Help, mijn deukmetselwesp wordt geparasiteerd ....

Gestart door wilde, juni 29, 2014, 16:19:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

wilde

In een bijen-wespen-hotel in mijn tuin nestelt deze Symmorphus bifasciatus.
Ik wilde er enkele foto's in studio-setting van maken en toen bleek dat er op het propodeum 3 eitjes geplakt zitten.
Welk insect parasiteert zo op deukmetselwespen? Worden het endoparasieten?
Het meest voor de hand liggend lijkt me parasitisme van een sluipvlieg. Blaaskopvliegen en dambordvliegen zouden misschien ook een optie zijn. Helaas kan ik iets dergelijks niet uitkweken en zekerheid zal dus wel uitblijven.
Wie weet wat dit is?
Ik zag het nooit eerder, maar wel dikwijls mijten op diverse wespen, waarvoor Wijnand Heitmans belangstelling heeft.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

wilde

Ik kreeg de volgende reactie van Wijnand Heitmans:

CiteerHeb jij een idee van wie de eitjes zouden kunnen zijn?
De eieren op de foto's zijn van een satellietvlieg die waarschijnlijk tot het genus Ptychoneura (Sarcophagidae: Miltogramminae) behoort. Ik zou niet weten welke soort het precies is, want Ptychoneura's zijn niet bekend van Eumeninae (Vespidae), zover ik weet. Het is best mogelijk dat je met de je foto's een nieuwe relatie hebt ontdekt tussen Symmorphus en een nieuwe(?) soort Ptychoneura.

CiteerZouden het endoparasieten worden?
In tegenstelling tot veel soorten larvipare dambordvliegen is Ptychoneura ovipaar en legt haar eieren op het mesonotum van angeldragers. Meestal worden er 3-7 eieren per legbeurt gedeponeerd. De larven ontwikkelen zich waarschijnlijk solitair als broedparasiet in een nestcel en leven dus van de voedselvoorraad.
Het zou mooi zijn om een satellietvlieg uit een Symmorhus-nest op te kweken. Alleen dan kan de ware ID van de vlieg worden vastgesteld.

Bekende relaties:
P. minuta (Fallen) is bekend van graafwespen (Crabronidae) behorende tot de genera Coelocrabro, Cemonus, Rhopalum (R. clavipes (L.)) en Pemphredon.
De baardspinnendoder Dipogon variegatus (L.) wordt bezocht door P. cylindrica (Fallen).

Referenties
Day, MC & KGV Smith, 1980. Insect eggs on adult Rhopalum clavigers (L.) (Hymenoptera: Sphecidae): a problem solved. Entomologist's Gazette 31: 173-176.
Sanborne, P. M., 1982: Ptychoneura Diptera eggs on the thorax of adult Rhopalum clavipes Hymenoptera Sphecidae in North America. Canadian Entomologist 114.3: 279-280

Met dank aan de inbreng van Theo Peeters.


Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Theo MJP

#2
Hoi Albert,

Zie ook de aanvulling die ik je zonet gestuurd heb....

Hoi Albert, Wijnand,

Ik heb enkele opmerkingen over deze mail.
Ik ben het eens met het feit dat het eieren zijn van een Miltogramminae
(familie Sarcophagidae).
Ptychoneura is een oude naam en heet tegenwoordig Oebalia. Van Oebalia
zijn drie soorten bekend uit Nederland (zie Beuk et al. 2002: 345). Van de
gastheren van de Miltogramminae is weinig met zekerheid bekend. Wellicht
komen hier ook andere taxa in aanmerking, zoals b.v. Amobia. Veel auteurs
citeren oud werk. In Nederland heeft vooral Liekele Sijstermans in het
begin van de jaren '90 gestudeerd op deze groep. Hij heeft een overzicht
van de literatuur gemaakt van alle gastheer-relaties die destijds bekend
waren en toen heb ik daar ook ietwat aan gewerkt. Dat is dus lang geleden.
Helaas is het werk van Liekele nooit afgerond in de vorm van een
determinatietabel met een overzicht van de (mogelijke) biologie van de
soorten. Hij had zowat alles compleet maar dat geheel helaas niet
gepubliceerd. In Nederland heeft hij van deze groep de meest kennis.
Misschien kun je hem vragen naar hoe dit verder precies in elkaar zit....

GroeTheo

Lit:
Beuk, P.L.T. (ed.), 2002. Checklist of the Diptera of the Netherlands. -
KNNV UItgeverij, Utrecht, 448 p.



En voor meer informatie over deze groep(en) zie ook http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=60533
Of voor die eiafzet op Symmorphus ipv. Sarcophagidae ook Anthomyiidae in aanmerking komen weet ik niet, maar die wijsheid laat ik hier graag aan de vliegendeskundigen over  ;)

GroeTheo