Chrysomelidae. Geheel zwart. Kroatie.

Gestart door karinarie, juli 03, 2014, 17:06:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

karinarie


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/86007117
Bladhaantje onbekend - Chrysomelidae indet. gezien op 2014-06-05 Croatia - Šibensko-kninska
Foto's:




bij voorbaat dank Arie Benschop

Arp

Plaatjeskijkend lijkt Chrysolina vernalis herii mooi te passen, maar marcasitica en cuprina zitten er dichtbij en ik weet niet hoe variabel ze allemaal zijn.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

karinarie

Hallo Arp,
ik noemde 'm zwart,maar er zit wel een soort koperkleurtje in.Dit zou goed
bij deze soorten passen.Helaas weet ik niet de voedselplant,dit zou het
iets gemakkelijker maken.Dit exemplaar was een beetje verdwaald.

groetjes Arie

beetlestitch

grootte vermelden kan ook een aantal soorten uitsluiten. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

Inderdaad - grootte wordt op waarneming veel te vaak "vergeten", wellicht mede omdat het niet ingevoerd kan worden, maar is voor veel kevers en andere insecten essentieel bij de beoordeling.

Qua kleur zijn heel veel Chrysolina erg variabel en komen er bijna altijd wel onverwachte varianten voor (zoals zwart). Kijk vooral goed naar de vorm van de kop met o.a. ook lengte voelersegmenten (lengte/breedte per segment en onderlinge verhouding), de vorm van halsschild en punctering/structuur van halsschild en dekschilden. Ik ben bij deze terecht gekomen op basis van zeer stijl naar voren versmallend halsschild met diepe groeve alleen achteraan en de punctering op de dekschilden. Niet naar kleur gekeken. Maar ik ben dus ook geen keverkennert(!)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

karinarie

Hallo Arp,
geschatte grootte 1 cm.

groetjes Arie

Arp

Hoi Arie,

Ik kan er niet meer mee dan bovenstaand, heb ook niet de juiste documentatie ervoor. Je zou het eventueel nog eens met Jaap Winkelman ofzo kunnen overleggen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

karinarie

Hallo Arp,
je hebt er inmiddels wel genoeg energie in gestoken.Bedankt daarvoor.

groetjes Arie