Bromvlieg.

Gestart door henkvanwoerden, juni 28, 2007, 20:56:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkvanwoerden

Bij de determinatie van deze "Kromvleugelbromvlieg" kom ik uit bij Calliphora vicina. Of komen er nog andere soorten in aanmerking. Wie weet het ?

Groet,

Henk van Woerden.
Met vriendelijke groet,

Henk.

henkvanwoerden

foto 2
Met vriendelijke groet,

Henk.

henkvanwoerden

foto 3
Met vriendelijke groet,

Henk.

Louis.Boumans

Ja, dat is hem wel. Calliphora vomitoria lijkt erop, maar heeft een minder oranje gezicht.

Mijn indruk is dat de blauwe vleesvliegen rondom huis ('vuilnisbakvliegen') allemeel C. vicina zijn, en de groene Lucilia sericata. Maar er zijn nog diverse gelijkende soorten en ik heb het niet echt onderzocht. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen. (Ik determineer ze met het boekje van Erzinclioğlu.)  

magnolia

#4
In een ander topic kreeg ik ook als determinatie Calliphora vomitoria vicina.
Als verschil tussen deze brommer en de andere zie ik de afstand tussen de ogen. Is dat het verschil tussen man en vrouw net als bij de Hoornaarzweefvlieg?
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Louis.Boumans

Hallo Magnolia,

ja dat is inderdaad een verschil tussen man en vrouw.

De vlieg onder de link die je geeft is ook C. vicina.


Zoals ik eerder zie: volgens mij zijn C. vicina en L. sericata de gewone blauwe resp groene soorten. Maar Tirion's Insectengids vermeldt als enig blauwe en groene vleesvliegen C. vomitoria en L. caesar. Ik vermoed dat veel waarnemingen van de laatse twee soorten zijn ginspireerd op deze insectengids.

magnolia

CiteerIn een ander topic kreeg ik ook als determinatie Calliphora vomitoria .
Als verschil tussen deze brommer en de andere zie ik de afstand tussen de ogen. Is dat het verschil tussen man en vrouw net als bij de Hoornaarzweefvlieg?

Het was natuurlijk vicina wat ik als determinatie kreeg. Hoe ik er vomitoria van gemaakt heb weet ik niet. Sorry voor het misverstand.

Ikzelf heb geen gids en snuffel wat op internet en natuurlijk hier op het forum. Louis, bedankt voor je uitleg.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

henkvanwoerden

#7
Hallo Louisn en Marien,

Bedankt voor jullie reacties en zoekwerk. Ik ben ook nog is op zoek gegaan naar de verschillen tussen beide soorten en kwam o.a. bij diptera.info terecht, een Britse site. De hier afgebeelde foto van Calliphora vomitoria geeft duidelijk donkere, bijna zwarte wangen aan. Ik houd het dus definitief op C. vicina.

Groet,

Henk van Woerden
Met vriendelijke groet,

Henk.