Vleermuis Ierland

Gestart door lvandijk, juni 29, 2014, 12:27:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

lvandijk

Enkele dagen geleden trof ik deze kleine vleermuis op mijn hotelkamer in (Noord) Ierland. Het hotel bevond zich op een eiland in een groot meer. Er waren enkele bos/bomenranden, maar vooral natuurlijk veel water rondom. Vanwege de witte keel/onderzijde dacht ik in de eerste plaats aan een watervleermuis. Heeft iemand enig idee welke soort het kan zijn?

Vriendelijke groet,
Ludger

Rob Koelman

#1
Niet echt geweldige foto's. Hieronder de bewerkte versies, waarop wat belangrijke kenmerken beter te zien zijn.

Lijkt mij op grond van de donkere snoet en de priemvormige tragus (?) die te zien is op de tweede foto één van de baardvleermuizen. In Ierland komen zowel de gewone baardvleermuis (Myotis mystacinus) als de Brands vleermuis (M. brandtii) voor.

Rob Koelman
Met vriendelijke groet, Rob

lvandijk

Heel hartelijk dank voor de hulp. En ook voor de verbeterde foto. Ik heb de vleermuis hier (http://observado.org/waarneming/view/85959199) ingevoerd. Ik heb er voorlopig een baardvleermuis van gemaakt, omdat de Brandts vleermuis volgens mijn veldgids (Twisk et al) ter plaatse niet voorkomt. Of kan ik hem toch beter invoeren als "Baard/Brandt"?

Ik heb overigens nog enkele matige(re) foto's als u denk dat dat de determinatie zou kunnen helpen.

Nogmaals dank en vriendelijke groet,
Ludger

Douwe van der Ploeg

Die tragus zie ik niet zo.. Wat mij betreft niet te zeggen of het water, baard of brandts is. Als je een duidelijkere (lichtere) foto van de snoet/oren hebt zou het fijn zijn. Determinatie op verspreiding is sowieso altijd wat tricky, zeker in het geval van baard/brandts die gewoon erg lastig uit elkaar te houden zijn.
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Hieronder een poging de tragus (wat ik tenminste interpreteer als tragus) wat duidelijker te maken. Zonder deze foto van de tragus had het ook nog om een jonge watervleermuis kunnen gaan. Die hebben ook een donkere snuit.

Brands vleermuis komt wel degelijk voor in Ierland, alleen gaat het bij deze soort om een zeer beperkt aantal waarnemingen:
http://www.batconservationireland.org/php/bats_brandts.php

Rob Koelman
Met vriendelijke groet, Rob

lvandijk

Ik heb geprobeerd een aantal andere foto's waar snoet/oor op staan verder op te lichten. Biedt dit nog aanknopingspunten?

Vriendelijke groet,
Ludger

Douwe van der Ploeg

Yep, tragus nu ook voor mij goed zichtbaar! Baard/brandts, wat mij betreft.
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

#7
Baardvleermuis / Brands vleermuis it is (nu met zekerheid).

Voer je de waarneming ook nog even in?

Rob Koelman
Met vriendelijke groet, Rob

lvandijk

Fantastisch, heel hartelijk dank voor jullie hulp.

Ik heb de waarneming inmiddels aangepast (zie boven voor de link).

Vriendelijke groet,
Ludger