Hoofdmenu

naamsverandering

Gestart door Weia, juni 28, 2007, 11:31:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

Weia

Het zal niet gaan gebeuren, als ik het zo inschat, maar wat zouden jullie ervan vinden als er een nederlandse naam zou veranderen voor een gewone soort? Bij de planten veranderen namen aan de lopende band, en dat levert een tijdje gemopper op, maar het went blijkbaar ook. Dus, beginners en gevorderden, hoe gaan jullie sputteren of niet als ineens:
de 'steenrode heidelibel' 'snorheidelibel' ging heten
de 'tengere grasjuffer' 'tenger lantaarntje' ging heten
????  
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

characea

Nou, dit valt nog mee..en eigenlijk vind ik de steenrode heidelibel toch al geen succesvolle naam..dus dat mag van mij wel.
Over de tengere grasjuffer denk ik nog even na, maar tenger lantaarntje is eigenlijk wel een betere naam.

JohanvantBosch

Tja.... lastig. Ben zo gewend aan die namen. Maar het is denk ik allemaal ene kwestie van wennen. Bij een aantal vogelnamen is dat ook gelukt, dus waarom bij libellennamen niet.

ik vind grasjuffer wat poetischer dan lantaarntje, maar waarschijnlijk dekt lantaarntje de lading beter.... Wat mij dan te binnen schiet: wil er dan ook iberisch lantaarntje en atas lantaarntje etc. van maken? Het sluit wel beter aan bij het engelse Bluetail uit de KD en dat vind ik een mooie.

Snorheidelibel vind ik zelf raar klinken, maar sluit wederom aan bij de Engelse naam. Omdat het steenrode/bruinrode/bloedrode allemaal toch een beetje verwarrend is.... al die krengen zijn immers rood. Kan ik me voorstellen dat het beperken van dat soort namen een voordeel is.
Persoonlijk vind ik de naam heidelibel misschien nog wel het meest aan vervanging toe, maar wat dat dan moet worden weet ik ook niet.

Maar nogmaals: het zal voor mij wennen zijn.
Wat een lekker nietszeggend antwoord is dit.... maar ja,  ik weet het dan ook niet.

frankvb

of nieuwe namen raar klinken of niet, oude namen onhandig zijn of niet, naamsveraderingen lijken mij voor verwarring te gaan zorgen: mensen zullen niet snel hun veldgidsen e.d. vervangen omdat de naam er niet goed in staat. dus voor de communicatie lijkt het me de eerste X jaar best slecht.
Frank

Platbuik

#4
En wat als je van Lantaarntje (gewone) Grasjuffer maakt? Dan heb je veel logica, en weinig werk (op papier...). Het nadeel van die naam is dat ie zo gewoon is, en bij velen bekend, dit itt de Grasjuffers.

Over het algemeen ben ik geen tegenstander van naamswijzigingen, en de Snorheidelibel zou iig een hoop discussie/vragen minder opleveren in het forum. Men weet dan dat er een beschrijving van het gezicht bij hoort.

Leuk, trouwens, dat jullie ook nog aan deze zaken werken, en niet alleen letten op de getallen/waarnemingen!  :duim:
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Goyatlah

Snorheidelibel vind ik eigenlijk een hele slechte: bijna alle soorten hebben een snor (behalve bruinrode en zuidelijke). Heb wel een andere suggestie: Blauwe Pijl (naar het Duits). Raad maar welke ik daar mee bedoel...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Platbuik

CiteerHeb wel een andere suggestie: Blauwe Pijl (naar het Duits).
Maar toch niet voor de Steenrode heidelibel... :huh:
De Gewone oeverlibel bedoel je zeker. Daarvan heb je ook een Grosser und ein Kleiner, schiet niet echt op....
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Platbuik

CiteerBlauwe Glazenmaker: Lantaarn Glazenmaker.  :lol:

Grote of Late Graslibel wordt dat dan  ;)  
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

ArjenDrost †

Sja, op zich went elke nieuwe naam natuurlijk. Maar ik vraag me altijd af, waarom?? Wat is er mis met de huidige namen? Ok, de naam denkt niet altijd de lading, maar dat hoeft toch ook niet altijd?
Bovendien denk ik dat het vaak tot verwarring leidt, en dat je maar af moet wachten of de verandering aanslaat (wie heeft het bij vogels nou bijv. over goudhaan, bok en gaai?). Ik zou in ieder geval de algemene soorten met goed ingeburgerde namen (lantaarntje, heidelibel) gewoon zo laten.

Bovendien zit er aan een aantal namen een hele historie achter (ik neem aan bij Glassnijder en Paardenbijter). Deze namen zeggen erg weinig over de libel, maar het zou toch zonde zijn als ze verloren zouden gaan.

Kortom, ik zou het vooral zo laten.

Groeten, Arjen

Weia

Haha, Frank en Marcel krijgen meteen gelijk, als je aan één naam gaat sleutelen gaat er van alles schuiven... En dat lijkt me ook niet zo'n goed idee.

Daarom toegespitster: als je precies één naam mag veranderen welke is dat dan?
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

Heb ik al gezegd: Gewone Oeverlibel -> Blauwe Pijl. (En inderdaad ook die Grasjuffers)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ArjenDrost †

Nou ja, neem dan een naam die voor verwarring zorgt. Ik zou nog wel het nut kunnen inzien van het veranderen van de 3 "rode heidelibellen". Zou alleen niet precies weten in wat.

