Waarnemingen en de nieuwe Vogelatlas

Gestart door Leon Peters, juni 16, 2014, 22:16:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Leon Peters

Voor de nieuwe Vogelatlas (http://www.vogelatlas.nl) zijn losse waarnemingen van Waarneming.nl een waardevolle aanvulling. Hoe zorg je ervoor dat je waarneming echt meetelt? Hieronder vind je drie tips.

Juiste instelling
Waarnemingen van Waarneming.nl worden alleen zichtbaar voor de atlasteller als de waarnemer ervoor heeft gekozen dat zijn/haar waarnemingen voor wetenschappelijke doelen gebruikt mogen worden door andere organisaties. Op Waarneming.nl kun je dit instellen onder 'Mijn waarneming.nl' via 'Waar gaat mijn data naar toe' (optie 2 of 3).

Hoge broedcodes
In het atlasproject proberen we niet alleen de verspreiding en aantallen vast te stellen, maar ook de hoogste broedzekerheid per atlasblok van 5x5 km (op een schaal van 1-16). Daarvoor is het belangrijk om bij het invoeren van een waarneming het juiste gedrag vast te leggen. Zo kun je in plaats van 'ter plaatse' ook kiezen voor 'pas uitgevlogen / donsjongen' (broedcode 12), 'bezet nest' (broedcode 13) of 'transport voedsel of ontlasting' (broedcode 14). Op deze manier telt ook die Koolmees in de nestkast of Roodborst met een bek vol voer mee.

Schaarse soorten
Als atlasteller kun je nooit alle vogels in een atlasblok van 25 km2 tellen. Daarom zijn aanvullende waarnemingen van schaarse of onopvallende soorten extra welkom voor het maken van goede schattingen. Denk hierbij aan soorten als Patrijs, Ransuil, Grauwe Vliegenvanger of Matkop. Loop je hier toevallig tegenaan in het veld, voer ze dan vooral in.

Bij voorbaat hartelijk dank namens alle atlastellers!

Met vriendelijke groet,
Leon Peters
Atlas Districtscoördinator Groningen

Oenanthe

Ik voer al mijn gevonden nesten in als bezet nest maar plaats er geen foto's van omdat dat niet is toegestaan. Om die reden worden mijn waarnemingen niet goedgekeurd en dat kan ik begrijpen. Hopelijk is dat voor verwerking in de atlas geen bezwaar?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Yeronimo

Goed dat je dit onder de aandacht brengt Leon!  :duim:

Citaat van: Oenanthe op juni 17, 2014, 14:40:02 PM
Ik voer al mijn gevonden nesten in als bezet nest maar plaats er geen foto's van omdat dat niet is toegestaan. Om die reden worden mijn waarnemingen niet goedgekeurd en dat kan ik begrijpen. Hopelijk is dat voor verwerking in de atlas geen bezwaar?

Ik zou toch wel voorzichtig omspringen met waarnemingen in te voeren van een vogel die een nest bezet. Er zijn nog altijd van die 'gestoorden' op de wereld die nesten plunderen om eieren te verzamelen (vooral Friesland). Denk niet dat we het die mensen erg makkelijk willen maken. Zelf zou ik er persoonlijk voor kiezen de waarnemingen van een nest dat bezet is te vervagen of onder embargo te zetten. Al ligt het natuurlijk aan de situatie en de soort zelf.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

hiskodevries

Foto van een nest is gewoon toegestaan.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

petermeer

Natuurlijk wel met wat restricties!

Foto's van broedende vogels of nesten zijn niet toegestaan tenzij uit de foto blijkt dat geen verstoring is opgetreden!
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

ArjenDrost †

Maar volgens mij kun je ook gewoon je waarneming invoeren zonder foto, als je het gedrag maar goed invult. Dus twee keer extra klikken en het gedrag op van "ter plaatse" veranderen in wat ook van toepassing is.


