Vegetatief in de duinen, karakteristiek blad, maar nog geen (goed) idee.

Gestart door Willemien Troelstra, juni 21, 2014, 21:19:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Willemien Troelstra

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/85671456
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2014-06-21 Ouddorp - duinen en strand rond paal 10
Foto's:


Toelichting:
In de duinen, recent kaalgemaakt. De 'rozet' is vrij groot, ik denk 15-20 cm doorsnee.
bij voorbaat dank Willemien Troelstra
groet, Willemien Troelstra

Hinko

mvgr, Hinko

Willemien Troelstra

Ik zat wel in die richting te denken: Datura was bij me opgekomen, maar viel af omdat die kaal/kaler is.
Maar, naar aanleiding van je suggestie dus nog maar even verder bij de Solanaceae gekeken en nu zie ik misschien toch wat mogelijkheden
- Misschien Bilzekruid?
- Glasbesnachtschade?
Ik ga even kijken of ik daar rozetfoto's van kan vinden.


groet, Willemien Troelstra

Willemien Troelstra

Mmmm... Ik heb wat gespeurd en ben nog niet overtuigd van een van beide (nervatuur en bijvoorbeeld dat die echte solanums meestal niet zo rozetachtig beginnen.
Ik houd me aanbevolen voor betere suggesties.
groet, Willemien Troelstra

ejslootweg

groeten, Erik

Willemien Troelstra

 Dus toch? Ik zal iemand daar uit de buurt eens vragen om de plant later nog eens op te zoeken.
groet, Willemien Troelstra

wim van wijngaarden

lijkt me ook Bilzenkruid. Vond die ooit ook in de Schouwse duinen, en daar bij braakresten van (Zilver)meeuwen op vrijwel kaal zand. Die houden blijkbaar van Solanumbessen, getuige daar ook aanwezige Bitterzoet en Driebloemige nachtschade. Waar ze dan het Bilzenkruid oppikken is wel een raadsel.


mvg, wim
met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan

HPM

Citaat van: wim van wijngaarden op juni 22, 2014, 22:23:49 PM
lijkt me ook Bilzenkruid. Vond die ooit ook in de Schouwse duinen, en daar bij braakresten van (Zilver)meeuwen op vrijwel kaal zand. Die houden blijkbaar van Solanumbessen, getuige daar ook aanwezige Bitterzoet en Driebloemige nachtschade. Waar ze dan het Bilzenkruid oppikken is wel een raadsel.


mvg, wim

Ik denk niet dat het door de meeuwen wordt opgepikt, maar dat de meeuwen de juiste condities creeren. Vergelijkbaar met ruiterpaden in de duinen.
Herman van der Meer

wim van wijngaarden

gezien de concentratie op 'babbelplaatsen' in overigens kaal stuifduin is aanvoer door de meeuwen de enige logische verklaring daar. natuurlijk gelijk stikstofbemesting aanwezig. totaal onvergelijkbaar met die van ruiterpaden.

met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan

HPM

Ook op ruiterpaden heb je extra stikstofbemesting, door de mest en door voortdurend omwoelen.
Ik heb dezelfde ervaring in de toen nog bestaande meeuwenkolonies in Meijendel.  Zelfde soorten als langs de ruiterpaden *(inclusief Rode Aardbeispinazie). Ik neem niet aan dat de zaden door de paarden worden aangevoerd.
Herman van der Meer