Hoofdmenu

Vogelen in Bretagne.

Gestart door Marijn van Oss, juni 26, 2007, 15:20:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marijn van Oss

Hallo iedereen.

Ik ga binnenkort op vakantie naar Bretagne en ik wil daar natuurlijk vogels kijken.
Ik heb alleen geen idee waar leuke vogelgebieden zijn. Ik heb al en tijd op internet gezocht maar kan niets vinden. Weten jullie misschien leuke plekken of een site waar al de vogelgebieden op staan?

Groeten,
Marijn van Oss

frankmeer

#1
Op Sept-Iles zitten veel Jan-van-Genten te broeden (16.745 paar). Hier ook Alken, Kuifaalscholvers, Drieteenmeeuwen en een Papegaaiduikerkolonie aan de andere kant van de Jan-van-Gentenrots. In heel Bretagne verder veel Zwartkopmeeuwen. In Benodet net als hier Drieteenstrand- en Steenlopers langs het strand.

Zie dit leuke plaatje: http://www.bretagne-tip.de/images/bretagne...ept-iles-92.jpg
Het aantal broedparen staat er ook bij.

http://images.google.nl/imgres?imgurl=http...5NL205%26sa%3DN
Frank van der Meer

Scio

#2
Van redmar kreeg ik de volgende site:

www.eurobirding.com

Werkt prima, alleen heb ik nog niet heel veel bretagne erop zien staan. Overigens is het misschien handiger dit topic bij 'excursieverslagen' te zetten. Meer on-topic ;)

Grtz
Scipio
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

redmar_woudstra

Nog een opmerking t.a.v. Sept-Iles: zorg dat je er niet te laat heen gaat! Jan-van-Genten zijn de gehele zomer wel te doen, net als de Kuifaalscholvers, maar de andere soorten (Papegaaiduiker, Zeekoet, Alk, Noordse Stormvogel) zijn na juli bijna allemaal weg. Ik heb ze begin augustus in ieder geval niet meer gezien.  
groet,
Redmar

oceanodroma

Voor sept-iles is het ook belangrijk dat je vroeg gaat.
Janvan Genten en kuifaalscholvers zitten er zoiezo wel maar papegaaiduikers zijn overdag aan het vissen op volle zee dus sóchtends vroeg is de beste tijd om deze soort te zien...

Verder ben ik een paar jaar geleden bij quiberon een paar dagen geweest waar er opvallend veel cirlgorzen te zien waren!

Veel plezier!
Dimitri Mulder
oceanodroma

Jos Welbedacht

CiteerIk heb ze begin augustus in ieder geval niet meer gezien. 

Dus jij miste ze ook?  ;)  

Ik had in de maand juli ook 2 Alpenkraaien bij de westelijke kusten.
Zeer veel Kuifaalscholvers overal op zee, ook bij de Sept Iles.
Daar zaten natuurlijk ook de vele duizenden Jan van Genten op hun rots, en er dobberden iets van 4 Noordse Stormvogels naast de boot, ik heb maar 1 Zeekoet gezien.  
Langs de kusten broeden ook veel Oeverpiepers.
Ook heb ik een hele grote groep Drieteenstrandlopers gezien, en in het binnenland vrij veel Graszangers.
Houd je ogen ook open voor Cetti's zanger.
Bij de parkeerplaats aan de zee, ten westen van St. Jean-trolimon was een Bijeneter broedkolonie, waar ik toch wel meer dan 30 van die beestjes heb geteld.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Flor Rhebergen

Ik zou sowieso naar de Sept-Iles gaan, alleen al voor de ervaring om tussen duizenden jan-van-genten te varen! De papegaaiduikers zijn in augustus idd weg, toen wij er eind juli waren hadden we er nog vijf. Er broeden ook veel stormvogeltjes en noordse pijlen, maar die zul je niet zien, die komen alleen 's nachts naar de eilanden.
In het zuiden van Bretagne ligt de Golfe du Morbihan, met leuke zoutmoerasjes (en veel oesterkwekerijen) met steltjes (veel steltkluten, ruiters, enz.)
Ik zou ook de kliffen van Cap Sizun bezoeken, daar broeden veel drieteenmeeuwen en noordse stormvogels, er zit een zeekoetenkolonie (maar die is in augustus verlaten) en er boeden alpenkraaien.

verder is er een grote sternenkolonie (met dougall's stern) op de eilanden in de Baie de Morlaix in het noorden.
Groet,
Flor Rhebergen

https://twitter.com/FRhebergen

Marijn van Oss

Harstikke bedankt voor alle reacties.  :D
Ik zal dit topic ook bij de reaiverslagen zetten ^_^
Kan ik dit topic met alle reacties in één naar de reisverslagen kopieren?
Groeten,
Marijn van Oss

mauricevanveen

#8
Citaat van: Jos Welbedacht op juni 26, 2007, 17:35:33 PM
CiteerIk heb ze begin augustus in ieder geval niet meer gezien. 

Dus jij miste ze ook?  ;) 

Ik had in de maand juli ook 2 Alpenkraaien bij de westelijke kusten.
Zeer veel Kuifaalscholvers overal op zee, ook bij de Sept Iles.
Daar zaten natuurlijk ook de vele duizenden Jan van Genten op hun rots, en er dobberden iets van 4 Noordse Stormvogels naast de boot, ik heb maar 1 Zeekoet gezien. 
Langs de kusten broeden ook veel Oeverpiepers.
Ook heb ik een hele grote groep Drieteenstrandlopers gezien, en in het binnenland vrij veel Graszangers.
Houd je ogen ook open voor Cetti's zanger.
Bij de parkeerplaats aan de zee, ten westen van St. Jean-trolimon was een Bijeneter broedkolonie, waar ik toch wel meer dan 30 van die beestjes heb geteld.


Naar aanleiding van dit bericht van Jos Welbedacht van 10 jaar oud over bijeneters in Bretagne ben ik toch stiekem even gaan kijken. Het striemde die middag van de motregen en harde wind. De boardsurfers hadden een topdag op het strand. Twee gesinsleden wilden niet eens de auto uit komen vanwege het slechte weer. Maar als er gezegd wordt dat er kans is op iets moois dan ben ik erbij. Dus toch met de verrekijker zoekend naar de bijeneters en na even zoeken zag ik iets heel in de verte. Dus ik begon als een dolle te springen in de hoop dat mijn vrouw zou begrijpen dat er iets bijzonders gespot is (ze beginnen dat soort spastische bewegingen al aardig te herkennen) en kwam aanrijden met de auto. Telescoop erop en het was een bingo! In ieder geval 3 stuks gezien en nog leuk op de foto kunnen zetten ook.

Bewijst maar weer dat dit soort topics nog steeds heel waardevol kunnen zijn!

Bedankt Jos!

Groeten,
Maurice

Jos Welbedacht

Graag gedaan, Maurice! Leuk dat mijn tip uit 2007 nog steeds nuttig is. Mooi dat je ze hebt gezien!  :duim:
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space