Hoofdmenu

onbekende plant

Gestart door walhout25, juni 27, 2007, 13:47:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

walhout25

Weet iemand wat dit is? Vast niet zeldzaam, maar in mijn boeken niet te vinden.

brambonius

bloemknoppen van kompassla?  
Bram

vastenhouw

Lijkt me ook kompassla
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

walhout25


Corryabbink

#4
Het is er wel familie van maar om dit nu zomaar Kompassla te noemen gaat me iets te ver.
Er zijn nog meer soorten die erop lijken. De bladen zijn naar verhouding breed en de bloemhoofdjes te roze.

Graag zou ik iets meer van de bloemen zien........
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

#5
Jaco waar heb je deze gevonden?

Er zijn ook nog soorten met paarse bloemen o.a. een soort met ondergrondse uitlopers Lactuca tatarica en een tuinplant Lactuca perennis
Het zou mooi zijn als je ook onderste bladen en betere bloemen in beeld zou kunnen brengen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

walhout25

Hoi Corry,

Volgens mij ishet inderdaad geen kompassla, de planten zijn veel te groot. Er stonden enkele exemplaren langs een watertje bij een slibdepot, een kilometer buiten de bebouwde kom van Middelburg. Ik voeg nog een extra foto bij (en straks nog een aantal voor mij niet te determineren muurbloempjes, heb je toevallig een tip voor een goede betaalbare complete Nederlandse veldgids?)

Groet jaco

Corryabbink

Jaco dat wordt nog een keer een bezoekje aan de plant. Kompassla kan ook heel groot worden. In dit geval gaat het om de bloemen en daarvan is er geen duidelijk beeld. Het is alsnog mogelijk dat het Kompassla is.

Boeken zijn er vele maar als je echt wilt determineren dan kun je niet om de Heukels' heen. Dat is het standaardwerk van iedere florist die zich serieus met planten bezighoudt.
Wanneer je pas begint zou je ook kunnen denken aan een plaatjesboek van Elsevier of Tirion. Verder zijn er natuurlijk 2e hands vele oude flora's te koop. Altijd het proberen waard. Dan kan ik je een niet te oude Heimans, Heinsius en Thijsse's 'Geïllustreerde Flora van Nederland' aanraden. Die is heel duidelijk in uitleg en daarmee heeft een groot deel van de oudere generatie het determineren geleerd. Wel zijn sommige de namen dan soms verouderd maar altijd wel terug te vinden. Die veranderen de laatste jaren nogal eens als er een nieuwe flora uitgegeven wordt.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

Ii vind de bloemengids van Blamey en Fitter goed en volledig (staan alleen geen varens grassen en schijngrassen in). Te koop bij o.a. bezoekerscentra Natuurmonumenten, maar ook elders en ook tweedehands ongetwijfeld.

Maar de Heukel's is natuurlijk het standaardwerk. Maar wel lastig.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

walhout25

Dank Corry en Elmar voor de tips. Later betere foto's van deze plant, ik fiets er morgen nog eens langs.

Groet jaco