12jongen, mogelijk meer, welke muis ben ik?

Gestart door jfbouwmeester, juli 04, 2014, 17:40:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

jfbouwmeester

 :blink: Vandaag ging ik de hond aangelijnd uitlaten in het hitlandbos (Nieuwerkerk a.d.IJssel) Alle velden brandnetels en gras waren gemaaid, ondanks de warmte weinig vlinders gezien. In het afgemaaide gras lag een grote balk. Ik besloot deze om te draaien omdat je dan vaak, kevers, slakken en amfibieĆ«n te zien krijg. Deze keer was mijn verrassing groot. Want ik zag twee muizen wegrennen en een paar padden. Plotseling zag ik een jonge muis liggen en daarna een nest vol jongen.Ik wat heb wat foto's genomen en daarna de balk er maar overheen gelegd. Na het rondje met de hond gelopen te hebben ben ik weer gaan kijken. Daarna zag ik de muis regelmatig haar jongen verplaatsen. Het waren er zeker twaalf, want kon niet precies zien hoeveel ze er al had weggesleept.

Welke soort is dit? In eerste instantie dacht ik aan bosmuis maar ik laat het graag aan de kenners over. Ik heb nog meer foto's indien gewenst.

Jan Bouwmeester 
jfbOUWMEESTER

jfbouwmeester

 ;) Hierbij nog een foto.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Rob Koelman

Op de derde en vierde foto is een adulte veldmuis te zien.

Rob Koelman
Met vriendelijke groet, Rob

jfbouwmeester

Bedankt Rob,

klopt het dat de staart vrij kort is, korter dan het lichaam? Dat is althans wat ik me in hun snelheid weet te herinneren.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Rob Koelman

Veldmuis heeft inderdaad een korte staart. Van de woelmuizen in Nederland zelfs de kortste. Ware muizen (o.a. bosmuis en huismuis) hebben lange staarten.

Rob Koelman
Met vriendelijke groet, Rob

jfbouwmeester

jfbOUWMEESTER