Gallen op bosbes ?

Gestart door henkvanwoerden, juni 27, 2007, 21:19:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkvanwoerden

Deze gallen vond ik op blad van de Rode bosbes op de Asselse heide bij Apeldoorn. Er zaten er behoorlijk veel. Is er iemand die de naam weet ?

Groet,

Henk van Woerden.
Met vriendelijke groet,

Henk.

henkvanwoerden

foto 2
Met vriendelijke groet,

Henk.

henkvanwoerden

foto 3
Met vriendelijke groet,

Henk.

Floppy

Ik zou zeggen: een gal veroorzaakt door de schimmel Exobaidium vaccinii
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

henkvanwoerden

Ik heb even zitten "Google'en", maar allee afbeeldingen geven daar een duidelijke roodkleuring en die mis ik bij mijn foto. Mogelijk in een eerder stadium wel rood ??? Dus ik wacht eventuele verdere reacties nog even af.

Groet,

Henk van Woerden.
Met vriendelijke groet,

Henk.

g.j. keizer

#5
Henk (en Floris),
Op Rode bos- of Vossenbes komen naast Exobasidium vaccinii ook andere soorten Bladgasten als E. juelianum en E. splendidum voor. Het jonge stadium heeft de op de foto getoonde kleur, in een later stadium verkleurt hij rood. Als alleen de enkele bladeren (en niet de spruiten) worden aangetast, is het meestal de Vossenbesbladgast (E. vaccinii). Overigens is Exobasidium geen gal, maar een zwam, die behoort tot de trilzwamachtigen en zou het item naar het Paddenstoelenforum verplaatst moeten worden.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

henkvanwoerden

Ok, Floris en Gerrit,

Bedankt voor de (nadere) informatie. Het gaat als E. vaccinii het archief in en ik houd de schimmels in de gaten voor het verdere verloop. Alle aantastingen zaten overigens op enkel blad en niet op de spruiten.

Groet,

Henk van Woerden
Met vriendelijke groet,

Henk.