Gezocht: nachtvlinderval

Gestart door dinslage, juni 28, 2014, 23:37:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

dinslage

Ik heb helaas twee linkerhanden, en ik vind het koffermodel van Vermandel wat duur. Dus: wie kan mij voor een redelijke prijs aan een mooie nachtvlinderval, liefst een skinnerval,  met een niet al te felle lamp ivm buren helpen?

Alvast dank van een beginnende nachtvlinderaar!

Groet Erik

Melchior van Tweel

Hallo Erik,
Helaas kan ik je niet helpen met een nachtvlinderval. Maar ik heb misschien nog wel een tip: Kijk een bij een kringloopwinkel voor een gezichtsbruiner. Voor 5 euro of zo zou die wel te koop moeten zijn. Die zet je op een laken in je tuin en je hebt een prachtige nachtvlinderloksysteem. Je moet er wel bij blijven. Het voordeel van en Skinnerval is inderdaad dat je gewoon lekker naar bed kan.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

dinslage

Dank voor de tip! Ik ga dit eens proberen.

Gr erik

Elachista

Beste manier om te beginnen: lakentje in je tuin, fitting op een statief monteren OF simpele stalamp, ML lamp 160 of 250 watt er in draaien. Enige wat je dan dus moet bestellen is een vlinderlamp. Zo vang ik nog steeds en dit is voor de hobby en sfeer toch het leukst.

Als je 40 nachtvlinders in de ochtend in zo'n lichtval hebt om te determineren dan breek je je nek over de determinatie. Vooral als beginner kan dat lastig zijn. Bovendien is 's nachts een paar keer op je laken kijken veel leuker dan je brievenbus leven op de vroege ochtend terwijl je vangst vervolgens nog dient als voedertafel voor vogels.
Groet,
Tymo


Alex Kwak

Citaat van: Melchior van Tweel op juli 03, 2014, 09:08:45 AM
Maar ik heb misschien nog wel een tip: Kijk een bij een kringloopwinkel voor een gezichtsbruiner. Voor 5 euro of zo zou die wel te koop moeten zijn. Die zet je op een laken in je tuin en je hebt een prachtige nachtvlinderloksysteem.

Die tip ga ik over een week uitproberen. Ik heb inmiddels een gezichtsbruiner gekocht bij de Kringloop: 4,50 euro, maar daarvan de helft omdat 'ie al langer dan x weken daar stond. ;D Het laken bij de Zeeman van 6,99 euro was dus het duurste onderdeel  ;)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Melchior van Tweel

Citaat van: Alex Kwak op juli 20, 2014, 11:33:19 AM
Citaat van: Melchior van Tweel op juli 03, 2014, 09:08:45 AM
Maar ik heb misschien nog wel een tip: Kijk een bij een kringloopwinkel voor een gezichtsbruiner. Voor 5 euro of zo zou die wel te koop moeten zijn. Die zet je op een laken in je tuin en je hebt een prachtige nachtvlinderloksysteem.

Die tip ga ik over een week uitproberen. Ik heb inmiddels een gezichtsbruiner gekocht bij de Kringloop: 4,50 euro, maar daarvan de helft omdat 'ie al langer dan x weken daar stond. ;D Het laken bij de Zeeman van 6,99 euro was dus het duurste onderdeel  ;)
Ik ben benieuwd hoe het bevalt. Pas op met je ogen. Niet direct in de gezichtsbruiner kijken!
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

dinslage

Ik heb inmiddels ook een (bijna antieke) gezichtsbruiner a 2,50 euro via de kringloop. Ik ga hem vd week proberen!

Melchior van Tweel

Succes mannen, nu nog even wachten op een droge avond.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Alex Kwak

#10
Ik heb net m'n eerste avond er op zitten. Na een moeizaam begin (je moet dus echt wachten tot het hélemaal donker is!) kwam het los. Wat een pracht! En wat verslavend. Ik wil nu meer, meer, meer!  ;D
Kijk maar eens op mijn waarnemingen. De eerste soort die ik probeerde te determineren bleek meteen een zeldzaamheid: de Schijnnonvlinder.

Melchior, bedankt voor de tip!!  :duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Nog even een plaatje van m'n opstelling. Hij staat op de camping aan de rand van het Drents-Friese Wold.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Ik merkte overigens wel dat tussen de behuizing en de TL-buizen voldoende ruimte is zodat de micro's daar prima tussen passen. En helaas kunnen ze dan niet meer terug en overleven ze het niet. Ik heb daarom nu horregaas voor de lampen geplaatst, hopelijk helpt dat (en hopelijk verschroeit het gaas niet...).
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Violet (en Remco)

Geweldig Alex  :duim:
Veel plezier nog, en inderdaad, het is zwaar verslavend!
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op juli 26, 2014, 17:16:44 PM
Ik merkte overigens wel dat tussen de behuizing en de TL-buizen voldoende ruimte is zodat de micro's daar prima tussen passen. En helaas kunnen ze dan niet meer terug en overleven ze het niet. Ik heb daarom nu horregaas voor de lampen geplaatst, hopelijk helpt dat (en hopelijk verschroeit het gaas niet...).

