Hoofdmenu

MyBi 168

Gestart door Certhia, juni 29, 2014, 10:45:15 AM

Vorige topic - Volgende topic

Certhia

Zegt u t maar.

Ergens in de WP, juni

Succes

Marc
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

frankneijts

Als iemand nu die alchemillaatjes kan thuisbrengen weten we heel misschien wáár (ongeveer) in de WP..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

migratorius

Voor de vrouwenmantel en ogentroost heb je betere foto's nodig om het taxon (en de plaats) te bepalen...
Ik dacht overigens direct aan een Waterpieper vanwege de plantjes.

JanHein

frankneijts

#3
Voor Waterpieper kloppen de structuur (heeft o.a. grovere snavel) en tekening (is in juni vrijwel ongetekend) niet Jan Hein. Bovendien heeft die soort (en veel andere piepers) een 'pre-breeding moult' (tussen februari en half april) waarbij o.a. alle tertials geruid worden wat inhoudt dat die in juni nog aardig vers moeten zijn. Deze mybi echter is zijn tertials nù aan het ruien (de linker vleugel heeft er nog maar één) en dat klopt dus niet.
Er is in elk geval één pieper die géén pre-breeding moult heeft maar 'gewoon' na het broedseizoen (juni - augustus) de hele zaak ruit en dat is Berthelot's Pieper. Daarvoor kloppen ook de wat zwakke tekening met meer 'stipjes' dan streepjes op de onderzijde en het wat merkwaardige 'juveniele' (klein aandoende) uiterlijk met o.a. het fijne snaveltje in mijn ogen. Marc heeft zich daarom denk ik een leuk tripje naar de Canarische Eilanden of Madeira gegund.... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Zou ook niet weten wat het anders moet zijn.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

migratorius

Citaat van: frankneijts op juni 29, 2014, 11:31:13 AMMarc heeft zich daarom denk ik een leuk tripje naar de Canarische Eilanden of Madeira gegund.... 8)
Maar dat klopt toch totaal niet met de getoonde flora?

JanHein

Certhia

 B)
Leuk zo'n drie varianten spel
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

NilsvanDuivendijk

Ik weet niks van plantjes dus beperk me maar tot de vogel. Dan lijkt het verdacht veel op een Graspieper die gestart is met de post-juveniele rui.

Certhia

Zelfde vogel ander kant. Woensdag het antwoord.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

frankneijts

Grappig dat van deze kant de snavel niet meer zo heel klein/fijn lijkt maar alleen wat korter vanwege de leeftijd. Dat 'jeugdige' uiterlijk had ik aanvankelijk verkeerd uitgelegd maar de suggestie van Nils zette dat recht. Geloof overigens niet dat dit een jonge Graspieper is vanwege de toch wel wat fors(er) lijkende snavel en onderbroken oogring. Jan Hein had dus (vermoedelijk) toch gelijk met Waterpieper al realiseerde hij zich denk ik niet dat het een jong beestje is...
(Denk dat een jonge Oever-/Rotspieper zwaarder getekend is?)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

migratorius

Citaat van: frankneijts op juli 06, 2014, 22:53:56 PMJan Hein had dus (vermoedelijk) toch gelijk met Waterpieper al realiseerde hij zich denk ik niet dat het een jong beestje is...
Juist wél Frank. Ik heb nog gezocht naar foto's van juveniele Waterpiepers om m'n vermoeden kracht bij te zetten, maar niets gevonden.

JanHein

marijn

Ik ga mee voor juv. Waterpieper, zeker met de laatste foto.
Overigens vermoed ik - puur o.b.v. Marcs vakantieverspreiding - een bepaalde ondersoort..
Marijn Prins

frankneijts

Citaat van: migratorius op juli 07, 2014, 11:17:05 AM
Citaat van: frankneijts op juli 06, 2014, 22:53:56 PMJan Hein had dus (vermoedelijk) toch gelijk met Waterpieper al realiseerde hij zich denk ik niet dat het een jong beestje is...
Juist wél Frank. Ik heb nog gezocht naar foto's van juveniele Waterpiepers om m'n vermoeden kracht bij te zetten, maar niets gevonden.

JanHein

Sorry Jan Hein! 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

NilsvanDuivendijk

Op de eerste foto vermoedde ik dat de wat donkere teugel en doorbreking van de oogring een schaduweffect was. Het puur juveniele kleed van piepers is natuurlijk maar kort te zien per seizoen (vind er maar eens goede foto's van...!) en ook nog eens sterker overeenkomend met andere soorten. Leuke mybi dus Marc, doe nog maar zoiets!

Certhia

Gezien de consensus kan ik t wel prijs geven. Zoals men al zei het is idd een waterpieper en zoals Marijn al vermoedde van de ssp coutelli. Heb 10 minuten gewacht in de auto of de ouder vogel nog kwam voeren maar helaas. Dus daar geen foto van. Gefotografeerd op 19 juni in de Pontische Alpen, Turkije op 2200 meter.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

migratorius

Citaat van: Certhia op juli 07, 2014, 23:59:44 PM
Gezien de consensus kan ik t wel prijs geven. Zoals men al zei het is idd een waterpieper en zoals Marijn al vermoedde van de ssp coutelli. Heb 10 minuten gewacht in de auto of de ouder vogel nog kwam voeren maar helaas. Dus daar geen foto van. Gefotografeerd op 19 juni in de Pontische Alpen, Turkije op 2200 meter.
Heel leuk, mijns inziens waardevolle foto's. Hopelijk zit er nog iemand op te wachten er iets mee te doen...
De plek had ik op basis van de bloemetjes nooit geraden!

JanHein