vreemde muurbloempjes

Gestart door walhout25, juni 27, 2007, 23:21:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

walhout25

Vanmiddag op de Middelburgse kademuren een aantal voor mij onbekende planten aangetroffen; een varenachtige, een parasolvormig vetplantje, een soort muur met hele kleine blauwe bloempjes, een composietachtige (strobloemachtig) en een plantje waar ik helemaal geen familie bij kan verzinnen. Hopelijk lukt het met de foto's om ze op naam te brengen.
Iemand een tip voor een goed veldgids? Met  een oude thiemes plantengids is het behelpen.

Groet Jaco

walhout25

De vorige foto is en varenachtige, dit is een soort vetplantje

walhout25

soort muur?

walhout25

Helichrysumachtige? Mogelijk exoot, verschillende exeplaren aanwezig, ook op oude loskade

walhout25


willemserle

#5
Volgens mij:

1. = Osmunda regalis (Koningsvaren) + aan de zijkant een Mannetjesvaren (Dryopteris filix-mas)
2. = Parapluutjesmos (Marchantia polymorpha)
3. = Veldereprijs (Veronica arvensis)
4. = Bleekgele droogbloem (Gnaphalium luteo-album)
5. = Klein glaskruid (Parietaria judaica)

Misschien voldoet Marijnissen - Flora van de lage Landen als veldgids. Het is wel een beetje groot en zwaar. Ik heb er zelf geen ervaring mee.

Voor een florist gaat er niets boven een èchte flora zoals v/d Meijden - Heukels' Flora van Nederland. Maar om met dit boek te kunnen werken moet je wel al min of meer begrijpen hoe een plant is opgebouwd, hoe alle "onderdelen" heten en hoe ze ten opzichte van elkaar (kunnen) zitten. Daar komt een hoop terminologie bij kijken !

Een goed fotoboek is "Roger Philips - Wilde bloemen" maar dat is op A4-formaat.

walhout25

Hoi Willem,

Veel dank voor je reactie, ik kom zelf uit de vogelwereld, plantjes is toch heel andere koek, zeker als je geen goede gids hebt.
Voorlopig zal ik nog regelmatig een beroep doen op het forum. Ik orienteer me op de door jou aanbevolen gidsen.

Groet jaco

han.endt

Overal te koop, niet duur en ideaal om mee te beginnen: Nieuwe Bloemengids van Fitter, Fitter en Blamey (Tirion).

Corryabbink

#8
CiteerOveral te koop, niet duur en ideaal om mee te beginnen: Nieuwe Bloemengids van Fitter, Fitter en Blamey (Tirion).
Dat was voorheen een uitgave van Elsevier. Die heb ik al meer dan 20 jaar en nog geregeld in de hand. In combinatie met een flora is die heel handig omdat ik dan tenminste een afbeelding kan bekijken. Ook staan er nog kenmerken in.
Het wordt tijd dat ik een nieuwe aanschaf want die van mij hangt in elkaar en is helemaal beduimeld :D
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

M.i. ook de beste plaatjesgids in veldformaat. Alleen staan er geen varens, paardestaarten, grassen en schijngrassen in. Maar op zich een echte aanrader.

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins