eenvoudig cameraatje

Gestart door Tim Asbreuk, juni 26, 2007, 10:18:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

Tim Asbreuk

Ik vroeg me af of je met zo'n eenvoudig cameraatje (zakformaat) 10 mega pix goede determinatie foto's van vlinders en libellen kunt maken. Of moet je hiervoor een betere hebben?
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Leon Olsthoorn

Mijn Panasonic Lumix heeft minder megapixels (7 of 8) en daar gaat het uitestekend mee. Wat ik wel aan zou raden is een toestel met flink wat optische zoom (ik heb zelf 12) zodat je op zo'n afstand kan fotograferen dat je een vlinder of libel niet verjaagd. Ook een hele korte minimale afstand van het object in de macrostand (5-10cm) kan handig zijn, zeker voor close-ups of als je eens kleinere insecten of bloemen wil fotograferen.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Antonie Blom

Hou er wel rekening mee dat wanneer je een duurdere spiegelreflexcamera doe, de kwaliteit van de foto's met stukken vooruit gaat. Voorheen fotografeerde ik met de Fujifilm Finepix S5600 (volgens de meeste test een hele goede camera), maar als ik de foto's vergelijk met mijn huideige foto's die gemaakt zijn met de Canon EOS 400D + Sigma 150mm MACRO, dan is de kwaliteit van de S5600 ronduit slecht. Daarnaast heb ik gemerkt dat je met de gewone compactcamera's met grotere zoon, de kleinere vlinders en juffers niet eens half het beeld vullen, dus dat je veel sterker moet croppen voor een beeldvullende plaat, wat ook weer ten kostte gaat van de kwaliteit. Mijn advies is dan eigenlijk ook, als je echt mooie foto's wil maken en het geld ter beschikking heb (c.a. 1500 euro minimaal), koop dan een spiegelreflex.
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Dragonfly

#3
Zelf heb ik eveneens gekozen voor een Panasonic Lumex. De DMC FZ7 voor de liefhebbers  ;)  Mijn gekozen voordeel t.o.v. spiegelreflexen: het gewicht en de grootte. En de prijs...
Deze heeft 6 megapixels, 12x optische zoom. Tevens de mogelijkheid om er extra macrolenzen op te zetten. Vorige week een extra lensje aangeschaft en een van de eerste foto's is onderstaande jacobsvlinder.
Ik ben nog aan het oefenen met de lens, maar de eerste resultaten zijn veelbelovend vind ik. Deze foto is bijvoorbeeld NIET gecropt! Dit is wat ik meer dan beeldvullend kreeg  :wub:
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Imperator

bij een compact digitale camera is het nadeel als je libellen/vlinders wil fotograferen, dat je niet handmatig scherp kunt stellen. Een grassprietje in de weg en je bent eindeloos bezig om scherp te stellen, beest uiteindelijk gevlogen. Omdat dit reuzeveel ergernis opleverde heb ik toch gekozen voor een spiegelreflex. Canon heeft tot 31 aug een geld-terug actie!!. Neeee ik heb geen aandelen.  
vriendelijke groet,

Trees

Louis.Boumans

Een paar jaar geleden een Ricoh Caplio G4 gekocht; prijs ik denk zo'n 200 euro.
Daarmee kon ik tot 2 cm afstand scherp stellen, en ook handmatig scherp stellen. Helaas is-tie kapot gegaan. Weet iemand waar die nog te krijgen is of welke andere compact camera wel handmatig scherp kan stellen?

Ik informeerde bij 2 fotowinkels, maar daar beweerden ze dat alle compact camera's alleen maar automatisch scherp stellen...

Dragonfly

Klopt niet helemaal, ik kan mijn compacte camera "gewoon" handmatig scherpstellen. Was één van de punten waar ik op heb gelet, inderdaad vanwege het Grasspietkes-verhaal. En ook omdat ik nog weleens spinnen in webben wil fotograferen, dat lukt echt niet met automatisch scherpstellen...
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Louis.Boumans

Godelieve (mooie naam!) ,
bedankt voor de info, ik ga eens kijken wat die van jou kost. Louis