Goed determineerwerk

Gestart door Bertus, juni 28, 2007, 00:00:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bertus

Graag wil ik me tot de leden van dit forum wenden met de volgende vraag. Wat is een goede determineergids (voor beginners) voor muggen en vliegen? Ik zit al een tijdje in de catalogus van Vermandel te kijken maar kom hier niet mee verder.
Heeft iemand handige tips?

Met vr. gr., Bert

han.endt

#1
Die is er niet.

Sauers Fliegen und Mücken geeft een aardig overzicht(je), maar voor determinatie kom je hier nauwelijks verder mee. Dat geldt voor elk algemeen boekje over deze orde met in Nederland meer dan 5000 soorten!

Als je je wilt verdiepen in vliegen (muggen laat ik maar even buiten beschouwing) dan kan je het beste met een wat overzichtelijke familie beginnen, zoals de zweefvliegen.

Tim Faasen


roofvliegen:
http://www.vermandel.com/index.php?cat=1&sub=&item=7.265

zweefvliegen:
http://www.vermandel.com/index.php?cat=1&sub=&item=7.258
(boek van Mark van Veen is uiteraard minstens zo goed, maar als beginner kun je voor minder geld met genoemde tabel voorlopig ook wel even uit de voeten... handig als je van plan bent van nog veel meer vliegengroepen boeken aan te schaffen)

wapenvliegen:
http://www.vermandel.com/index.php?cat=1&sub=&item=7.262

Met deze tabellen kun je in princip de meeste Nederlandse roof-, zweef- en wapenvliegen vrij betrouwbaar determineren. Je beperkt je dan tot de meest gangbare 10% van de Nederlandse vliegen en muggen.

grtz,
Tim

P.s. Wolzwevers vormen trouwens ook nog een vrij toegankelijke groep binnen de vliegen... en blaaskopvliegen ook nog wel...



entomo-ecoloog (als dat bestaat)

corzonneveld

Hoewel ik misschien niet een 'echte' beginner ben, kijk ik toch pas sinds vorig jaar naar vliegen e.d. Ik heb veel geleerd uit de volgende twee boeken:

Stubbs & Drake 2001. Brtish solderflies and their allies.
Stubbs & Falk 2002. British Hoverflies

Omdat de meeste soorten in kleur worden afgebeeld, kun je als beginner veel aan deze boeken hebben. Bovendien naast een beschrijving met aandacht voor de belangrijkste kenmerken allerlei informatie over levenswijze en voorkomen (in Engeland, dat wel). Maar ook tabellen, voor als je vangt.

De afbeeldingen in kleur zijn een groot voordeel t.o.v. tabellen of boeken met alleen tabellen en lijntekeningen. Uiteraard moet je voorzichtig blijven, omdat een overeenkomst op grond van een plaat bepaald geen garantie biedt op een juiste determinatie; maar als je zelf een keuze voor een soort gemaakt hebt, kun je die voorleggen aan het forum. Eventuele missers zijn dan snel gecorrigeerd, dank zij de geweldige input van Han, Mark e.a.

Klein nadeel: niet alle Nederlandse soorten staan erin...

Volgens mij te bestellen via Vermandel.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Louis.Boumans

Niet onvermeld mag blijven De Europese families van muggen en vliegen (Diptera), Oosterbroek e.a.  2005. KNNV-Uitgeverij. Hierna is een Engelstalige versie verschenen, met weer wat verbeteringen.

Hiermee kun je dus alleen tot op familie-niveau determineren, maar dat geeft je dan wel een overzicht van de vormen en kenmerken van de vliegen en muggen in het algemeen.

Voor soortdeterminatie is de wapenvliegentabel inderdaad de toegankelijkste.

Bertus

#5
Graag wil ik iedereen bedanken voor de goede tips. Ik zal wat van deze werken aanschaffen en wil iedereen op dit forum ook nog eens bedanken voor de snelle en degelijke (en ook geduldige) hulp bij het determineren.

Met vr.gr., Bert