Hoofdmenu

Korstzwam

Gestart door Danielle, oktober 02, 2005, 16:47:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Danielle

Hallo allemaal,

Weet iemand de naam van deze korstzwam?

Waarneming.nl

en

Waarneming.nl


Groetjes,
Danielle
Groetjes,
Danielle

knabenkraut

hé wat grappig,

Volgens mij heb ik het zelfde zwammetje vanmorgen gefotografeerd.

Wat er het dichts bij komt is de paarse korstzwam. maar ik ben er niet zeker van.
Dus voeg ik mijn foto hier ook even bij.
groetjes,
Dini

han.endt

Het zwammetje van Dini lijkt veel op de Eikenbloedzwam, Stereum gausapatum. Van deze foto een beetje lastig (althans voor mij). Ik durf de Gele Korstzwam, Stereum hirsutum, of de Dennenbloedzwam, Stereum sanguinolentum, niet direct uit te sluiten. De laatste is eventueel door de boomsoort uit te sluiten (naaldhout).

Gr.
Han.

knabenkraut

hallo han,

Ik heb hier een beter beeld van het zwammetje. Misschien wordt het nu wat duidelijker.
groetjes,
Dini

han.endt

Zeker, rechts langs de rand zijn druppels te zien. Bloedzwam dus. Hoewel ik de zwam nog steeds het meest vind lijken op de Eikenbloedzwam, moet het gezien de standplaats een Dennenbloedzwam zijn. Ik heb namelijk het idee dat het een dennenboom is waar hij opgroeit, zou dat kunnen? Ik zie ook dennennaalden.

Gr.
Han.

knabenkraut

Jammer, ik heb echt geen verstand van boomstronken, en zeker niet als ze bemost zijn. Berken en Dennen haaden er wel de overhand, dat weet ik nog wel.
groetjes,
Dini

knabenkraut

Han, ik heb hier een foto van een boomstronk waarop ook een zwammetje groeit.
Het heeft ook van die druppeltjes, maar was toch veel meer paars dan de eerste.
Ik dacht dat het een een ander zwammetje was maar begin nu te twijfelen.
In ieder geval staat hier de stronk een stukje duidelijker op. Mocht het toch een ander zwammetje zijn dan hoor ik het graag.
groetjes,
Dini