kameelhalsvlieg Pyreneeën

Gestart door paulhoekstra, augustus 11, 2013, 14:52:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

paulhoekstra

Klopt het dat dit een Xanthostigma xanthostigma is?
http://observado.org/waarneming/view/78299679
onzeker Xanthostigma xanthostigma gezien op 2013-06-27 France - Puyvalador (30)
Foto's:




groeten,
Paul

paulhoekstra

groeten,
Paul

Arp

Hoi Paul,

Het is zeker een Xanthostigma, maar daarna moet ik passen. Ik ken zelf alleen X.xanthostigma en dus X.corsica en X.aloysiana niet uit eigen aanschouwing. Ze zijn allen bekend voor een grote intraspecifieke (regionale/geografische) variabiliteit in uiterlijke kenmerken terwijl ze op genitaal probleemloos te onderscheiden zijn, dus het is zonder extreem veel ervaring met die soorten uit verschillende gebieden in Zuid-Europa geen goed plan om het van foto te willen proberen lijkt me.

Tot overmaat van ramp zou ik juist in dat hoekje van Frankrijk geen van drieën echt uit durven sluiten op basis van vindplaats. X.x. lijkt echte mediterrane milieus te mijden, maar juist iets verder van de kust en wat hoger in de bergen zou die incidenteel zo zuidelijk wellicht nog wel te vinden kunnen zijn. De andere twee komen in Noord-Italië, Zuid-Frankrijk en (Noord-)Iberië verspreid hier en daar lokaal voor. Ik heb even geen gegevens over 66 kunnen vinden, maar denk ook niet dat zoiets een steekhoudend argument zou zijn. Ze worden weinig gevonden en er zijn niet veel mensen die ze melden c.q. op naam zouden (kunnen) brengen, dus bekende populaties zeggen sowieso waarschijnlijk meer over toevallige aanwezigheid van geïnteresseerde waarnemers dan over de daadwerkelijke verspreiding/dichtheid van de beesten.

Op basis van kenmerken die "statistisch" waarschijnlijker zijn voor de ene soort dan voor de andere zou ik toch op Xanthostigma xanthostigma uitkomen: corsica zou meestal de drie cellen tussen R en Rs moeten hebben die in Midden-Europa kenmerkend zijn voor Puncha ratzeburgi en bij aloysiana begint de cel onder het pterostigma meestal duidelijker proximaal van het pterostigma en is de Radius tot verder achterin de vleugel geel. De ligging van de ocellen durf ik op de kopfoto niet te beoordelen.
   
Maar door gebrek aan ervaring met de Zuid-Europese soorten, c.q. variatie in de populaties van X.x. aldaar is het voor mij zonder beest te hachelijk dus  :-X -> Xanthostigma sp. (of bij gebrek daaraan X.x. onzeker)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

paulhoekstra


Ik heb weer een Xanthostigma in zuid-frankrijk gevonden, ditmaal in het laagland.


Als ik X. xanthostigma en X. aloysiana vergelijk op deze site: http://www.naturamediterraneo.com/forum/pop_printer_friendly.asp?TOPIC_ID=63169 dan vind ik de ocelli vrij dicht bij elkaar staan (is een beetje lastig zichtbaar op de foto), waardoor ik bij dit exemplaar uitga van een (onzekere) X. aloysiana.


http://observation.org/waarneming/view/85873021
[/size]onzeker Xanthostigma xanthostigma gezien op 2014-06-20 France - Millas

Foto's:

groeten,
Paul

Arp

#4
Is foto 1 de voorvleugel en foto 3 onderaan voor en achtervleugel of is de boel verwrongen?

Qua vleugeladering zou het dan Puncha moeten zijn:
Citeer

Wat uitleg erbij:
Groen: "Standaarduitvoering"
Blauw: Lichte, afwijkingen van standaardpatroon
Oranje: Stevige aberraties, die desalniettemin regelmatig voorkomen
Rood: Aberratie die eventueel voor misidentificatie/verwarring kan zorgen
Grijze pijl: Detail van zelfde beest


P.S. Hmmmpfff, de kop is wel erg slank driehoekig .... misschien toch aberratieve Xantho met drie cellen in radiussector voorvleugel ...

Heb je de voor/achter vleugels links/rechts netjes naast elkaar zodat duidelijk is wat wat is?

