boerenzwaluw fotografeeren

Gestart door brazil4ever, juni 26, 2007, 20:53:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Citeerwat is toelaatbaar en wat niet ?
Denk hierover maar eens na
Inderdaad is die grens moeilijk te trekken maar juist dat betekent voor mij dat waarneming.nl zich beter duidelijk tegen alle nestfotografie kan keren dan dat er ergens een arbitraire grens wordt getrokken. Bovendien, waar die grens ook ligt, hoe kun je in godsnaam bepalen vanaf welke kant van die grens de foto in kwestie is genomen?

Met een moratorium op nestfotografie heb je in elk geval een duidelijke 'ondergrens'; vervolgens kun je gaan kijken in hoeverre foto's van voederende oudervogels/net uitgevlogen jongen handig zijn.

Je geeft goede voorbeelden van nestfoto's waarbij het risico op verstoring wellicht niet al te groot is maar helaas is dat lang niet altijd aan de foto in kwestie te zien. Als jij een haarscherpe foto van een zwarte stern op een vlotje maakt door je telescoop, nodigt dat misschien anderen uit om het op dezelfde plek eens te proberen met hun 200mm camera. Dat risico zouden we m.i. gewoon niet moeten willen lopen. Dit alles juist om een argumentatie als 'ik geef volmondig toe dat ik mij hieraan ook schuldig maak maar wie niet ?' te voorkomen.

Ik vind overigens de meeste foto's van zwarte sterns op een vlotje niet al te opwindend maar dat terzijde ;)

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Hortulana

Stel voor om een soort kaartensysteem in te voeren.
1. Waarschuwing en verwijzing naar gedragsregels bij eerste nestfoto of andersoortig voor het welzijn van vogels onverantwoord gedrag.
2. Gele kaart bij de 2e overtreding van de gedragsregels; persoon in kwestie aan de schandpaal en bestoken met een flinke portie boosheid en sarcasme.
3. Rode kaart betekent verwijdering van de gebruiker uit waarneming.nl.

carel

CiteerStel voor om een soort kaartensysteem in te voeren.

En wie gaat dat allemaal controleren ?

het is een heel karwei elke dag alle foto`s te bekijken en te beoordelen of het wel of niet kan

Maar nestfotografie verbannen is oke
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

frankw

Citeermet alle respect maar ik snap je opmerking niet helemaal frank.
er wordt hier juist uitgelegd dat het plaatsen van nestfoto's "uit den boze" is,
(laat die aanhalingstekens trouwens maar weg), met de eigenlijke reden dat het juist helemaal niet gewenst is om foto's te maken van nesten.
Als je dan ervan overtuigd bent dat je niks verstoort lijkt het me inderdaad logisch je dan geen flits gebruikt. Dus waar heb je jouw tekst vandaan?
ik zie een foto van een nest die niet verstoord zou worden door het maken van de foto, maar die wel geflitst is.. verstoord het maken van de foto misschien niet, dan doet de flitser het waarschijnlijk wel, dus daarom zeg ik waarom toch flitsen? (waarom überthaupt een foto maken?)

dus volgens mij begreep je me idd niet helemaal goed B)  

Jan2002

CiteerStel voor om een soort kaartensysteem in te voeren.
1. Waarschuwing en verwijzing naar gedragsregels bij eerste nestfoto of andersoortig voor het welzijn van vogels onverantwoord gedrag.
2. Gele kaart bij de 2e overtreding van de gedragsregels; persoon in kwestie aan de schandpaal en bestoken met een flinke portie boosheid en sarcasme.
3. Rode kaart betekent verwijdering van de gebruiker uit waarneming.nl.
@Erwin,

Om personen bij herhaald aantoonbaar verstorend gedrag van het forum te bannen vind ik prima, maar jouw suggestie van 'aan de schandpaal en bestoken met boosheid en sarcasme' kom op mijn wat inquisitie-achtig over. We hebben al een mode-politie, een milieupolitie, ik zit echt niet op een forumpolitie te wachten  <_< .
Groet,
Jan

petermeer

CiteerStel voor om een soort kaartensysteem in te voeren.
1. Waarschuwing en verwijzing naar gedragsregels bij eerste nestfoto of andersoortig voor het welzijn van vogels onverantwoord gedrag.
2. Gele kaart bij de 2e overtreding van de gedragsregels; persoon in kwestie aan de schandpaal en bestoken met een flinke portie boosheid en sarcasme.
3. Rode kaart betekent verwijdering van de gebruiker uit waarneming.nl.
Ik pak mijn pek en veren alvast...  :grin:  
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Hortulana

#36
CiteerEn wie gaat dat allemaal controleren ?

het is een heel karwei elke dag alle foto`s te bekijken en te beoordelen of het wel of niet kan

