Hoofdmenu

zwarte aardmuis?

Gestart door A Kreffer, juni 20, 2014, 20:16:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

A Kreffer

Dit diertje gevonden in mijn compostvat, lijkt een beetje ziek, want erg rustig.
Zag al veel langer gitzwarte muizen in en bij mijn tuin, ze zijn ook overdag actief. Hun leefwijze lijkt op aardmuis, oppervlakkige holen ingang 5cm doorsnee. Zag een gras afbijten. Nu eindelijk een foto. Maar nergens zie ik zulke zwarte, dus is het wel aardmuis? Bij twee foto's heb ik meer licht toegevoegd anders kon je oor en oog niet onderscheiden.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/85639851
Aardmuis - Microtus agrestis gezien op 2014-06-20 Den Haag - De Uithof
Foto's:






bij voorbaat dank Anja Kreffer

Schnegge

Hoi Anja,

ist der Schwanz so kurz, wie es auf dem ersten Bild aussieht? Dann ist es vielleicht eher ein junger Teddyhamster?  :huh:

Groeten

Kirsten
Met vriendelijke groeten

Kirsten

Leider ist mein Niederländisch gleich Null. Erklärung: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=282693.0

Rickgel1

Ik denk dat dit een jonge Woelrat is. Die zijn wel vaker helemaal zwart.
Bedankt voor de reactie!

Rick Geling

A Kreffer

Dank voor de reacties

Helaas heb ik nog niet een volwassen dier op foto, zie ze wel vaker lopen.
Ze zijn niet zo groot als woelratten, ik schat zo 7 of 8 cm zonder staart.
Misschien zijn het dan woelmuizen? Geen hamsters dat ziet er echt wel anders uit!


Schnegge

Wie lang ist der Schwanz? Das ist ein wichtiges Unterscheidungsmerkmal.
Met vriendelijke groeten

Kirsten

Leider ist mein Niederländisch gleich Null. Erklärung: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=282693.0

Rob Koelman

Citaat van: A Kreffer op juni 20, 2014, 20:16:39 PMZag al veel langer gitzwarte muizen in en bij mijn tuin, ze zijn ook overdag actief. Hun leefwijze lijkt op aardmuis, oppervlakkige holen ingang 5cm doorsnee.

Beschrijving past goed op woelrat. Bij deze soort komen zwarte exemplaren regelmatig voor. Ook andere woelmuizen (waaronder aardmuis en veldmuis) kunnen melanistisch zijn, maar dat is bij deze soorten best wel zeldzaam.

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

A Kreffer

Woelratten heb ik vaker gezien, dat zijn grotere dieren dan wat ik zie lopen.
Ze zijn ook op de tuin, volkstuincomplex,  maar meer langs/bij het water. Mijn tuintje ligt niet dichtbij de sloot.

Hoe kan ik zekerheid verkrijgen of het woelrat of muis is?

Rob Koelman

Citaat van: A Kreffer op juni 21, 2014, 00:03:12 AMWoelratten heb ik vaker gezien, dat zijn grotere dieren dan wat ik zie lopen. Ze zijn ook op de tuin, volkstuincomplex,  maar meer langs/bij het water. Mijn tuintje ligt niet dichtbij de sloot.

Volwassen woelratten zijn inderdaad forse beestjes, maar er zijn natuurlijk ook jonge woelratten en die zijn een stuk kleiner (formaat woelmuis).

Woelrat is typisch voor oeverzones, maar woelratten komen ook op grotere afstand van het water voor. Zijn neef, de molmuis (in Nederland in Limburg), komt zelfs voornamelijk op grotere afstand van het water voor. Waar zijn jouw dieren gezien?

Rob Koelman
Met vriendelijke groet, Rob

A Kreffer

Op waarneming heb ik de plek aangegeven, Den Haag.

Opmerkelijk, mijn tuinbuurvrouw, die ze dus ook ziet, had het over molmuis, daar deed het haar aan denken.
Maar tja Limburg is ver weg.
Vanwege dat we dus de dieren al langer zien, die niet echt groot zijn, denk ik eerder aan "muis".

Rene Janssen

Beste allen,

Volgens mij moeten we kijken naar de kenmerken die hetzelfde blijven ondanks de kleurafwijking. Ik zie op de foto's een zeer korte staart en op de wat meer belichte foto een kalig oor maar wel met haren en een "punkerige" vacht.

Volgens mij zijn dat enkel kenmerken die op aardmuis passen (woelrat voor een woelmuisachtige een enorm lange staart; veldmuis kale oren en gladde(re) vacht). Bij veldmuis heb ik melanisten al wel vaker gevangen, bij aardmuis nog niet. Hoe zeldzaam het is, weet ik dus niet.

René
René Janssen

A Kreffer

De dieren die ik zie , doen allemaal aardmuisachtig aan, met korte staart in ieder geval. Maar ze zijn zo lastig op foto te krijgen.

Het moet een hele zwarte familie zijn , mijn tuinbuurvrouw ziet ook grote en kleine, op haar grasveldje zat een paar weken terug een kleintje op z'n gemak iets te eten. Onze tuinen liggen ongeveer 30 mtr uit elkaar.

