mattenbies formaat borstelbies?

Gestart door ajdees, juli 04, 2014, 09:11:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

ajdees

Hallo,
Wie weet welke bies dit is?
Voor borstelbies Isolepis setacea heeft hij m.i. te veel en bovendien te lang gesteelde aartjes....
Herkomst is ergens in Noord-Brabant. Ik weet niet precies waar, maar kan dat achterhalen. De foto is van 13  juni jl en het materiaal is helaas weggegooid  ::)  (niet door mij).
groeten, Albert
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

Erik Simons

dit lijkt me een schoenoplectus, maar hij heeft iets raars.
zou je misschien nog een scherpe uitsnede kunnen toevoegen van de stengel?

mattenbies en ruwe bies hebben volgens mij een ronde stengel, ietwat blauwgroen gekleurd
driekantige bies een scherp driekantige stengel.

het is m.i. sowieso geen (zuivere) driekantige bies.
ik heb het idee dat de stengel een beetje driekantig is, en niet blauwgroen, dus is het op het eerste gezicht geen mattenbies of ruwe bies.
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

ajdees

Bij het hanteren van de sprietjes destijds is mij geen driekantige stengel opgevallen. Wat op de foto kanten of lijsten lijken, wordt denk ik veroorzaakt doordat de stengels al een beetje aan het uitdrogen zijn. Zie de nieuwe foto's.
De kleur van de stengels is grasgroen en inderdaad niet het koude blauwig groen van mattenbies. Daarbij lijken mij de stengels erg dun voor mattenbies en ruwe bies, maar misschien is dat variabeler dan ik nu weet. Driekantige bies ken ik niet persoonlijk, maar die ziet er op foto's ook een stuk forser uit dan deze plantjes.
Ik vermoed zelf dat het borstelbies is met 'iets extra': lange aarstelen en meer aartjes. Er zijn natuurlijk ook nog andere soorten Isolepis, maar daar heb ik helemaal geen idee van...
Is borstelbies (of Isolepis spec.) op basis van deze foto's uit te sluiten?
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

M.V.S

Groeiplaatsinformatie is wellicht toch handig. Dan weet men in ieder geval met welk biotoop je te maken hebt. Dus als je nog kunt achterhalen waar in Brabant dit was: zeker doen.
Groetjes, Marc

wim van wijngaarden

op habitus een Schoenoplectus. Isolepis setacea heeft m.i. nooit gesteelde bloeiwijze, zelfs niet de grootste die ik zag (>25 cm). Ook snel plaatjes van andere I.-soorten goegelend lijken die hier niet op. S. lacustris heb ik wel klein (<20 cm) gezien, maar dan was de stengel niet zo dun. De kleur is te groen voor S. tabernaemontana. S. triqueter  heb ik maar weinig gezien, maar daarvan valt de driekantigheid beslist op. Maar en zijn ook nog andere S.-soorten op de wereld.

Vooralsnog zet ik mijn geld op een ondervoede Mattenbies.
mvg wim
met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan

mgeven

Topspitsje lijkt aardig driekantig. Voor mij lijkt de hybride mattenbies x driekantige een goede kandidaat. Driekantige is een laagblijvende soort (tot zo'n 50 cm heb ik ze gezien) en de hybride is ook niet zo groot.