veren tips

Gestart door joost_gabriels, juni 26, 2007, 18:21:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

joost_gabriels

hoi ik heb wat vraagjes waar kan je het vaakste veren vinden ? en als je een doode vogel vind hoe kan je het er dan het beste er uit trekkken met een picet of met handschoenen aan of hoe ??? nou alvast bedankt groetjes joost :D
vriendelijke natuur groetjes joost gabriels

Geert-Jan Kroon

Overal waar vogels zitten kan je veren vinden. Als je lossen veren vind zijn dat vaak ruiveren. Deze zijn versleten en dus minder mooi. Voor mooie veren neem ik altijd dode vogels mee naar huis. Daar pluk ik dan alle, voor de soort, kenmerkende veren af. Meestal zijn dat de hand- en armpennen, wat dekveren en de staartpennen. Dit kan je gewoon met de hand doen. In het begin wel ff wennen :gap:
Plukplaatsen van Havik of Sperwer leverd soms ook mooie dingen op.

Maar was het officiĆ«l niet illegaal om veren te verzamelen uit moedertje natuur? :huh:  
Groet,

Geert-Jan Kroon

frankmeer

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=14138
Inderdaad ja...
@ Geert-Jan, ik heb je inmiddels aangegeven bij de politie.
Frank van der Meer

joostheeremans

ik vond laatst een aantal veren van een vleugel wilde eend. Een dag later zag ik er aan de overkant nog meer liggen en toen ik wat verder keek vond ik zowel van de linker- als van de rechtervleugel arm- en handpennen. Nu zie ik op een handpen 2 inkepinkjes op de schacht. Dit lijkt me door een roofvogel die de eend heeft geplukt te komen. Door formaat van de eend komt eigelijk alleen buizerd en havik in aanmerking, maar nu is mijn vraag: Kan ik door de afstand van de inkepingen te meten er achter komen wie de eend heeft gedood? Ik kan op internet eigelijk niets over snaveldikte vinden.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Geert-Jan Kroon

Citeerhttp://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=14138
Inderdaad ja...
@ Geert-Jan, ik heb je inmiddels aangegeven bij de politie.
:duim:  
Groet,

Geert-Jan Kroon

joost_gabriels

aaawh maar dat is echt vaag dat je geen veren mag verzamelen :P wat mag je dan wel vezamelen van vogels niks ??? of alleeen foto' en geluiden dat is zowat bijna legaal al die regeltjes altijd  
vriendelijke natuur groetjes joost gabriels

Jos Welbedacht

Ach, gewoon een net-niet helemaal uitgedachte regel, maar ja, we blijven strafbaar als we veren meenemen.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

keesschreven

#7
Citeerik vond laatst een aantal veren van een vleugel wilde eend. Een dag later zag ik er aan de overkant nog meer liggen en toen ik wat verder keek vond ik zowel van de linker- als van de rechtervleugel arm- en handpennen. Nu zie ik op een handpen 2 inkepinkjes op de schacht. Dit lijkt me door een roofvogel die de eend heeft geplukt te komen. Door formaat van de eend komt eigelijk alleen buizerd en havik in aanmerking, maar nu is mijn vraag: Kan ik door de afstand van de inkepingen te meten er achter komen wie de eend heeft gedood? Ik kan op internet eigelijk niets over snaveldikte vinden.
Het waarschijnlijkste is een Havik, Buizerd vangt zelden een Wilde eend. Slechtvalk zou ook nog kunnen.
Met de afstand tussen de inkepingen krijg je wel een benadering, maar geen zekerheid. Ten eerste denk ik dat de snaveldiktes weinig verschillen. Ten tweede moet je weten hoe de roofvogel de veren uittrekt. Zet hij de snavel er haaks op, of trekt hij hem schuin uit? Ten derde is het de vraag of hij met het puntje van zijn snavel trekt, of met het midden. Als dit bij eendezelfde roofvogel, die een prooi plukt, ook nog verschilt, is het kenmerk heel variabel.
Wat je zou kunnen doen, is kijken of de afstand tussen de inkepingen overal hetzelfde is. Als je weet met welk deel van de snavel roofvogels veren eruit trekken, kun je opzoeken welke roofvogel het is geweest. Bijvoorbeeld als je een eigen schedelverzameling hebt...opmeten!
Op internet is een grote schedelverzameling te vinden op skullsite.com, daarbij staan de afmetingen van de schedels en dus zou je met verhoudingen de breedte van de snavel kunnen bepalen.
En als het nou niet veel scheelt, dan is het waarschijnlijkste Havik.

Edit: Als ik de schedel van een Havik bekijk, denk ik dat hij de veren beetpakt net voor de snavelpunt. http://www.skullsite.com/images/dbimages/l...rgentilis_s.jpg
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

keesschreven

#8
Citeerhoi ik heb wat vraagjes waar kan je het vaakste veren vinden ? en als je een doode vogel vind hoe kan je het er dan het beste er uit trekkken met een picet of met handschoenen aan of hoe ??? nou alvast bedankt groetjes joost :D
Je moet er vooral op letten dat je de veer bij de schacht vasthoudt, als je hem eruit trekt, en niet bij de baarden. Anders trek je namelijk heel makkelijk de baarden eraf, dat maakt de veer ook niet mooier.
Met een pincet kun je niet echt kracht zetten, die glijdt van de schacht af.
Let er ook op dat je een veer tegelijk uittrekt. En niet bijvoorbeeld samen met een handpen ook nog aan de punt van een handpendekveer trekt. Dan gaat dat puntje eraf.  
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

joost_gabriels

de schacht is toch het midden van de veer ?
( die witten streep dat alles aan zit bedeol ik dan )
alvast bedankt en ik denk van wel  
vriendelijke natuur groetjes joost gabriels

keesschreven

Klopt. Dit plaatje is ook wel handig.

http://users.skynet.be/woutvgils/artikels/Veer.jpg
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

joost_gabriels

bedankt voor de uitleg en een mooie tekening trouwens ;)  
vriendelijke natuur groetjes joost gabriels