Anja




Rob Koelman

#11
Citaat van: Rene Janssen op juni 24, 2014, 11:25:08 AMIk zie op de foto's een zeer korte staart en op de wat meer belichte foto een kalig oor maar wel met haren en een "punkerige" vacht. Volgens mij zijn dat enkel kenmerken die op aardmuis passen (woelrat voor een woelmuisachtige een enorm lange staart; veldmuis kale oren en gladde(re) vacht).

Ik ben nog niet overtuigd van aardmuis.

Het gaat voor zover ik dat aan de hand van de foto's kan beoordelen om juveniele dieren. Dan gelden de genoemde kenmerken niet of in veel mindere mate. Woelrat heeft juist ook een 'punkerige' vacht.

Een lokale populatie melanistische aardmuizen zou heel bijzonder zijn.

Hopelijk wordt er nog eens een dood dier gevonden, dan kan aan de hand van schedelkenmerken een zekere determinatie worden verkregen van de op deze plek aanwezige woelmuizen.

Meer / nieuwe foto's sowieso welkom. Deze geven wellicht een nieuwe, betere indruk van de soort.

Rob Koelman
Met vriendelijke groet, Rob

A Kreffer

Bij de fotoos gaat het om één diertje. Tuurlijk kijk ik uit naar ze en hoop op meer fotoos, ze zijn tot nu toe vaak actief in de middag.
Heeft het ook zin om een jong dier op te meten?

Als ik nieuws heb,  geef ik het door. Groet, Anja

HPM

Citaat van: Rob Koelman op juni 25, 2014, 18:53:40 PM
...
Een lokale populatie melanistische aardmuizen zou heel bijzonder zijn.
...

Een populatie gewoon gekleurde daar zou al bijzonder zijn.
Herman van der Meer

Anna Kreffer

Ik begrijp niet goed waarom dat bijzonder zou zijn. Al jaren zien tuinleden woelmuizen en ratten. Ze hebben er ook behoorlijk last van, tenminste diegenen die van een strak gazon houden.


HPM

Citaat van: Anna Kreffer op juni 25, 2014, 22:36:49 PM

Ik begrijp niet goed waarom dat bijzonder zou zijn. Al jaren zien tuinleden woelmuizen en ratten. Ze hebben er ook behoorlijk last van, tenminste diegenen die van een strak gazon houden.

Maar Aardmuizen zouden daar wel bijzonder zijn.
KIjk bijvoorbeeld eens op het kaartje op deze pagina http://waarneming.nl/soort/stats/372
Herman van der Meer

Douwe van der Ploeg

Goh, december is wel duidelijk de maand waarin iedereen maar eens wat braakballen gaat pluizen  ;D
Douwe van der Ploeg

HPM

Citaat van: Douwe van der Ploeg op juni 25, 2014, 22:42:48 PM

Goh, december is wel duidelijk de maand waarin iedereen maar eens wat braakballen gaat pluizen  ;D

Daar lijkt het wel op. ja.
Maar eigenlijk is het zo toch niet goed. Zou toch op zijn minst de verzameldatum moeten zijn.
Herman van der Meer

Douwe van der Ploeg

Dat ben ik met je eens, maar ik geloof dat daar wel eerder discussies over zijn gevoerd zonder éénduidig resultaat.. Verzameldatum zegt tenslotte ook niet echt wat.
Douwe van der Ploeg

Anna Kreffer

Wil iemand van jullie ze bekijken? Proberen te vangen en opsturen? Het lijkt een goed muizen jaar, er zijn er veel.
Heeft het zin een foto van hun ingangen te maken? Zegt dat wat?

Douwe van der Ploeg

Deze soorten mag je sowieso niet zomaar gaan vangen, zijn wettelijk beschermd.
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Citaat van: Douwe van der Ploeg op juni 26, 2014, 16:47:17 PMDeze soorten mag je sowieso niet zomaar gaan vangen, zijn wettelijk beschermd.

Dus maar hopen dat een van de lokale huiskatten zorgt voor een 'verzamelbaar' exemplaar....  ;)

Rob Koelman
Met vriendelijke groet, Rob

Anna Kreffer


Over de muis van de foto en zijn/haar familie. Ik zag steeds hele donkere, maar de tuinbuurvrouw ziet naast hele donkere ook rood/bruine. Ze zijn zo'n 6 à 8 cm groot. Vandaag zag ik ze niet, wel een veldmuis (denk ik) .
Ik doe foto's van de ingangen erbij, daarvan zijn er veel en veel meer. Allemaal 4 tot 5 cm groot. Ze zijn echt met veel nu, van mijn bessen waar altijd wat voor mijzelf overblijft , is zo goed als niets meer over (vogels kunnen er nauwelijks bij)

En inderdaad, wachten op een dode, ik heb mensen gevraagd ernaar uit te kijken en te bewaren voor me.

Anna Kreffer

Dat de diertjes beschermd zijn mag wel eens aan de grote klok gehangen. Hier op de tuin noemen de meeste mensen alles met een staart een rat en die worden te vuur en te zwaard bestreden!!! Met instemming van het bestuur.

Weten jullie of deze muizen van het rattengif eten? De anticoagulantia? Dat ligt namelijk hier overal, heb daar al geprobeerd verandering in te krijgen , maar dat is me niet gelukt. Trouwens dat heeft weinig zin want heel Den Haag ligt er vol mee, om de paar meter zo'n pijp. Kan daar actie tegen ondernomen worden?