bramen determineren

Gestart door Geum rivale, juni 21, 2014, 17:45:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geum rivale

Hoe brengen jullie bramensoorten op naam?
De sleutels op Rubus-nederland.nl lijken daarvoor heel handig, vooral de verkorte systematische sleutel; maar kom je daarmee altijd op de juiste soort uit?
De mogelijkheid "zoeken op kenmerk" werkt bij mij niet. Er komt pas volgens mij pas een soortnaam uit als alle kenmerken exact met elkaar in overeenstemming zijn, en dat is bijna onmogelijk doordat vele kenmerken subjectief zijn: zwak, sterk of matig; minder dan 3mm of 4-5mm als het op de bewuste plant 3-4mm is; dat soort dingen.
Wat betekent "cuspidaat"? En hoe zit het met het vruchtbeginsel: kijk je dan aan de buitenkant onder de kelkslippen?
Eigenlijk zou voor elke keuzemogelijkheid een plaatje moeten zijn, want de toelichting (http://rubus-nederland.nl/nl/home/uitleg-website) helpt te weinig.
Kees van Reenen

artos

Hallo,

Zoeken op kenmerken werkt bij mij wel. als ik 1 kenmerk invoer zie ik alle bramen verschijnen met dat kenmerk. ik gebruik firefox op linux. misscien moet je een andere browser proberen. of als je firefox gebruikt met noscript kan het zijn dat je rubus-nederland moet toestaan, ik heb het net uit geprobeerd en hij werkt dan niet.
Verder vind ik ook dat veel kenmerken subjectief zijn, dat moet je gewoon nog leren maar vaak kom je met meerdere opties op dezelfde plant uit. hij geeft ook aan dat er met de subjectieve kenmerken rekening is gehouden. sommige dingen weet ik nog gewoon niet maar ik zit er aan te denken om 5 juli met de bramen excursie mee te gaan. http://www.floron.nl/Actueel/Activiteitenagenda/ModuleID/497/ItemID/94/mctl/EventDetails
Ik zou het zelf ook erg handig vinden als er voorbeelden worden gegeven maar de site is nog maar een jaar in de lucht, ik denk dat na verloop van tijd het een en ander word uit gebreid.

Stef,

peterv

Een paar jaar volhouden!
jaar 1:  :rolleye:
jaar 2:  ???
jaar 3:  :-\
jaar 4:  ;D
De sleutels bieden nooit de garantie op een goede determinatie. Er zijn in ons land nog 10-tallen soorten bramen die geen naam hebben, dus ook niet in de sleutels staan. Verder moet je natuurlijk met de kenmerken vertrouwd zijn (zoals bij elke sleutel). En inderdaad, dat is best lastig om onder de knie te krijgen.
Cuspidaat: als een hoektand. De bladtop is afgerond van vorm met een "opgezet" spitsje, zie bijvoorbeeld Rubus pedemontanus, Rubus mucronulatus.
Vruchtbeginsel: binnen in de bloem kijken. Ik voeg een dwarsdoorsnede toe. Bij (A) een lijntje naar de beharing op de bloembodem.

Peter Venema

Rense Haveman

Citaat van: peterv op juni 21, 2014, 21:18:36 PM
Een paar jaar volhouden!
jaar 1:  :rolleye:
jaar 2:  ???
jaar 3:  :-\
jaar 4:  ;D


Dit is bijzonder herkenbaar...:D :D :D
Groet! Rense

havikskruiden!

Maatlanden

Het leek mij ook wel leuk, bramen te kunnen determineren. Zeker voor mijn volgende boek. Echter tijdgebrek en de voor mij te zware materie, die bij deze liefhebberij horen, hebben mij toch doen besluiten om hier vanaf te zien. Dit ondanks de vele soorten die het gebied rijk is.

Rense Haveman

Citaat van: Maatlanden op juli 10, 2014, 12:48:24 PM
Het leek mij ook wel leuk, bramen te kunnen determineren. Zeker voor mijn volgende boek. Echter tijdgebrek en de voor mij te zware materie, die bij deze liefhebberij horen, hebben mij toch doen besluiten om hier vanaf te zien. Dit ondanks de vele soorten die het gebied rijk is.

jammer! het is zo leuk....:)
Groet! Rense

havikskruiden!

Maatlanden

Citaat van: Rense Haveman op juli 10, 2014, 20:10:10 PM
Citaat van: Maatlanden op juli 10, 2014, 12:48:24 PM
Het leek mij ook wel leuk, bramen te kunnen determineren. Zeker voor mijn volgende boek. Echter tijdgebrek en de voor mij te zware materie, die bij deze liefhebberij horen, hebben mij toch doen besluiten om hier vanaf te zien. Dit ondanks de vele soorten die het gebied rijk is.

jammer! het is zo leuk....:)

Dat zeker. Ik had gehoopt dat SBB de soorten in de Floronlijst zou gaan opnemen, maar daar is geen animo voor. En dat vindt ik jammer, want dat had mij zeker kunnen motiveren om nog eens dieper in de materie te duiken.

Rense Haveman

Maar het komt wel een keer hoor! In de verspreidingsatlas gaan ze wsch opgenomen worden, en er was sprake van ook een selectie in de komende flora op te nemen. In de komende Gorteria komt een volledige lijst, met een begeleidend artikel en meer bramenartikelen....
Groet! Rense

havikskruiden!

Maatlanden

Citaat van: Rense Haveman op juli 10, 2014, 21:50:44 PM
Maar het komt wel een keer hoor! In de verspreidingsatlas gaan ze wsch opgenomen worden, en er was sprake van ook een selectie in de komende flora op te nemen. In de komende Gorteria komt een volledige lijst, met een begeleidend artikel en meer bramenartikelen....
Naar mijn mening hoort de Rubus ook gewoon thuis op die lijst. Zeker gezien de vele soorten die hier voorkomen.