Zuidafrikaanse gierst

Gestart door Corryabbink, oktober 02, 2005, 00:36:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Hier stond ZuidAfrikaanse Gierst

Hallo Marcel,

De Zuidafrikaanse gierst? lijkt mij een Pluimgierst toe. De aartjes zijn zo te zien vrij fors en overhangend naar een zijde.

Corry Abbink-M.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Andre321

#1
Ik ken afrikaner gierst alleen maar van mais akkers..en die heeft inderdaad kleine aartjes.

Hier nog wat links of afrikaner Gierst in Drenthe:

http://66.249.93.104/search?q=cache:aNEjrh...nicum+wfd&hl=nl

http://www.home.zonnet.nl/florondrenthe/ni...RIEF%20NO38.pdf

Nalv dit thread nog even, na het jaren van plan geweest te zijn, even over de grens gekeken in Overijssel naar de aanwezigheid van Afrikaner gierst in maisakkers. Dat viel in eerste instantie niet mee. De eerste tien maisakkers hadden geen enkele gierst bij de opritten staan. Daarna ging het al een stuk beter. Helaas was ik al flink wat tijd kwijt geraakt en moest ik nog naar Amsterdam toe want een maal aan de andere kant van de snelweg stikte het van de (helaas soms al gemaaide) maisakkers. Slecht zeer zelden kwam ik afrikaner gierst in grote aantallen tegen.
Hieronder een aantal locaties..niet zo massaal als destijds bij Zuidwolde (duizenden planten)

208.3-517.5
207.9-518,5
208.4-516.9
216,5-520,5 -- wat vreemde c oordianten, vanaf de snelweg
211,8-511,5
212,2-512,8
211,9-512,9
211,5-514,5
210,5-514,5
210,5-513,5
211,4-513,5
211,3-513,5
210,5-513,5
211,4-512,2
211,4-512,5
211,5-511,5

Na een frustrerend begin eerst een kleine populatie gevonden en later toch vrij veel langs maisakkers. Hoewel het gras toch op afstand behoorlijk goed te herkennen is bleek in 9 van de 10 gevallen het gierst te groeien  op vaak wat opener plekken waar het mais wat lager is EN een gele kleur had. Slechts eenmaal groeide de gierst tussen mais met donkergroen blad terwijl het mais zeer open stond. Hier was ook maar een exemplaar aanwezig.
In beperkte mate heb ik nog materiaal van deze soort. Ik zal de FLORON coordinator op de hoogte stellen en tzt invoeren in waarneming.nl. De vorige keer ging dat echter niet zo eenvoudig vanwege een bepaalde beperking/constraint.

De locaties zijn schattingen en alle locaties zijn met een fore wheel drive goed te bereiken.

Corryabbink

De Zuidafrikaanse gierst is bovendien veel hoger en fijner.

De Pluimgierst zie je vaak in centra van steden, industrieterreinen en hangt met de aartjes naar beneden.
Je kunt aan de maten van de aartjes van deze gierst zien dat het Pluimgierst is kijk maar in de Flora.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

mhospers

#3
-aartje 3.5-4mm
-bloeiwijze ruim 1/3 van de plant
-vrij dicht  niet specifiek naar 1 zijde
-15.5 cm hoog

Maar het zal wel Pluimgierst zijn, ik heb niet de hele plant verzameld.

------------

Hanepoot.

Ik heb een Hanepoot waarvan de bovenste bladschede vrij schuin afgesneden is. Maar er moeten ook stekels zijn op de kelkkafjes of zo? De soort staat niet in mijn Ned. flora en ook niet in mijn Australian grasses, R Philips, Landwehr. Is er ergens wel een goede tekening van de 'andere soort' en de kenmerken?

Corryabbink

Beste Marcel,

De gierst die jij op de foto hebt staan is zonder meer Pluimgierst.  De bladscheden zijn behaard, de aartjes zijn rond de 4 mm en ik kan op de foto zien dat ze overhangen.

