Onbekend groen/zwart kevertje

Gestart door M.V.S, juni 26, 2014, 20:14:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

M.V.S

Het lijkt het meest op een lieveheersbeestje, maar misschien is het wel heel wat anders (misschien zelfs geen kever?). Volgens mij zijn ze nog maar net uitgekomen. Ze zijn nu een paar mm groot. De waardplant is kleine waterteunisbloem. Er zitten er nog meer, dus ik maak later als ze groter zijn en er nog zitten nog wel wat foto's als dat nodig is.

Kan iemand er nu al iets over zeggen of moet ik nog even wachten?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/85821843
onzeker Lieveheersbeestje spec. - Coccinellidae spec. gezien op 2014-06-26 Etten-Leur - Grauwe Polder
Foto's:

bij voorbaat dank M. van Soest
Groetjes, Marc

Douwe van der Ploeg

Nimf van wants. Als je even wacht zal een admin het topic vanzelf verplaatsen.
Douwe van der Ploeg

M.V.S

Groetjes, Marc

harry60

M.Vr.Gr. Harry de Koning

M.V.S

Bedankt voor de hulp.

Ik heb het idee dat het deze beestjes zijn die aan de kleine waterteunisbloem eten. Zou dat kunnen? Waar deze invasieve waterplant is gevonden is men daar erg benieuwd naar namelijk.
Groetjes, Marc

Arp

P.prasina is toch wel in grote lijnen een ontzettende generalist, dus weinig kans dat je die gericht voor bestrijding in zult kunnen zetten ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

M.V.S

Dat is de insteek ook niet. Men had nog nooit waargenomen dat er iets was dat hapjes uit de teunisbloem nam, vandaar dat het interessant was om te weten. En vandaar mijn vraag ook, omdat ik niet zeker weet of dit een wants kan zijn die aan deze planten eet.
Groetjes, Marc

Arp

Hapjes eruit zeker niet, als het je daarom gaat. Wantsen zuigen eraan. Grote kans dat deze dat gaat proberen als'tie erop terecht gekomen is. Of het beestje daar gelukkig van wordt, c.q. het overleeft en ermee groot wordt is weer een andere vraag ...

Kort zoeken levert voor Oenothera alleen twee Megalonotus-soorten op (Lygaeidae) en Lygus rugulipennis (Miridae)

P.S. Sorry ik heb weer eens teveel haast (ben aan het koken). Lees Teunisbloem, maar die bedoel je niet ... voor Ludwiga vind ik ook niks.

M.V.S

Bedankt voor de hulp. Dan duik ik nog eens de planten in, kijken wat er dan die hapjes neemt.
Groetjes, Marc

Henk Soepenberg

Citaat van: Arp op juni 27, 2014, 17:53:19 PM
Lees Teunisbloem, maar die bedoel je niet ... voor Ludwiga vind ik ook niks.

voor Ludwigia ook niet Arp?  ;)
Vriendelijke groeten,
Henk

Arp

Duh ... ik zeg al, teveel haast ;)

Maar goed, op BRC alleen een bladhaantje (Galerucinae) voor Ludwigia palustris: Altica lythri (Kattenstaartaardvlo).

Op Natur in NRW geen wantsen voor Ludwigia.

Hier is wellicht wat te vinden over herbivoren in het oorspronkelijke verspreidingsgebied, maar ik heb zelf niet gelezen.