Maar aangezien je het beest hebt, beter dus naar genitaal kijken ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

paulhoekstra

Bedankt! Heb je toevallig ook zo een overzichtje van de vleugeladering van Xanthostigma? O0


Welke literatuur kan ik het beste gebruiken om de genitaliën te controleren?


De eerste foto is inderdaad de voorvleugel en de 3e foto zie je links de achtervleugel en rechts de voorvleugel.
groeten,
Paul

Arp

#6
Hoi Paul,

Deze "collage" was een uitprobeerseltje/concept, onder andere om aan Naturalis voor te leggen of ze het ermee eens zijn dat foto's die in hun collectie gemaakt zijn aldus gepresenteerd worden (ze laten je een contractje tekenen met wat randvoorwaarden, maar hoe ze zich de praktische uitvoering voorstellen was niet helemaal duidelijk). Dit mag en zelf vind ik het wel prettig om een aantal aberraties op deze manier overzichtelijk bij elkaar te hebben, dus ik ga dat voor de soorten waarvoor voldoende materiaal aanwezig is wel doorzetten denk ik.

Maar concreet heb ik momenteel voor Xanthostigma en Subilla nog niet eens de foto's kunnen maken - één dag dat ik er in de collectie kon werken bleek veel te kort voor alle soorten. Zelf heb ik alleen een aantal Xanthostigma xanthostigma - geen aloysiana of andere en ook geen grote serie met veel aberraties, dus het is nuttiger om daarmee te wachten tot ik weer een dag in de collectie kan/mag.

Hier zijn twee (achter)vleugelplaatjes van wrn:
http://waarneming.nl/foto/view/2113476  (aberratief: 2 dwarsaders in ptero)
http://waarneming.nl/foto/view/5008066

Zoek je een speciaal "standaardversie"-aanzicht? Dan kan ik wel even voor je scharrelen ...

Qua genitaal is denk ik Die Neuropteren Europas (Aspöck & Aspöck) de nuttigste, maar ik zal straks wat plaatjes uit diverse sleutels bij elkaar scharrelen en naar je mailadres gooien.

Kijk ondertussen anders even of je met de links voor de Raphidioptera in dit berichtje al wat kunt.

Qua adering zou je beest in principe dus Puncha ratze. moeten zijn, tenzij een erg aberratieve Xantho, maar ook voor Puncha zie ik wel een paar gekkigheden. Ik heb daarom nog even door wat andere Spaanse soorten heen gekeken, maar zie er ook (bij wat ik heb) niet meteen iets tussen dat beter zou passen.

P.S. De PDF van de Synopsis heeft alleen mannelijk genitaal (vanaf p.254), maar dit is een dame ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#7
Paul, ik zit te sufkutten. Nota bene heb ik het vorig jaar hierboven al geschreven :rolleyes: Xanthostigma corsica heeft ook drie cellen in de radiussector en is ook van het vasteland bekend. De "gekkigheden" die ik hierboven voor Puncha niet lekker thuis kon brengen vallen voor corsica precies goed op hun plek :P (ligging D1 en onvertakte ader in vleugelpunt etc.)

Vanmiddag heb ik alleen door m'n foto's heen gekeken en daar zit corsica (nog?) niet tussen en ik had 'm vanwege de naam even niet meteen op het vasteland verwacht. Heb dat ook niet allemaal goed in m'n hoofd voor die zuidelijke beesten  :-X

Bij Naturalis heb ik de lades met Xanthostigma nog niet doorgewerkt, dus ik weet niet zeker of ze deze wel/niet hebben. Bewaar je haar s.v.p. netjes? Misschien wil ik nog wel een keer langskomen voor kiekjes als het mag....

P.S. Ik plak er even een collage bij van de tekeningen van Albarda (1891) voor Raphidia insularis (door Aspöck & Aspöck, 1980 gesynoniemiseerd)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

paulhoekstra

Dank voor alle info, die X. corsica past inderdaad beter. Ik krijg het beest pas over 2 weken terug, ik zal hem dan wat beter prepareren en goed bewaren. Je mag dan natuurlijk een keer langskomen om hem te fotograferen, maar ik werk zelf tegenwoordig bij Naturalis, dus als je daar een keer langskomt dan kan ik het beest die dag ook meenemen.
groeten,
Paul

Arp

Ha Paul,

De komende tijd zou ik voor diverse "projectjes" sowieso graag nog eens wat tijd vinden in de collectie van Naturalis, maar het is altijd wat lastig plannen. Mocht het er wel van komen, dan neem ik even contact op - leuk om je een keer te ontmoeten :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)