Hoofdmenu

boktorretje

Gestart door V S van Bergen, juni 22, 2014, 16:16:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

V S van Bergen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/85695659
Boktor onbekend - Cerambycidae indet. gezien op 2014-06-22 Bontebok
Foto's:


bij voorbaat dank Valentijn van Bergen

GerardL


V S van Bergen

Hmmm makkelijk, ik ben nu drie keer op en neer gescrolled maar ik zie hem er echt niet tussen staan..

beetlestitch

een wat levendig getekende exocentrus adspersus. groeten toon.
Toon Keukelaar

V S van Bergen


Douwe van der Ploeg

Dan wel behoorlijk verdwaald, of zijn er meer waarnemingen in het noorden van bekend?
Douwe van der Ploeg

beetlestitch

zeker buiten de bekende verspreiding. verzameld zou leuk zijn.  groeten toon.
Toon Keukelaar

V S van Bergen

Niet verzameld, ik zat gewoon bij huis op het terras toen het beestje in m'n nek plofte. Snel een foto gemaakt met de telefoon waarna het beestje weer weg vloog. Mocht hij nog eens langs komen dan bewaar ik hem.

Tekening wijkt ook wel iets af van de andere foto's, is het hem 100% zeker?

beetlestitch

vandaar de vraag verzameld? maar ik denk het wel want weet zo gauw geen alternatief. groeten toon.
Toon Keukelaar

V S van Bergen

Een exootje kan het niet zijn?..

jan cuppen

Ik heb er vraagtekens bij (duidelijk geringelde antennen zonder lange haren, althans niet zichtbaar op de foto). Verder lijken er twee (vage) ribben op de dekschilden aanwezig te zijn. Ik ken geen alternatief.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Arp

Zat er ook al scheel naar te kijken.... mja, kwenix van bokjes ... qua buitenlanders vind ik Acanthocinus xanthoneurus nog wel aardig in de buurt komen ...

Recent in Italiƫ geweest?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

Valentijn: heb je de laatste tijd bijvoorbeeld ook brandhout of iets dergelijks gekocht, wat misschien uit een ander land kon komen?
Douwe van der Ploeg

beetlestitch

#13
dom dom van mij. hoe groot was deze? is zeker geen exocentrus. ik heb even collectie materiaal bekeken. de ribbeltekening klopt niet en inderdaad de sprietkleur is niet goed evenals de tekening op het halsschild. ik heb me laten verleiden door de tekening op de dekschild punt en niet goed naar de schouder tekening gekeken. helaas weet ik eigenlijk zo niet wat het is maar zeker geen nederlandse boktorrensoort.  groeten toon.
Toon Keukelaar

V S van Bergen

Ah oke, jammer een exoot dus. Dan had ik hem zeker moeten verzamelen... Bedankt voor het bekijken in ieder geval!

lo.troisfontaine

Hoi,

heb dit ook eens bekeken en ging in eerste gedachte precies mee met Toon. (E.adspersus)

Toch denk ik ondanks die twee lengteribbels per vleugel, dat de tekening overeenkomt met Leiopus cf linnei. Deze heb ik helaas zelf nog nooit in handen gehad, maar als de beharing verdwenen is, denk ik dat deze toch wel in de buurt zou kunnen komen. (zeker gezien het vergelijkingsplaatje van het Nederlands Soortenregister.)

Exoot hoeft niet op voorhand.

Of zie ik dit helemaal verkeerd?

groeten,

Lo

lo.troisfontaine

hoi,

onderstaande link heeft in mijn ogen ook betrekking op Leiopus species.

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=286268.0

als je de sleet van het kleed in acht neemt, zie je op een vleugel toch ook al iets van een lengteribbel.

in mijn ogen allebei Leiopus species.

groeten,

Lo