vrouw fazant

Gestart door servetej, juni 28, 2014, 09:48:28 AM

Vorige topic - Volgende topic

servetej

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/85856787
Vogel onbekend - Aves indet. gezien op 2014-06-21 Hamstermieden
Foto's:




Toelichting:
Veer is ruim 21 cm lang
Ik heb al van alles geraadpleegd om de soort op naam te brengen, maar ik vind niks dat hier echt op lijkt. Ik denk dat het een veer van een valkensoort is, maar misschien is het dat ook niet. Ik kom er zelf in ieder geval niet uit.
bij voorbaat dank Lisette Tabak
Groetjes, Lisette

ik ben een amateur ornitoloog, maar alle andere kruipende/zwemmende/vliegende/oid beestjes zijn ook machtig interesant en het determineren waard :3 dat is mijn levensmotto ><
en als er niks valt te determineren, dan moet er getekend worden: www.servetej.deviantart.com

BramtK

Ik denk een slagpen van een vrouwtje Fazant. Ik snap de gedachte aan een valkenveer wel, maar daar zit de versmalling van de buitenvlag meer naar de top toe. Valken hebben namelijk nauwelijks 'vingers' aan de grote slagpennen.
Groeten,

Bram ter Keurs

servetej

Bedankt voor de snelle reactie. Ja dat moet het wel zijn, fazant, ik heb een foto van fazante veren op gezocht en die leken er precies op, en dat zou met valkenfoto's steeds net niet helemaal lukken. Maar waarom zou het dan precies een vrouwtje zijn? Heeft een mannetje grotere pennen? Of zien die er gewoon anders uit?
Groetjes, Lisette

ik ben een amateur ornitoloog, maar alle andere kruipende/zwemmende/vliegende/oid beestjes zijn ook machtig interesant en het determineren waard :3 dat is mijn levensmotto ><
en als er niks valt te determineren, dan moet er getekend worden: www.servetej.deviantart.com

whmvb

Fazant klopt, maar het is een handpen van een haan.

Wim
Wim van Boekel

BramtK

Man ook goed, eerlijk gezegd ben ik het geslacht bij benoemen niet nagegaan.  :angel:
Groeten,

Bram ter Keurs

keesschreven

Citaat van: BramtK op juni 28, 2014, 10:23:07 AM
Ik denk een slagpen van een vrouwtje Fazant. Ik snap de gedachte aan een valkenveer wel, maar daar zit de versmalling van de buitenvlag meer naar de top toe. Valken hebben namelijk nauwelijks 'vingers' aan de grote slagpennen.

En hoenderhandpennen zijn ook veel 'boller' / overlangs naar beneden gebogen, terwijl valkenpennen recht/plat zijn. En inderdaad een ander patroon.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren