Stenodema laevigata?

Gestart door jack_windig, juni 21, 2007, 21:50:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

jack_windig

Is dit Stenodema laevigata, of toch een bruine graswants, of nog iets anders?

lo.troisfontaine

Beste Jack,

ik denk ook Stenodema laevigatum.

groeten,

Lo

roelandlibeer

Lijkt mij stekels te hebben op de achterdij. Denk dus eerder aan S. calcarata of S. trispinosa

GerardL

Ik vind hem veel op de S. calcarata lijken, trispinosa komt voornamelijk aan de kust voor.

Maar wat ik ook leuk vind, wat is dit voor een plant / bloem waar die op zit?

Grtzzzz

Gerard

jack_windig

Om met het makkelijkste te beginnen de plant is Ridderzuring. Heel gewoon maar van dichtbij toch ook weer niet.

De wants is wat moeilijker. Die stekels zijn wel duidelijk, maar de plaatjes van calcarata/trispinosa die ik op internet vind zijn weer niet zo duidelijk. Nog even afwachten dan maar. In ieder geval bedankt voor de reacties tot zo ver!

Jack

lo.troisfontaine

Hallo,

ik reageer nog even, omdat ik zie dat het niet duidelijk is over de aanwezige doorntjes die bepalend zijn voor de soort.

Ik had begrepen dat er op een Belgische site een tekening was, die het verschil aangaf. als er een kleiner en groter doorntje op het einde van het dijbeen zit is het S. Calcarata en heeft het exemplaar ook nog een doorntje op het midden van het beenstuk dan is het S. trispinosa.

Als ik de foto bekijk zou het dan zo goed als zeker gaan om S.Calcarata.

Hopelijk kan Berend of een andere deskundige dit bevestigen danwel weerleggen.

groeten,

Lo

wilde

Dit exemplaar heeft Berend 'goedgekeurd' als Stenodema calcarata. Ik meen me te herinneren dat vooral de grote en kleine doorn aan de top van de achterdij van belang zijn.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

jack_windig

De stekels zijn wel duidelijk, maar bij mijn exemplaar zie ik 5 stekels in plaats van twee zoals bij calcarata of drie zoals bij trispinosa.  Misschien tellen die drie in het midden niet mee? In ieder geval valt laevigata af.

Berend Aukema

Stenodema calcarata (familie Miridae).