welke wants nimf is dit?

Gestart door ruut, juni 22, 2014, 00:38:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

ruut

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/85677402
Wants onbekend - Heteroptera indet. gezien op 2014-06-20 Eindhoven - Stratumse Heide
Foto's:




Toelichting:
met prooi berkenhaantje
bij voorbaat dank ruut

gardensafari

Doet mij denken aan Zicrona caerulea.
Maar wacht het oordeel van een deskundige af.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

ruut

Dank Hans, zie wel overeenkomsten, maar je weet het nooit met die nimfen/wantsen ;)
Groet, ruut

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

ruut

weer dank Arp, maar bij jou keuze zie ik geen gelijkenis. Ik zie geen oranje in de rug/buik , terwijl mijn foto's dat wel hebben.
de Zicrona caerulea hebben dat wel ;)

harry60

Zeker Troilus luridus of Arma custos, let ook op het nimf stadium in dit nimf stadium is de Zicrona bijna geheel rood.
Pas in het later stadium word Zicrona lichter van kleur :)
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Op basis van mijn eigen aantekeningen in de link hierboven zou ik dus Troilus luridus denken, maar er is nooit bevestiging van Berend of iemand anders gekomen of die analyse een beetje hout snijdt ....
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

ruut

#7
Harry en Arp, ik ga hem wijzigen in troilus luridus. Dank voor jullie moeite ;)
vriendelijke groet, ruut :rolleye:

gardensafari

Citaat van: Arp op juni 22, 2014, 20:28:38 PM
Troilus luridus of Arma custos

Vooral de jongere stadia zijn lastig: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=249765.msg1489793#msg1489793

Arp, je hebt me weer een paar uur studeren bezorgd.
Juist van deze rode, jonge variatie zijn nog niet eens zoveel foto's te vinden.
Toch denk ik eerder aan Arma custos.
De donkere vlekken liggen wat mij betreft net iets té ver van elkaar af om Troilus luridus te kunnen zijn.
Of we van deze instars ooit echt zekerheid krijgen?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Arp

#9
Ter vergelijking een zwikje Arma custos in vergelijkbaar stadium/toestand ...

Ik heb zelf even geen L3 Troilus bij de hand. Vergelijk met deze en deze van British Bugs.

Let vooral op hoe de tweede grote sclerietplaat bij Troilus dichter bij de eerste ligt en hier zelfs met een bochtje "in" ligt.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

gardensafari

Dank je, Arp.
Goede toelichting.
Het wordt tijd om van al die fasen eens een overzicht te maken.
kunnen meteen vergelijkbare soorten naast elkaar worden gezet.
Handig, want ook dat kan per instar verschillen.
Had ik nou maar geen werk of 48 uur in een dag...
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Arp

Was ik al eens mee begonnen maar ik mis wat jonge stadia Troilus en ben van een paar eitjes/L1 die ik heb niet 100% zeker  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

@Ruut: Heb jij de nimfjes van dit topic of liever nog deze een slag groter voor me? Je bent een van de weinige fotoauteurs van deze nimfjes die niet de ND-clausule op de Creative Commons licentie hebben aangeklikt en dus wel afgeleide werken toestaat.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

ruut

Hoi Arp. Net m'n pc afgesloten. Ik zal morgen de foto's zenden. Ik snap effe je opmerking niet over de cc licentie. Ik ga er van uit dat m'n foto's gebruikt mogen worden mits vermelding enz.
Wil je trouwen s de org. Foto's hebben, ong. 8 mb/ foto onbewerkt, naar welk adres?
Ik lees het wel.
Groet, ruut

Arp

Hoi Ruut,

Je hebt mail :)

Over de licenties het volgende (zodat anderen er misschien ook wat aan hebben):

In je gebruikersprofiel op waarneming.nl Op waarneming.nl kun je, als je aangemeld bent, onder het menupunt "Mijn Waarneming -> Waar gaat mijn data naartoe" uit een aantal gebruikslicenties kiezen voor de foto's of andere mediabestanden die je bij je waarnemingen toevoegt. The forces that be hebben in hun wijsheid beslist om de gebruikers te laten kiezen uit een beperkt aantal van de gebruikelijke Creative Commons licenties, maar helaas bijvoorbeeld de CC0 (public domain dedication) niet opgenomen.