Bij Hanenpoten kijk je nauwelijks naar de bladscheden. De belangrijkste punten zijn de vorm van de bloeiaar, de kafjes (met of zonder naald) en de zaden die al dan niet een afvallend topje kunnen hebben.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Pieter Stolwijk

Pluimgierst. Verdere discussie overbodig!
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Andre321

#6
Goed,
Hier in elk geval wat materiaal. Ik heb alleen maar materiaal verzameld van de planten ten noordwesten van de snelweg.
Ik was eerst bang dat bij goed bestuderen er verschillende soorten tussen zaten maar dat is volgens mij niet het geval. Morgen bij daglicht ook nog maar eens kijken. Verder komt het materiaal overeen met het materiaal van 2002 (dit is vrijwel allemaal opgestuurd/gecontroleerd).
De aartjes laten al behoorlijk los dus ik hoop dat ze een verzending overleven.










Andre321

Goed,
na wat kritische vragen hier de  grootte van de aartjes: Volgens mijn Heukels 2 mm. Ze halen de 2,5 mm volgens mij niet.
Verder heb ik nog even mijn Draadgierst materiaal er bij gehaald maar deze plant is over het algemeen kleiner/minder hoog (steekt niet boven het mais uit)  terwijl de bloempluim minstens een derde van de plant uit maakt. Bovendien is de bladschede sterk behaard terwijl mijn verzamelde planten kaal zijn.

Corryabbink




Beste Andre,

Op jouw verzoek heb ik gekeken naar de afbeeldingen van Panicum.

Ik weet niet wat je van mij verwacht maar ik kan van een afbeelding van Panicum geen soort op naam brengen. Zelfs als ik een Panicum in het veld vind neem ik altijd iets mee om onder de microscoop te bekijken. Pan. schinzii en dichotomiflorum zijn immers moeilijk te onderscheiden met het blote oog.
Bovendien kun je altijd met een nieuwe soort te doen hebben.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Andre321

#17
Prima,
Ik ga het weinige materiaal dat ik heb naar Pieter opsturen en hoop dat het heel blijft.
Verder dacht ik dat je aan de aartjes op de foto wel kon zien of de kelkblaadjes stomp zijn. Ze zijn in elk geval stomper dan Draadgierst.

Ik heb geen (herbarium)materiaal van Kale gierst en  ik neem altijd aan dat dit niet in het gebied voorkomt. In het verleden was het nl bijna altijd Zuidafrikaanse gierst.
Kale gierst..dat zou pas bijzonder zijn !

In elk geval heb ik niet van elke locatie materiaal verzameld..ik dacht wel weg te komen met een 'exacte' locaties maar dat gaat nu dus niet lukken..helaas. Dus als iemand nog materiaal wil verzamelen..de locaties staan boven dit forum.

Ik kom pas over twee weken weer in het gebied en dan zijn alle maisvelden denk ik al verhakseld (nu was al een derde weg) en is het Gierst definitief uitgebloeid.
Het gebied is uitermate goed te bereiken. Je neemt gewoon de afslag bij de Lichtmis (dat kopergroene hotel dat in een voormalige watertoren is gebouwd).


Corryabbink

Hoi André,

Ben je toch naar Staphorst geweest ?

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Andre321

Corry,

De eerste planten vond ik pas na een tiental maisakkers bezocht te hebben. Die planten heb ik dus verzameld omdat ik zo blij was dat ik eindelijk wat vond. Daarna vond ik er weer zoveel dat ik dacht aan een gedetailleerde vindplaats (op 100 m nauwkeurig maar elke vindplaats ligt denk ik maximaal10 m van het asfalt af) wel genoeg zou hebben.

Kortom, ik had in de auto nog wat exemplaren liggen. Door omstandigheden (ik moet al weer verhuizen) had ik later in de week om kunnen rijden via Staphorst maar ik zou daar zo laat aankomen (nl in het donker) dat ik dat maar heb laten wezen en door de NOP ben gereden.

Ik had gehoopt dat iemand anders wel zou zijn gaan kijken maar dat is helaas niet gebeurd.