Groeten, Arjen

hiskodevries

Citaat van: Oenanthe op juni 17, 2014, 14:40:02 PM
Ik voer al mijn gevonden nesten in als bezet nest maar plaats er geen foto's van omdat dat niet is toegestaan. Om die reden worden mijn waarnemingen niet goedgekeurd en dat kan ik begrijpen. Hopelijk is dat voor verwerking in de atlas geen bezwaar?
Alle vogeldata gaat naar Sovon (tenzij je zelf ingesteld hebt dat je data niet geëxporteerd mag worden) tenzij de waarneming is afgekeurd of in behandeling. Bij Sovon zijn ze prima in staat om de waarnemingen zelf te beoordelen.
Foto /geluid is dan ook geen verplichting.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Toch begrijp ik een aantal zaken nog niet helemaal.

Op http://waarneming.nl/waarneming/view/85623015 staat een voorbeeld van een paartje Nijlganzen met 1 dik jong en met 16 kleine jongen. In totaal gaat het dus om 19 vogels. Wat moet je hier bij 'aantal' invullen? 1?

Verder ben ik weer eens vergeten waar de instelling staat dat al mijn informatie op waarneming.nl ook door Sovon gebruikt mag worden. Ik denk dat het goed is dat deze instellingen komen te staan bij 'persoonlijke gegevens', want die knop kan ik makkelijk vinden.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

ZLHaberham

Klaas, als je en waarneming invoert verschijnt er nadat je het proces hebt afgerond (of als je op "wijzig waarneming"  klikt) de optie "groepssamenstelling opgeven", waarin in dit het voorbeeld de waarneming te specificeren is in bijvoorbeeld "2 adult ter plaatse, 1 juveniel ter plaatse, 16 pas uitgevlogen/donsjongen". Het zou wellicht handiger zijn als je die optie al bij het invoeren van de waarneming op je scherm kreeg, maar ongetwijfeld is er een reden waarom dat niet zo is.

Klaas van Dijk

Beste Zainal,

Klopt helemaal, die optie gebruik ik inderdaad ook regelmatig.

Vervolgens doemt de vraag op hoe een dergelijk getal vervolgens in de bestanden van Sovon wordt opgenomen. Met andere woorden: hoe wordt duidelijk dat het hier dus om één broedpaar gaat als je 17 pas uitgevlogen/donsjongen invoert? Kan dit dus moeiteloos aanvullen met allerlei andere voorbeelden (bv broedparen Scholeksters met meerdere jongen alhier in de stad Groningen).

Bij een nest is het duidelijk: dan tel je het aantal (bewoonde) nesten. Heb ik wel ingevoerd bij een toevalsvondst van een nest van Meerkoet in een gebied waar slechts erg weinig vogelaars komen. Dan gaat het om 1 nest.

Groetjes, Klaas

Albert de Jong

#10
Citaat van: Oenanthe
Ik voer al mijn gevonden nesten in als bezet nest maar plaats er geen foto's van omdat dat niet is toegestaan. Om die reden worden mijn waarnemingen niet goedgekeurd en dat kan ik begrijpen. Hopelijk is dat voor verwerking in de atlas geen bezwaar?

Dit is inderdaad geen bezwaar. Alle waarnemingen die goedgekeurd zijn én die niet zijn gekeurd, komen bij Sovon terecht. De afgekeurde waarnemingen niet.
Citaat van: Klaas van DijkVervolgens doemt de vraag op hoe een dergelijk getal vervolgens in de bestanden van Sovon wordt opgenomen. Met andere woorden: hoe wordt duidelijk dat het hier dus om één broedpaar gaat als je 17 pas uitgevlogen/donsjongen invoert? Kan dit dus moeiteloos aanvullen met allerlei andere voorbeelden (bv broedparen Scholeksters met meerdere jongen alhier in de stad Groningen).

Bij een nest is het duidelijk: dan tel je het aantal (bewoonde) nesten. Heb ik wel ingevoerd bij een toevalsvondst van een nest van Meerkoet in een gebied waar slechts erg weinig vogelaars komen. Dan gaat het om 1 nest.

