een cicade -> Megophthalmus scanicus

Gestart door rietvanoosten, juni 24, 2014, 18:39:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

rietvanoosten

Hallo forum,

Op British Bugs kom ik met plaatjes kijken bij deze uit: Megopthalmus scabripennis of M. scanicus?
Denk dat ik de X-vorm zie.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/85763449
Cicadellidae spec. gezien op 2014-06-24 Almelo
Foto's:

Toelichting:
op tegelwand van fietstunnel. Op forum gezet.
met vriendelijke groet, Riet

Henk Soepenberg

Riet,  :duim:   De beide soorten zijn niet te onderscheiden van foto volgens mij, maar zet 'm maar bij scanicus, daar scabripennis niet bekend is uit Nederland  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

rietvanoosten

Dank je wel Henk  :blink:
Nu wordt het moeilijk, kan het beestje niet invoeren. Waarneming kent nog geen Megopthalmus scanicus.

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

rietvanoosten

Henk mijn dank is groot  :blink:
Waarom zit die "h" er niet in op British Bugs  :rolleye:

Arp

Wat een schattig drolleke :)

Typsich zo'n geval waar spelfoutjes lang onopgemerkt blijven en een eigen leven gaan leiden ;)

P.S.
Hier is het origineel: http://biodiversitylibrary.org/page/25334185
Om dubbel werk te sparen: Ik heb het al even bij Joe en Tristan aangekaart :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Riet, zou je deze s.v.p. willen verzamelen als je ze nog eens ziet? Joe denkt dat het nuttig is om ze beter te bekijken. Als het kan een stuk of wat - mannetjes nodig voor ID.

harry60

Fietstunnels zijn mooie insecten vangers, hier bij mij heb ik er ook een en je vind er soms
hele leuke soorten zeker doordat ze op die egale muren lopen en (goed) opvallen. :)
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Joe vind het goed dat ik uit zijn e-mail citeer:
CiteerI have a specimen of one of these from the Highlands that looks to be a new species - check any you find carefully for small  parameres without the prominent twist. It also seems to be slightly larger, and has pale brownish shading in the apical and central cells of the forewing.
...
You're very welcome to quote it, so long as you say that it is only a single specimen so far, so I can't rule out it being just an aberration. If it is real, then I suspect that it's a Scottish endemic, but you never know...

Met andere woorden: Hij heeft een afwijkend exemplaar uit Schotland gevonden, wat misschien een nieuwe soort zou kunnen zijn, maar vooralsnog berust dat op één exemplaar en zou dus ook een individuele afwijking kunnen zijn. Als het een nieuwe soort is, zou het prima een endemische Schotse kunnen zijn, maar je weet het maar niet, dus de moeite waard om ook Nederlandse dieren eens wat beter te bekijken.

Bij deze dus een oproep aan allen om Megophthalmus sp. te verzamelen als je ze tegen mocht komen :)

rietvanoosten

@Harry: ik kom aan het naast de fietstunnel gelegen bos zelfs niet meer toe, op de tegeltjes is het tot nu toe nog spannend genoeg  ;D (en daar is het natuurlijk ook veel makkelijker om te fotograferen). Maar 1 x door het tunneltje is niet voldoende, minstens 5 x voor een goede "oogst" (1,5 à 2 uur, je moet er wel wat voor doen, haha!).
@Arp: vanmiddag nog gekeken, helaas deze cicade niet meer gezien (wel weer een Anoscopus albifrons).
Vandaag wel een behaard lieveheersbeestje verzameld, hopelijk komt er morgen de gevraagde cicade bij  :blink:

rietvanoosten

Arp, denk dat ik er 1 heb, heb jou een PM gestuurd.

Helaas geen betere foto, ben veel te bang dat het beestje wegspringt  ;D