Leeuwentand/biggenkruid

Gestart door blerf, juni 26, 2007, 18:04:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

blerf

Hallo,

ik zou graag weten hoe ik biggenkruid van leeuwentand kan onderscheiden. In Heukels staat dat biggenkruid stroschubben heeft en leeuwentand niet, maar ik kan die dingen nooit vinden...
Bij elke plant die ik afgelopen week in verschillende biotopen heb bekeken, blijven er, wanneer ik alle bloempjes voorzichtig eruit trek, enkele sprietjes staan op de bloembodem. Zijn dit dan de stroschubben? en zou ik dan alleen maar biggenkruid hebben gezien? Of heeft misschien iemand duidelijke foto's van stroschubben, zodat ik precies weet wat ik moet zien:)
Of zijn er misschien andere kenmerken waarop beide geslachten gemakkelijk te onderscheiden zijn?

dankjullie!
-blerf-
Groet,
Jeroen

Nietspitten

In de Heukels staat anders wel een doorsnede van een bloem hoofdje(composiet) , met de verklarende tekst. Heukels 23 blz 586.
Als je een hoofdje op deze wijze halveert ,kun je het mooi zien. met loep.
groeten, Gerrit

margriet

het blad van gewoon biggenkruid heeft vaak een wat ruwer oppervlak, zoals een biggenhuid :D  
groetjes,

Margriet

Mark van Veen

Vertakte Leeuwetand: eindslip blad lang, smal en spits, bloemstengel vertakt, bladoppervlak donkergroen, weinig behaard;
Gewoon Biggenkruid: eindslip blad kort, breed en zeer breed afgerond, bloemstengel vertakt, bladoppervlak meer grijzig, behaard.

Dan de instinker Kleine Leeuwetand (en in zuidelijk Nederland Ruige Leeuwetand): eindslip blad kort en breed afgerond, bloemstengel niet vertakt (1 bloem per stengel), bladopprvlak grijzig, behaard.

groet,

Mark van Veen

han.endt

#4
Citeer....... wanneer ik alle bloempjes voorzichtig eruit trek, enkele sprietjes staan op de bloembodem. Zijn dit dan de stroschubben?
Klopt overigens.

blerf

dankjullie! daar kan ik wat mee denk ik!

-blerf-
Groet,
Jeroen