Anyway, door het zetten van een vinkje en het kiezen van een licentie geef je andere mensen dus het recht om jouw foto's voor bepaalde doeleinden te gebruiken.

Jij hebt daar (bewust of onbewust?) de licentie CC-BY ("Naamsvermelding") ingesteld. Iedereen mag dus alles met jouw foto's doen wat ze maar willen, zolang jij maar als auteur genoemd wordt. Dat betekent dat ik, ook zonder jou ervan op de hoogte te stellen, je foto kan inwerken in een handig soortenoverzichtje ofzo, zolang ik je naam er maar bijzet.

Andere mensen kiezen ervoor om meer beperkingen op te leggen. Bijvoorbeeld "NC" (niet commercieel), "SA" (gelijk delen") of "ND" (geen afgeleide werken).

Dit maakt het vaak moeilijk/onmogelijk om er leuke dingen mee te kunnen doen. Op zich klinkt bijvoorbeeld een licentie als CC-BY-NC-SA heel vriendelijk, maar vanwege de SA-clausule kan iemand die de afbeelding wil gebruiken deze alleen combineren met andere afbeeldingen die exact dezelfde licentie hebben. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om twee afbeeldingen met CC-BY-SA en CC-BY-NC-SA samen te voegen tot iets nuttigs, want het resulterende werk kun je onmogelijk een licentie geven die gelijk is aan de beide oorspronkelijke licenties.

De ergste killjoy is de ND-clausule. Die maakt het onmogelijk om een afbeelding iets te verkleinen of uit te snijden of om de kleuren aan te passen of om er een pijltje of cirkeltje of naam of wat dan ook in te zetten. De enige manier waarop je een foto met ND-licentie mag gebruiken is om deze "as is" te hergebruiken. Heel strikt genomen zou ik zo'n foto bijvoorbeeld niet eens in een thumbnail-overzicht mogen gebruiken, want de thumbnail is al een verkleinde versie. Er is wat onduidelijke jurisprudentie over thumbnails, vooral in verband met zoekmachines, waardoor je je daar misschien onderuit kunt weaselen, maar verwerken in een collage waarin verschillende soorten of ontwikkelingsstadia naast elkaar worden gezet is uiteraard helemaal uit den boze.

Om de een of andere reden is met name die ND-clausule bij de gebruikers van waarneming.nl helaas erg populair, dus kunnen maar weinig foto's uit de database gebruikt worden voor handige collages, ondanks dat ze wel een "Creative Commons" licentie hebben.

Ik denk dat maar weinig mensen zich dit precies realiseren.

Zelf geef ik al mijn kiekjes vrij als CC0 (publiek domein) en het steekt me nogal dat ik dit bij waarneming.nl niet ook gewoon netjes aan kan geven. Bij Flickr ook niet en daar is het voor mij de reden geweest om, na kort uitproberen, niets meer te uploaden. Bij waarneming is er behalve de foto nog een ander nut, namelijk de registratie van de waarneming, dus voeg ik toch maar foto's toe, maar het zit me niet lekker. Ik hecht er waarde aan dat iedereen m'n plaatjes zonder "gedoe" gewoon kan gebruiken om er nuttige dingen mee te doen.

Zeker als je in termen van collages denkt, waar ik zelf nogal gek op ben om die te maken (soorten naast elkaar zetten om verschillen te duiden) dan is het zelfs al "storend" om de naam van de fotoauteur er ergens middenin te moeten plempen (of een heeeeel onhandige vermelding erbij in de buurt: 3e van links 2e van boven is van Jantje, 4e van links bovenaan is van Pietje etc etc). Geneuzel. Gebruik die foto's gewoon en doe er wat leuks/nuttigs mee zonder erover na te hoeven denken of ze wel eventueel te combineren zijn met andere licenties, of waar een naam erbij kan of wat dan ook.