Alleen de hoofrecords komen bij Sovon terecht, dus niet de informatie over groepssamenstelling van een waarneming. Wat telt, is de hoogte van de broedcode die de waarneming heeft. Als je losse waarnemingen invoert, zoals die van donsjongen van een paar scholeksters, dan voer je die in met de omschrijving 'pas uitgevlogen/donsjongen'. Deze waarneming impliceert 1 territorium (met dus een broedpaar met jongen). Waarnemers die de BMP-systematiek kennen, weten dat je altijd voor de hoogste broedcode per waarneming moet kiezen. In de invoer van waarneming.nl kun je namelijk niet kiezen voor 'paar met jongen' en je moet het dus net wat anders kwijt.

Ergo, je ziet 4 jonge scholeksters en 2 oudervogels. Je voert deze waarneming met '6' exemplaren, gebruikt de omschrijving  ''pas uitgevlogen/donsjongen' en verandert daarna de groepssamenstelling.
Of: je voert ze in als 4 donsjongen en voert de waarneming van de ouders los in. De stippen komen dan zo dichtbij elkaar, dat het systeem dit als 1 territorium meeneemt.

Groeten,

Albert, Sovon.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Leon Peters

Ik werd vooral getriggerd door de vele foto's op Waarneming.nl die een hoge broedcode laten zien, maar waar vervolgens alleen 'ter plaatse' bij staat. Die komen dus hoogstens met broedcode 1 'Volwassen individu in mogelijke broedbiotoop' in de atlas. Dat is jammer van de gemiste informatie. Het gaat dan niet eens om nestfoto's, maar om vogels met jongen of met voer in de bek.

Ook vandaag weer, zie bijvoorbeeld:
http://waarneming.nl/waarneming/view/85643042
http://waarneming.nl/waarneming/view/85643444
(Dit bedoel ik overigens niet vervelend richting deze waarnemers.)

De vraag is hoe je waarnemers kunt triggeren om net even die extra info in te voeren met twee muisklikken. Volgens mij is daar eerder al aandacht aan besteed. Zijn er nog ideeën, buiten zo'n bericht op het forum?

Groet,
Leon

ZLHaberham

Citaat van: Leon Peters op juni 21, 2014, 00:36:11 AM
De vraag is hoe je waarnemers kunt triggeren om net even die extra info in te voeren met twee muisklikken. Volgens mij is daar eerder al aandacht aan besteed. Zijn er nog ideeën, buiten zo'n bericht op het forum?

Misschien het verwijderen van een default-optie (nu "ter plaatse") in het invoerscherm? Op die manier zou een waarnemer dan evenveel moeite moeten doen om "ter plaatse" in te voeren als bijvoorbeeld "pas uitgevlogen/donsjongen", waardoor de prikkel sterker wordt om de juiste optie te selecteren. Als ik naar mezelf kijk ga ik vaak uit luiheid voor de default, tenzij ik maar een handjevol waarnemingen invoer. Ik kan me voorstellen dat ik daar bepaald niet alleen in ben.
Aan de andere kant kan ik me ook weer voorstellen dat dat gezeur voor de beheerders en/of minder ingevoerde waarnemingen gaat geven.

HPM

Er zijn ook waarnemingen van overvliegers die uit zulke luiheid als 'ter plaatse' worden ingevoerd.

Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Beste Albert en Leon,

Zeer bedankt voor jullie uitleg.

Als ik het dus goed begrijp, komt http://waarneming.nl/waarneming/view/85688983 bij Sovon / Vogelatlas niet in de boeken als 'zeker broedgeval van Nijlgans', maar komt http://waarneming.nl/waarneming/view/85689404 bij Sovon / Vogelatlas wel in de boeken als 'zeker broedgeval van Nijlgans'.

Als ik het dus goed begrijp, komt http://waarneming.nl/waarneming/view/85689404 bij Sovon / Vogelatlas in de boeken als '1 zeker broedgeval van Nijlgans' en komt ook http://waarneming.nl/waarneming/view/85688780 bij Sovon / Vogelatlas in de boeken als '1 zeker broedgeval van Brandgans'.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Albert de Jong

#15
Beste Klaas,

Dat is correct. Als in de hoofdrecord 'donsjongen' staat, is dat vertaald naar Sovoterminologie broedcode 12. De groepssamenstelling veranderen levert deze broedcode niet op, omdat deze details niet binnenkomen bij ons.