Groeten, Arjen

JohanvantBosch

als ik er een zou veranderen, dan de Blauwe glazenmaker. Dat is echt een belachelijk verwarrende naam... want hij is echt niet blauw....

Tim Faasen

#13
Hoi,

Ik ben algemeen tegen het wijzigen van namen. Ik zie er echt geen wezenlijk voordeel in en wel serieuze nadelen: verwarring!

Enige uitzondering wat mij betreft is de situatie waarin de bestaande namen echt belachelijk zijn, zoals op dit moment bij sommige zweefvliegen: terrasjeskommazwever, piemelkrieltje etc.
Dergelijke namen schaam je je bijna voor om ze in een lijst te vermelden.

Bij libellen komen dergelijke smakeloze namen gelukkig niet voor.

grtz,
Tim
entomo-ecoloog (als dat bestaat)

grunsven

Gelukkig zijn er latijnse namen, ik moet ook nog altijd nadenken bij die rode heidelibellen, Bruinrood is dat dan strio of vulg?.  


(Bij zweefvliegen nooit enig idee waar de discussie over gaat als ze het weer over grote langlijfjes of een geelband wimperzwever)
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

b.achterkamp

CiteerEnige uitzondering wat mij betreft is de situatie waarin de bestaande namen echt belachelijk zijn, zoals op dit moment bij sommige zweefvliegen: terrasjeskommazwever, piemelkrieltje etc.
Dergelijke namen schaam je je bijna voor om ze in een lijst te vermelden.
Dat je niet graag als terrasjesvanger bekend staat kan ik me nog voorstellen. Maar piemelkrieltje? Hoe vaak staat die in je lijst? zie

http://waarneming.nl/soort.php?id=7982&wno...70629&tab=kaart

Of heeft niemand het nog aangedurfd?
Ik vind hem wel goed, vooral omdat je deze Paragus tibialis alleen aan z'n p***el kan herkennen....Opmerkelijk hoe verschillend je over zulke dingen kan denken.
Als ik er een moest veranderen: bruine korenbout, alleen oude vrouwtjes zijn bruin, en in het koren zie ik ze ook zelden. Bout wekt niet bij iedereen goede associaties op...
alles is beter, maar de goede engelse naam "blue chaser" is niet te vertalen (blauwe wegjager..?). De duitse Spitzenfleck zou topvlek kunnen worden....ook niet geniaal, maar beter dan bruine korenbout. (brr)
Bart

grunsven

Bruine korenbout is inderdaad een naam die ik niet direct met fulva associeer.
Spitzenfleck geldt ook alleen voor sommige vrouwtjes, schiet dus ook niet echt op. Bovendien hebben Epallage en Pantala dat ook vaak.

En namen als piemelkrieltje zijn wel geinig maar om dat nou een "officiele" nederlandse naam te maken lijkt me ver gaan.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Imperator

Citeerals ik er een zou veranderen, dan de Blauwe glazenmaker. Dat is echt een belachelijk verwarrende naam... want hij is echt niet blauw....
Citeer

dit vind ik wel een goed idee. Verander dan ook de naam van de Groene glazenmaker. Die is ook niet groen..

De heidelibellen zijn nu genoemd naar de kleur van het achterlijf van het mannetje. Wat mij betreft: laten zo. Er is voor die rode heidelibellen bij alle niet een afzonderlijk kenmerk te noemen wat ze onderscheidt. Het is bij alle een combinatie van kenmerken. Dat lijkt mij niet in een naam te vangen. Zie bijv Geelvlekheidelibel-> meteen duidelijk.

Bij t Lantaarntje is juist t lantaarntje in t oog springend , wat mij betreft ook laten zo.  
vriendelijke groet,

Trees

grunsven

Blauwe glazenmaker is groene dan groene, die weer blauwer is dan de blauwe, erg handig. Maar ja als je het gaat veranderen klopt het weer niet met de latijnse namen, cyanea en viridis, letterlijk blauwe en groene dus ik zou zeggen mooi zo laten.

Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

laatvlieger

Haha!! Waar kan ik het piemelkrieltje eigenlijk vinden? Vast op donzige klit :
http://waarneming.nl/soort.php?id=6309&soo...20Klit&tab=info
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

JohanvantBosch

CiteerHaha!! Waar kan ik het piemelkrieltje eigenlijk vinden? Vast op donzige klit :
http://waarneming.nl/soort.php?id=6309&soo...20Klit&tab=info
Wouter toch!  :angel:  Ga snel terug naar het vogelforum....!  :P  

marcel123

CiteerBlauwe glazenmaker is groene dan groene, die weer blauwer is dan de blauwe, erg handig.
Blauwe glazenmaker is idd verwarend. Maar de groene kan je ook Krabbenscheerglazenmaker gaan noemen. En de blauwe wordt dan Lantaarnglazenmaker? Het is iid zo dat er veel gaat veranderen. Mijn creativiteit beperkt zich dan ook niet tot een soort.

Imperator

Citeer
CiteerBlauwe glazenmaker is groene dan groene, die weer blauwer is dan de blauwe, erg handig.
Blauwe glazenmaker is idd verwarend. Maar de groene kan je ook Krabbenscheerglazenmaker gaan noemen. En de blauwe wordt dan Lantaarnglazenmaker? Het is iid zo dat er veel gaat veranderen. Mijn creativiteit beperkt zich dan ook niet tot een soort.
Citeer

Grappig, zojuist tijdens de koffie had ik hetzelfde idee!! De naam Lantaarnglazenmaker was van Johan.  
vriendelijke groet,

Trees