Dat is mijn insteek en anderen moeten daar een eigen keuze in maken. Ik ben voor alle "Creative Commons" afbeeldingen dankbaar, want absoluut beter dan niets, dus voor iedereen die dat heeft ingesteld een hele  :duim:  Maar concreet voor het hier voorgestelde overzicht kan ik dus wel wat met een CC-BY zoals die van Ruut, maar niks met alles waar een ND in zit of als er twee nuttige foto's zijn met verschillende SA-combinaties.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henk Soepenberg

helemaal met Arp eens: 'k vind het ook jammer dat er bij Waarneming.nl niet de mogelijkheid is de CC0-optie te kiezen
Vriendelijke groeten,
Henk

rietvanoosten

Heb zojuist "by" aangevinkt, dacht dat ik ooit toestemming had gegeven, maar voor foto's moet je inderdaad nog wat aanvinken.
Dank voor deze info Arp  :blink:
met vriendelijke groet, Riet

Arp

Hisko heeft nu in principe de optie om een CC0-verklaring op je mediabestanden af te geven toegevoegt.

De implementatie is wat kort door de bocht zodat het in het voorgeprogrammeerde stramien paste, maar je hoort mij niet klagen.

In de keuzelijstjes op deze pagina kun je nu "by-cc0" kiezen (het "by" hoort er officieel niet by, maar tenminste kunnen we het nu kiezen).

Onder de foto's komt het juiste icoon te staan , maar de link onder het icoon werkt niet omdat deze anders is opgebouwd dan die van de overige licenties. (De juiste link zou deze zijn).

Ik vind het icoon wel duidelijk genoeg om te communiceren dat mijn kiekjes helemaal vrij te gebruiken zijn, dus ik ben er blij mee :)

(uiteraard heb ik de optie nu ingesteld, maar kennelijk zit er nog een kleine vertraging op de weergave ervan onder mijn foto's, of misschien wordt het alleen op nieuwe toegepast??)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

GerardL

Ja danke Arp,

Kzag dat ik ook iets anders had staan.

Grtzzzz

Gerard

Henk Soepenberg

Citaat van: Arp op juni 25, 2014, 12:01:29 PM
Hisko heeft nu in principe de optie om een CC0-verklaring op je mediabestanden af te geven toegevoegt.

:duim:  ik ben er ook blij mee en het werkt  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

harry60

Je kan er ook nog op klikken :)

404 Not Found

The resource could not be found.

M.Vr.Gr. Harry de Koning

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

theoterwiel

Hallo Ruut,

Ik vrees dat de allereerste reactie, die van Hans Arentsen toch de juiste oplossing is.
Het gaat dus toch om de nymf van de Blauwe Wants Zicrona caerulea.

vr. gr. Theo

gardensafari



En als ik nou eens wist waarom ik gelijk heb....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Arp

#24
Leuk om te zien dat meer mensen hier voor kiezen, daar ben ik erg blij mee! Helemaal top - hartelijk dank allemaal!  :duim:

Dat het mij niet werkte was omdat mijn naam kennelijk niet acceptabel was geworden (wastie ooit wel, anders had ik'm nooit in kunnen vullen). Vanaf nu heet ik op waarneming dus niet meer Arp maar Arp :blink:

Citaat van: harry60 op juni 25, 2014, 15:42:37 PM
404 Not Found
The resource could not be found.
Ja, dat had ik al aangeduid ;)
Citaat van: Arp op juni 25, 2014, 12:01:29 PM
Onder de foto's komt het juiste icoon te staan , maar de link onder het icoon werkt niet omdat deze anders is opgebouwd dan die van de overige licenties. (De juiste link zou deze zijn).
Hisko gaat daar niks aan doen (teveel gehannes neem ik aan), dus typsich geval van jammer dan, vette pech. Maar het is zo ook wel duidelijk genoeg.

Citaat van: gardensafari op juni 25, 2014, 17:48:04 PM
En als ik nou eens wist waarom ik gelijk heb....
Omdat Theo het zegt ... (?)

@Theo: Je begrijpt uiteraard dat we nu ook wel een reden/onderbouwing willen zien, toch?  :P  (ik blijf bij Troilus, dat moge duidelijk zijn)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henk Soepenberg

Citaat van: Arp op juni 26, 2014, 00:37:55 AM
Vanaf nu heet ik op waarneming dus niet meer Arp maar Arp :blink:

leuk Arp :blink:  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk