Hoofdmenu

welke kever?

Gestart door Houtekster, juni 28, 2014, 11:02:19 AM

Vorige topic - Volgende topic

Houtekster

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/85858396
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera gezien op 2014-06-27 Trimunt en Jilt Dijksheide
Foto's:




bij voorbaat dank John
Met vriendelijke groeten:
John

Houtekster

Volgens mij een Malthinus? Maar welke?
Met vriendelijke groeten:
John

Arp

Hoi John,

De geslachten Malthodes en Malthinus (onderfamilie Malthininae) zijn problematisch. De meeste dames zijn naar het schijnt zelfs onder binoc niet/nauwelijks te determineren, op een paar gelukkige uitzonderingen na. Ik ben er nog niet voor gaan zitten en doe dat ook pas als ik meer van deze soorten verzameld heb.

Het is goed mogelijk dat deze in principe van foto te doen zal blijken, maar ik zou momenteel niet eens voor Malthodes of Malthinus durven kiezen zo van foto (ik denk Malthinus - voelers lijken ver van de ogen ingeplant, maar dekschilden lijken niet gepunkteerd?!), laat staan voor een soort. Kan best dat anderen er meer mee kunnen, maar ik nog even niet.

Wat mij betreft mag iedereen (graag!) Malthininae voor me verzamelen, want ik zie zelf weinig (misschien een stuk of 10-15 tegengekomen ooit).

Als niemand anders zich geroepen voelt om een betrouwbare naam te leveren dan kun je deze voorlopig het beste invoeren als Malthininae spec.. Later als ik groot ben kom ik ze dan wel weer tegen, of wellicht iemand anders voor die tijd?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Houtekster

Hallo Arp,
dat is prima hoor, ik wacht het wel even af en alvast bedankt voor de info.
John
Met vriendelijke groeten:
John

Houtekster

ps,
iig geen slechte fotos wat mij betreft...met tussenringen werkt toch vrij goed...
Met vriendelijke groeten:
John

Houtekster

Hoe bedoel je trouwens verzamelen?
Met vriendelijke groeten:
John

beetlestitch

vangen en opsturen naar arp zodat hij meer kennis van deze groep op kan doen en daardoor betere naamgeving kan doen aan de hand van vragen op het forum. groeten toon.
Toon Keukelaar

Houtekster

Met vriendelijke groeten:
John

Arp

#8
Ha John,

De foto's zijn zeker niet slecht - het zijn kleine en zeer bewegelijke krengen - maar je moet voor determinatie hele kleine details/structuren precies onder de goede hoek haarscherp zien. Dat zal met (foto's van) levende beesten bijna nooit lukken. Hier gaat het al "mis" bij de oppervlaktestructuur van de dekschildjes: Zijn die wel/niet in regelmatige rijen gepuncteerd? Ik kan het niet zeker herkennen en zou denken van niet, maar dat past dan weer niet bij wat ik van de opbouw van de kop meen te herkennen, dus één van de twee zie ik niet goed.

Verzamelen: Inderdaad graag in een potje en aan me opsturen. Dat kan prima levend (in een plat tictac-doosje of iet dergelijks met wat gaatjes en wat gras ofzo), zodat ik zelf nog wat "levende" foto's kan maken en misschien kijken of ik eitjes krijg (kweekje), maar reeds overleden beestjes zijn ook zeer welkom.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vanmiddelkoop

Hoi Arp,

Ik had ze ook ,als je je adres doorgeeft zal ik ze naar je toesturen als ik ze weer vind.

Groetjes Betty