Groet,

Albert
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Dietrich Meijer

Hallo Albert,

voor wat de broedcode betreft is het bovenstaande duidelijk, maar voor wat betreft het aantal vind ik het een beetje vreemd. Stel ik zie in een bepaald gebied 6 paar Grauwe Gans met donsjongen. Dan vul ik dit in als: aantal = 6, gedrag = pas uitgevlogen/dons jongen. Dit is net zo als het ook gaat bij de BMP tellingen, namelijk aantal paar/territoria met de hoogst waargenomen broedcode. Uit bovenstaande berichten lees ik echter dat ik in mijn geval 6 x een waarneming moet invoeren met gedrag = pas uitgevlogen/dons jongen om er voor te zorgen dat het aantal paar/territoria uitkomt op 6.

Op 2012-07-29 heeft er een nieuwsbericht op de hoofdpagina van waarneming.nl gestaan over 'Het invoeren van broedgevallen en broedparen'. M.i. iets te beknopt en onduidelijk beschreven. Zou het niet logisch zijn dat bij alle waarnemingen waarbij het gedrag betrekking heeft op een broedcode het aantal verwijst naar het aantal paar/territoria?

N.B.: 'pas uitgevlogen/dons jongen' wordt ingevuld bij 'gedrag'. Dit zegt in dit geval iets over de broedcode en niet over het kleed van de jongen. Voor kleed is een ander invoerveld aanwezig.
m.vr.gr.
Dietrich Meijer.

migratorius

Citaat van: Leon Peters op juni 21, 2014, 00:36:11 AMDe vraag is hoe je waarnemers kunt triggeren om net even die extra info in te voeren met twee muisklikken. Volgens mij is daar eerder al aandacht aan besteed. Zijn er nog ideeën, buiten zo'n bericht op het forum?
Bij ornitho.de word je automatisch om een broedvogelcode gevraagd (binnen het door ornitho.de afgesproken broedseizoen). Dit werkt natuurlijk wel, maar kan ook behoorlijk gaan irriteren... Ik zou dit níet als oplossing voor willen stellen, maar misschien is het mogelijk als additionele optie voor waarnemers?

JanHein

ArjenDrost †

Citaat van: migratorius op juni 24, 2014, 13:27:37 PM
Citaat van: Leon Peters op juni 21, 2014, 00:36:11 AMDe vraag is hoe je waarnemers kunt triggeren om net even die extra info in te voeren met twee muisklikken. Volgens mij is daar eerder al aandacht aan besteed. Zijn er nog ideeën, buiten zo'n bericht op het forum?
Bij ornitho.de word je automatisch om een broedvogelcode gevraagd (binnen het door ornitho.de afgesproken broedseizoen). Dit werkt natuurlijk wel, maar kan ook behoorlijk gaan irriteren... Ik zou dit níet als oplossing voor willen stellen, maar misschien is het mogelijk als additionele optie voor waarnemers?

JanHein
Op zich wordt die al gevraagd, namelijk door in te vullen welk gedrag de vogel heeft (zie de openingspost van Leon). Het probleem is dat teveel mensen die standaard op "ter plaatse" laten staan, uit luiheid, denk ik (naar mezelf kijkend). Een extra optie invoegen heeft dan denk ik ook weinig nut. Wat dat betreft zou het waarschijnlijk al meer opleveren om dat veld standaard leeg te laten, zodat er wel iets gekozen moet worden...


Groeten, Arjen

HPM

Probleem is ook dat als er iets wordt gekozen, dat nog wel eens het verkeerde is.
Als een vogel van boom tot boom gaat of de weg oversteekt dat 'overvliegend' noemen (misschien ook wel eens met richting). En gisteren zag ik nog een geval van een (verondersteld) Smelleken met 'transport voedsel of ontlasting' omdat het beest een muis in de poot had.
Mensen weten ook wel eens niet wat 'ter plaatse' inhoudt.
Herman van der Meer