Bleek een winnend idee. Het horregaas wordt wel iets warm, maar er gebeurt verder niets mee. Wel lastig om alle beesten er weer af te krijgen als je 'm 's nachts weer op wilt ruimen. Het zou dus handig zijn als je 'm 's nachts overdekt buiten weer weg kunt zetten.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Melchior van Tweel

Citaat van: Alex Kwak op juli 27, 2014, 11:45:20 AM
Citaat van: Alex Kwak op juli 26, 2014, 17:16:44 PM
Ik merkte overigens wel dat tussen de behuizing en de TL-buizen voldoende ruimte is zodat de micro's daar prima tussen passen. En helaas kunnen ze dan niet meer terug en overleven ze het niet. Ik heb daarom nu horregaas voor de lampen geplaatst, hopelijk helpt dat (en hopelijk verschroeit het gaas niet...).

Bleek een winnend idee. Het horregaas wordt wel iets warm, maar er gebeurt verder niets mee. Wel lastig om alle beesten er weer af te krijgen als je 'm 's nachts weer op wilt ruimen. Het zou dus handig zijn als je 'm 's nachts overdekt buiten weer weg kunt zetten.
:duim:
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Alex Kwak

Even een detailplaatje hoe het een en ander er nu uitziet:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Ik ben overigens wel benieuwd of het bij de topic-starter (Erik) nu ook lukt?!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Windekind

Heb nog wel een grote uv tl blacklight liggen in armatuur. Wie heeft daar ervaring mee. Zal het anders eens proberen op een laken. Kan me voorstellen dat die nog gerichter werkt, omdat je dus alleen een verlicht laken ziet en verder niets.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

dinslage

Nog geen tijd gehad helaas...net terug van vakantie met knnv in Slowakije..Was super 60 soorten dagvlinders veel plantensoorten en heerlijke ongerepte natuur met veel groot wild.. echt een aanrader voor de natuurliefhebber! Zie onderstaande link voor de geïnteresseerden. '

http://www.knnv.nl/kampeervakanties-met-knnvers-en-ivners/kampeervakanties-2014

ga de nachtvlinders binnenkort thuis proberen.

Gr erik


sander bijsterbosch

hoe weten jullie ooit al die nachtvlinders ze lijken zo op elkaar

groet sander
groeten,
Sander Bijsterbosch
www.mooinederland.weebly.com

OlivierO

Met een boek erbij? En als je er dan niet uit komt, via het forum of bij iemand die er wel iets van kant raad vragen?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

sander bijsterbosch

ik vind altijd ze lijken erg op elkaar
groeten,
Sander Bijsterbosch
www.mooinederland.weebly.com

OlivierO

Citaat van: sander bijsterbosch op augustus 16, 2014, 15:45:25 PM
ik vind altijd ze lijken erg op elkaar

Dat vind ik ook, maar al doende leert men! Maak er goeie foto's van en dan kan je met een goed boek al een hele eind komen. Kom je er dan nog niet, zet dan de foto op waarneming.nl (of waarnemingen.be of observado.org, afhankelijk van waar je bent) en plaats hem zo op het forum.

Kijk voor meer uitleg hier:

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=123228.msg811996#msg811996

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

haakbek

Ook de gezichtsbruiner geprobeerd ik had 8 vlinders onder slechte weersomstandigheden
Ik heb een vraag : de volgende dag had ik branderige ogen zou dat komen door de UV straling?
Groet
Hans

Alex Kwak

Citaat van: haakbek op augustus 17, 2014, 20:50:51 PM
Ik heb een vraag : de volgende dag had ik branderige ogen zou dat komen door de UV straling?

Jazeker, zo weinig mogelijk in de lamp kijken!!  B)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

haakbek

dus als advies zonnebril op ??
is het schadelijk voor mijn oogjes ?
groet
hans

Alex Kwak

Zonnebril is niet echt praktisch 's nachts. Maar blik zo veel mogelijk afwenden en niet rechtstreeks in de lamp kijken. En regelmatig gewoon de plek verlaten. Een keer per kwartier even kijken of er wat zit is over het algemeen meer dan genoeg.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

haakbek


Melchior van Tweel

Ik heb recent een UV-beschermingsbril bij Vermandel gekocht. Misschien een ideetje?
http://vermandel.com/product.php?pid=1683
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl