Protaetia spec.? Kroatie.

Gestart door karinarie, juli 03, 2014, 17:04:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

karinarie

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/86007177
onzeker Protaetia spec. gezien op 2014-06-05 Croatia - Šibensko-kninska
Foto's:


Toelichting:
Is niet in het bezit van witte vlekjes.
bij voorbaat dank Arie Benschop

Arp

Heb je meer foto's Arie? Onder andere van de benen/knietjes? Of heb je de kever nog (lijkt dood)?

ungarica kan meen ik ook wel eens zonder toment op de dekschilden voorkomen, maar op de Balkan dacht ik doorgaans juist wel met toment. Ook kloppen kleur/glans en kopvorm denk ik niet zo goed.

Dan houd ik met mijn beperkte boekjeskennis van de soorten daar affinis en cuprea obscura over die er zou uit zouden kunnen zien (zonder tomentvlekken op dekschild), maar beide zouden weer wel wit toment in de knietjes moeten hebben. Houding en perspectief zijn duidelijk te slecht om wat te kunnen herkennen hier, maar voor zover er wat van de knie te zien zou zijn lijkt daar geen toment te zitten.

Toch zou ik van de genoemde opties qua kopvorm, punctering en kleur/glans dan het meest in cuprea obscura zien... maar wacht vooral Toon of andere keverkenners af, want ik ken deze ook alleen van lezen/plaatjes.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

karinarie

Hallo Arp,
het beestje was niet dood , maar landde op het terras en vloog na een korte
fotosessie weer weg.Volgens mij was er geen wit aanwezig.Deze vakantie had ik
me voorgenomen geen beestjes te verzamelen en me te beperken tot de fotografie.
Dit maakt herkenning van de soort soms lastig.Er waren in deze omgeving wel zeer
veel gewone gouden torren aanwezig.Zijn er ook weleens exemplaren waar de
witte vlekjes ontbreken?

groetjes Arie

beetlestitch

#3
geen cetonia maar welke wel? de kever is erg vies en zo zonder kan ik geen soort op geven. misschien heeft arp wel gelijk maar er zijn daar meerdere soorten die op elkaar lijken. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

#4
Als je de beesten niet wilt verzamelen, wat prima is natuurlijk is - zeker ook gezien ongewisse wettelijke bepalingen in allerlei landen - dan zou het dus helpen om te weten wat je moet fotograferen om de kans op een naam te vergroten. Bij "gelegenheids"dieren die toevallig langskomen is dat natuurlijk lastig, maar als er meer zitten kun je ook even op internet kijken (of hier vragen) en dan opnieuw opzoeken en de juiste dingen op foto zetten.

Voor deze zijn dat even uit m'n hoofd o.a.:

  • exacte vorm van mesosternale voortzetting (knobbel tussen heupen voorpoten aan onderzijde)
  • aanwezigheid van toment (witte haartjes) op de "knieschijf" van tibiae, dus bij gebogen been in de knie kijkend
  • vorm van de dekschilden, inclusief alle richels/deuken, dus meerdere aanzichten om de diepte daarvan te kunnen inschatten
  • exacte structuur/punctering op diverse delen van de dekschilden, zoals langs de naad in de deuken, vooraan naast het schildje etc. en in mindere mate de ligging van tomentvlekken.
  • exacte vorm, punctering, toment en vooral uitranding halsschild (naast de kop uitranding oplossend of niet)
  • vorm en randen/bewapening aan achterpoten
  • vorm van de kop en dan vooral de voorrand
Wellicht voor een volgende keer dus ;)

P.S. Waarom ben je zeker dat de andere beesten C. aurata waren?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

karinarie

Hallo Arp,
er zijn inderdaad meer soorten met witte vlekjes,dus 100% zeker is het niet(reactie op de ps)

groetjes Arie

Arp

Voor zover ingevoerd:

Deze (obs.85865206) lijkt me correct als C.aurata

Deze (obs.85841765) is géén Cetonia spec., maar ik denk dus ook P.c.obscura - op die foto is het toment in het rechter achterknietje net soortvan te herkennen en ik vind de punctering op het dekschild naast het schildje te sterk voor affinis:


Tenzij Toon bezwaar heeft zou ik daar Protaetia cuprea obscura (onzeker?) van maken.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

ik heb geen bezwaar want zo zonder kever is het voor mij ook raden. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

Okay, in elk geval onzeker dus ;)

Maar heb jij voor de Balkan behalve affinis en obscura nog andere groene varianten zonder toment op de dekschilden (en met witte knietjes) op de radar?

Ik bedoel: Zie ik nog een mogelijkheid over het hoofd?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

heb dat niet zo paraat moet dan even in de boeken duiken. ik ben er niet zeker van dat het cuprea is maar dit kan heel goed dat dit klopt. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

Hoi Arie,

Ik zie dat je voor die laatste de soortnaam hebt aangepast naar Cetonia aurata pisana. Dan ben ik wel benieuwd hoe je daarop uitgekomen bent ... ?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

karinarie

Hallo Arp,
ik heb bij details obscura vermeld met een vraagteken.Deze staat nog niet in de database.

groetjes Arie

Arp

Had ik toch al aangemaakt ;) : http://observado.org/soort/view/643993 (maar dus geen ondersoort van C. aurata, maar van P.cuprea)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

karinarie

Hallo Arp,
sorry foutje.

groetjes Arie

marcel123

#14
Ik zou graag willen weten welke soort dit is, maar heb denk ik niet voldoende details gefotografeerd...

Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/126706974
onzeker Gouden Tor - Cetonia aurata gezien op 2016-11-19 Italy -Sorrento (comuni)
Foto's:





arpwifi

Hoi Marcel,

Gezien de mesosternaalknobbel zeker geen Cetonia, maar een Protaetia. In deze kleurschakering ken ik dan verder alleen P. cuprea obscura, maar ik ken P. cuprea cuprea niet goed genoeg om die helemaal uit te sluiten zo van foto. Had je het beest bewaard?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

marcel123

#16
Citaat van: arpwifi op november 22, 2016, 01:34:24 AM
Had je het beest bewaard?
Heb ik niet gedaan, het leefde nog een beetje. Het is gebruikelijk om gouden torren te verzamelen? Veel leven zat er ook niet meer in..

arpwifi

Hij lijkt op de foto's ook al niet zo levend inderdaad, dus vandaar. Bewaren helpt als je later nog details wilt bekijken voor identificatie :)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]