(orpheus)spotvogel?

Gestart door jaapdegans, juli 01, 2014, 09:56:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

jaapdegans

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observation.org/waarneming/view/85890195
onzeker Orpheusspotvogel - Hippolais polyglotta gezien op 2014-06-22 France - Argelès-sur-Mer
Foto's:


bij voorbaat dank J. De gans
Met vriendelijke groeten,

Jaap de Gans

Zeldzame waarnemingen: zwarte ibis, zeearend, arendbuizerd, pestvogel, stolzmanns braamsluiper, bruine klauwier, sperweruil, bonapartes strandloper, buffelkopeend, witoogeend, dwerggans, roodhalsgans, ruigpootbuizerd, flamingo, koereiger

bruijsten

M.i. inderdaad Orpheusspotvogel: iets donkerdere gele buik, lengte handpenprojectie veel korter dan lengte tertials, bovendelen bruin-groenig i.p.v. grijsgroen en geen bleke baan over opgevouwen vleugel. Locatie doet al Orpheusspotvogel vermoeden: Spotvogel in Zuid-Frankrijk hooguit doortrekker.

M.v.g., Pieter Bruijsten

jaapdegans

Dankje pieter, heldere uitleg
Met vriendelijke groeten,

Jaap de Gans

Zeldzame waarnemingen: zwarte ibis, zeearend, arendbuizerd, pestvogel, stolzmanns braamsluiper, bruine klauwier, sperweruil, bonapartes strandloper, buffelkopeend, witoogeend, dwerggans, roodhalsgans, ruigpootbuizerd, flamingo, koereiger

frankneijts

Citaat van: bruijsten op juli 01, 2014, 13:12:03 PM
M.i. inderdaad Orpheusspotvogel: iets donkerdere gele buik, lengte handpenprojectie veel korter dan lengte tertials, bovendelen bruin-groenig i.p.v. grijsgroen en geen bleke baan over opgevouwen vleugel. Locatie doet al Orpheusspotvogel vermoeden: Spotvogel in Zuid-Frankrijk hooguit doortrekker.

M.v.g., Pieter Bruijsten

Maar Pieter... dat is toch allemaal (behalve het ontbreken van een licht wing panel) niet te zien op deze foto? "Donkerder geel" dan wat? De hpp kan bij een dergelijk 'aanzicht' (de vleugel loopt schuin naar achteren weg en de vleugeltop is quasi onzichtbaar) niet goed worden beoordeeld en gezien de fotokwaliteit kun je onmogelijk een verschil zien tussen "bruin-groenig" en "grijsgroen".
Het is dat de vogel is gefotografeerd in Zuid-Frankrijk wat inderdaad Orpheusspotvogel zeer aannemelijk maakt maar zou de locatie bijv. ergens in NL zijn geweest, dan zou dit een behoorlijk lastig geval zijn geweest....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

bruijsten

Dag Frank,

wat betreft donkerder gele buik: in de anwb gids wordt aangegeven dat de gewone Spotvogel een lichtgele buik heeft en de Orpheus geel met een beigebruine tint. Die laatste zie ik wel op de foto, dat is m.i. niet lichtgeel. Maar misschien afhankelijker van de lichtval dan ik me realiseer. De lengte van de handpenprojectie kun je m.i. toch wel goed zien op de foto: rechts boven de staart in het verlengde van een takje zie je de handpenprojectie. Meteen rechtsboven daarvan beginnen de tertials, een kleine verhoging in vergelijking met die handpenprojectie. Ik vergelijk de lengte van het stukje handpenprojectie met de lengte van de tertials daar rechtsboven van en kom zo tot mijn conclusie. Of zie ik iets over het hoofd? De kleur van de rug lijkt mij op de foto toch ook echt wat bruinig, maar dat blijft misschien lastig te beoordelen in verband met de lichtval.

M.v.g., Pieter