob Koelman
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

In het spectrogram zie toch pulsen tot dik boven de 60?  Bij de cijfers rechts zie ik ook al meer dan 64 staan.

Herman van der Meer

Windekind

#3
De laatste pulsen zijn gemiddeld hoger, allemaal met piekfreq duidelijk hoger dan 53. Zal binnenkort scherm layen zien met laatste 5 pulsen.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

Je ziet het in het sonagram ook wel. De laatsten zijn hoger in frequentie en die staan net niet alle in de tabel rechts. P.s. opname heb ik natuurlijk ook.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Rob Koelman

#5
Citaat van: HPM op juli 03, 2014, 18:32:18 PMIn het spectrogram zie toch pulsen tot dik boven de 60?  Bij de cijfers rechts zie ik ook al meer dan 64 staan.

Het gaat om de minimumfequentie. Het programma zelf geeft aan dat deze rond de 51 kHz liggen. Dat is nog steeds goed mogelijk bij de gewone dwergvleermuis, maar is ook mogelijk bij kleine dwergvleermuis. Dat de laatste pulsen hoger liggen kan ook een Doppler-effect zijn. Ik zie hier nog steeds geen overtuigende kleine dwergvleermuis in.

In de praktijk kun je bij hoog roepende dwergvleermuizen lang niet altijd met zekerheid bepalen om welke van de twee (gewone en kleine) het gaat. De pulsen in deze opname zitten in het overgangsgebied tussen de gewone en kleine dwergvleermuis.

Om een waarneming van een zeldzame soort als kleine dwergvleermuis te kunnen accepteren moet je een eenduidige opname hebben en dat is dit niet. Oftewel: Pipistrellus pipistrellus/pygmaeus...

Rob Koelman
Met vriendelijke groet, Rob