Hoofdmenu

hertshooi?

Gestart door Jeanine, juni 27, 2007, 13:34:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeanine

Deze plant vond ik op een stuk verwilderd grasland. IK kom uit op een hertshooi soort. Is dit correct? Zo, ja welke is het dan precies?
m.vr.gr
Jeanine

Jeanine

de bloem van wat dichterbij
m.vr.gr
Jeanine

Pieter Stolwijk

Het is (hoogst waarschijnlijk) Kantig hershooi (Hypericum maculatum subsp. obtusiusculum): de kelkbladen zijn breed en stomp met aan de top een paar tandjes.

Het zou eventueel ook de bastaard van deze soort met Sint-Janskruid (Hypericum perforatum) kunnen zijn. Dan zijn sommige kelkblaadjes veel spitser dan andere en heeft de stengel soms maar twee of drie ipv vier lijsten. Vaak valt dat niet met absolute zekerheid te zeggen. Voer hem maar in als Kantig hertshooi.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Corryabbink

Dag Jeanine,
Het is in ieder geval een hertshooi(Hypericum).

Het ligt eraan hoeveel lijsten je op de stengel ziet.
0-2 zwakke lijsten in combinatie met geleidelijk toegespitste kelkbladen en bladen met talrijke doorzichtige punten = Sint Janskruid(Hypericum perforatum).
Door het blad even tegen het licht te houden kun de je de doorzichtige punten zien.

Dit zou je eerst eens kunnen controleren misschien voor ik er nog heel veel bij ga schrijven.

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

#4
Hoi Pieter dat was tegelijk en ik ben het wel met je eens maar heb met de kelkbladen niet genoeg houvast voor de door jou genoemde soorten. Ik wou in ieder geval St.Janskruid uitsluiten.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Jeanine

Hallo Corry en Pieter,

Ik wil best even teruggaan naar die plant. Het is vlak bij mij in de buurt.
Waar ik even mee zit is de termen die jullie gebruiken. Ik ben daar nog niet in thuis. Zouden jullie het mij uit willen leggen zodat ik weet waar ik op moet letten?

Kelkbladeren zijn de groene blaadjes rond de bloem, onder de gekleurde blaadjes? De (gekleurde blaadjes van de bloem zijn toch de kroonbladeren. heb ik dat goed?

lijsten van een stengel????? Wat moet ik dan zien?

Welk blad moet ik tegen het licht houden de kelkbladeren of de gewone bladeren?
m.vr.gr
Jeanine

Corryabbink

#6
Jeanine,

Het is zoals je zegt. Een bloemhoofdje bestaat in dit geval uit gele kroonbladen en daaromheen groene kelkbladen.

Een stengel is rond maar er kunnen ribbels/lijsten op zitten. Een soort randje dat van beneden naar boven loopt maar ook soms weer bij een vertakking kan verspringen.

De gewone bladen die aan de stengel zitten moeten(vlgns de flora en niet van mij hoor) tegen het licht geworden houden. De mate van lichtpuntjes is verschillend per soort. Bij Sint-Janskruid is zo'n blad dicht bezet met doorzichtige puntjes.

Misschien is het wel verstandig dat je even teruggaat want dan leer je in ieder geval sommige kenmerken zien.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Jeanine

Corry, bedankt voor je uitleg.

Ik ga zeker terug. Om de verschillende kenmerken te leren herkennen en om verder te komen met de juiste determinatie van deze plant. Al doende leert men. Ik ga zo op pad naar de plant.
m.vr.gr
Jeanine

Jeanine

Hallo Corry,

Ik ben naar de plant teruggeweest.
Wat is dat moeilijk zo'n eerste keer letten op die kenmerken.

Ik voelde 4 van die ribbels/lijsten. Twee behoorlijk goed en 2 heel iets minder, maar toch wel voelbaar.
Ik heb geprobeerd het te fotograferen en zal de foto toevoegen, misschien is dat wat ter verduidelijking.

Die lichtpuntjes in het blad vond ik heel moeilijk. Volgens mij zaten er niet veel. Ik heb mijn dochter ook laten kijken en zij zag er ook maar een paar. Met een zaklamp erop schijnen ging beter dan zo tegen het licht houden.

Ik zal ook nog een foto toevoegen van de onderkant van de bloem waarop de kelkbladeren te zien zijn.
m.vr.gr
Jeanine

Jeanine

en de onderkant van de bloem
m.vr.gr
Jeanine

Windekind

...dan kan je het antwoord nu zelf geven naar aanleiding van de de inzendingen van Pieter en Corry  :)  
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Pieter Stolwijk

Prima gefotografeerd! Het is dus (m.i.) Kantig hertshooi, want alle kelkblaadjes zijn stomp.
NB De flora geeft bij twee sterkere en twee zwakkere lijsten aan dat het de bastaard is (Frans hertshooi - Hypericum x desetangsii [= Hypericum maculatum subsp. obtusiusculum x Hypericum perforatum]), maar ik weet niet zeker of dat kenmerk zo opgaat.

NB de x in de naam geeft aan dat het om een kruising gaat!
subsp. betekent subspecies (=ondersoort.)
Het gaat hierbij dus om de kruising (=bastaard) van Kantig hertshooi x Sint-Janskruid.

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Jeanine

#12
Pieter en Elmar bedankt.

Kan ik hem als Kantig hertshooi invoeren of zoals Pieter aangeeft dat het mogelijk een bastaard is.

Kwam ik vanavond in de volkstuin weer een hertshooi soort tegen. Het was in een al jaren sterk verwaarloosde tuin.
Meteen natuurlijk controleren op de kenmerken die ik vanmiddag gelezen /geleerd had.    :)

De stengel was vanonderen meer verhout en ik voelde maar twee ribbels/lijsten duidelijk. Meteen een blaadje op de lichtpuntjes gecontroleerd. En ja,  ik zag er een heel stel. Nu was me meteen duidelijk wat daar mee bedoeld wordt.

De kelkblaadjes leken mij spitser dan de eerste hertshooi.

Wat me ook opviel was dat de bladnerven anders waren dan de eerste hertshooi. Ik weer terug naar de eerste en daar ook een blaadje gefotografeerd. Er zit duidelijk verschil in.

Is dit dan Sint-Janskruid?

Een foto van de hele plant
m.vr.gr
Jeanine

Jeanine

m.vr.gr
Jeanine

Jeanine

de kelkblaadjes
m.vr.gr
Jeanine

Jeanine

de stengel
m.vr.gr
Jeanine

Jeanine

het blad (van de laatste hertshooi soort)
m.vr.gr
Jeanine

Jeanine

#17
een blaadje van de eerste hertshooi soort. Je ziet hier meer nerven.
m.vr.gr
Jeanine

Corryabbink

#18
Klopt :duim:
Dan heb je vandaag dus 2 soorten hertshooi gezien. De 1e soort was Kantig hertshooi en de laatste Sint Janskruid.
Mooi dat de de verschillen nu duidelijk zijn. Zo leer je langzaam maar zeker iedere keer iets nieuws. Vooral in het begin is alles nieuw en lijkt het moeilijker dan het is.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Pieter Stolwijk

Hartstikke goed. Duidelijk te zien is dat de kelkbladen van het Sint-Janskruid langwerpig spits zijn.

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Jeanine

Yes. Dat doet een mens goed. Het is gelukt.  :)

Corry en Pieter bedankt voor jullie hulp.
m.vr.gr
Jeanine