Maar nestfotografie verbannen is oke
Wat ik begreep gaat waarneming.nl professioneel, vooral vanwege de omvang en het sterk gegroeide en nog altijd sterk groeiende aantal gebruikers. Er zijn straks iig 2 mensen dagelijks mee bezig en dan zijn er nog de admins. Het controleren van de inhoud van het forum, foto's bij waarnemingen e.d. moet, dat vind ik tenminste, een belangrijk onderdeel van het takenpakket zijn. Waarneming.nl is inmiddels erg "groot/ bekend" en daarmee wordt de verantwoordelijkheid t.a.v. natuurbescherming ook steeds belangrijker. En ook het voorkomen en ontmoedigen van nestfotografie hoort daar zeker bij!
Citeer'aan de schandpaal en bestoken met boosheid en sarcasme' kom op mijn wat inquisitie-achtig over
Wha ha ha... nobody expects the Spanisch inquistion!

Maar goed, ik vind dat de admins best als soort van politie mogen fungeren (en dat doen ze in feite al). De forumgebruikers moeten zich aan de wet (=gedragscode) houden en de forumpolitie (=admins) treedt op bij overtredingen en misdaden tegen de vogelrechten.

tekenaar

CiteerEr zijn straks iig 2 mensen dagelijks mee bezig en dan zijn er nog de admins. Het controleren van de inhoud van het forum, foto's bij waarnemingen e.d. moet, dat vind ik tenminste, een belangrijk onderdeel van het takenpakket zijn.
De admins zijn een stelletje enthousiastelingen die het allemaal in hij vrije tijd doen. Soms met een ietsiepietsie "de andere kant op kijken" van de baas, maar dat is het dan wel.

Dat betekend dat we wel eens wat over het hoofd zien c.q. laat in de gaten hebben. Een beetje sociale controle en vooral zelfkritiek horen er dan ook gewoon bij.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

petermeer

Is het niet aan een ieder om de gedragsregels in acht te nemen!
Ik neem aan dat iedereen zelf kan bepalen wat kan en wat niet.
Alleen indien nodig bijsturen, het moet wel leuk blijven. Zowel voor mens als dier.

Nooit te dicht bij vogels (broedend of niet) komen, ook niet voor dat ene mooie plaatje.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Zonnekoning

CiteerDe admins zijn een stelletje enthousiastelingen die het allemaal in hij vrije tijd doen. Soms met een ietsiepietsie "de andere kant op kijken" van de baas, maar dat is het dan wel.

Dat betekend dat we wel eens wat over het hoofd zien c.q. laat in de gaten hebben. Een beetje sociale controle en vooral zelfkritiek horen er dan ook gewoon bij.
Is het misschien mogelijk om van dit soort foto's in een apart forum te melden, als je ze op waarneming.nl tegenkomt?
Dan heb je een stukje sociale controle en maakt het een stukje makkelijker voor de admins.  ;)
Anders kan het nog altijd bij de onjuiste (lees "foute") determinaties. ;)  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

brazil4ever

#40
he mensen
het is me gelukt.
want de nest zit zo 3 meter hoog en in een lammerenstal waar vaak mensen in en uit lopen en de moeder stoort daar niet aan,
want ze heeft nog steeds 5 jongen en voer de jongen gewoon waar je bij sta.
dan had ze gewoon een andere plek moeten kiezen.
want het voeren en verzorgen van de lammeren gaat voor.
en met een 400mm is het me gewoon gelukt om foto's te maken.
en dat niet alleen.
er zijn mensen die gewoon niet weten wat voor lens ik gebruik. :angry:
het is dus niet niet met een compacte camera hoor.
maar met een super telelens.
en de jongen gaan van af deze week uitvliegen.
dit is de laaste foto wat ik heb gemaakt.


brazil4ever

tekenaar

Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

frankmeer

CiteerSIC!
In positieve of negatieve zin, Paul?
Frank van der Meer

frankw

#43
wederom de vraag waarom flits iemand bij nesten??? gooi je iso waarden omhoog voor een betere belichting!!
kijk wat er eerder wordt gezegd als een vogel niet opvliegt dan hoeft ie niet niet verstoord te worden...

edit: of er moet een bouwlamp in de buurt hebben gestaan ofzo.. zoveel licht op de vogel

brazil4ever

he als ik de iso hoger gooi heb je meer grofheid net als bij negetief.?

brazil4ever

frankw

ja klopt,  maar tot iso 800 is het acceptabel bij de meeste camera's, en ik heb liever korrel in mn foto dan fel flits licht dat ook nog eens verstoord.

ticor

Citeerhe als ik de iso hoger gooi heb je meer grofheid net als bij negetief.?

brazil4ever
...en die ruis is natuurlijk belangrijker dan de rust van de vogels  <_<  
Met vriendelijk groeten,
Tim
Insectenalbum