Hoofdmenu

Woelrat?

Gestart door JRoosma, juni 26, 2014, 18:07:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

JRoosma

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/85741703
Zoogdier onbekend - Mammalia spec. gezien op 2014-06-23 Wijnjeterperschar
Foto's:






Toelichting:
Kwam rustig op me af lopen. Helaas niet kunnen determineren en maar 3 matige plaatjes kunnen maken . Iemand een schot in de goede richting? Redelijk fors en 'uitgerekt' in loop, stuk groter dan Bosmuis.(Jonge) Woelrat?
bij voorbaat dank Jaring Roosma
Jaring Roosma

Rob Koelman

Poeh, lastig beestje (qua determinatie).

Zelfs voor een jonge woelrat aan de kleine kant. Ook geen veldmuis. Denk - op grond van de vachtkleur - aan een jonge aardmuis. Maar dat is niet meer dan een indruk...

Rob Koelman
Met vriendelijke groet, Rob

JRoosma

Dank Rob,

Zat ook nog aan Aardmuis te denken. De bovenste foto geeft wel een (te) kleine indruk, toen ik hem aan zag komen lopen (opvallend langzaam door het gras en kale stukken, leek zich niks van mij aan te trekken) vond ik hem opvallend langgerekt (relatief lang lichaam tussen poten). Tegen mijn schoen kromp ie wat in mekaar en lijkt ie een stuk kleiner. Helaas zie ik geen poten op de foto's en is de staartlengte niet goed te beoordelen.
Verdween in de slootkant, leek zich in te graven in een graspol.

Ik dacht misschien zijn er aan de hand van de vacht(-kleur) , staart, oren of gedrag kenmerken te zien die ik over het hoofd zie.

Zal ik het maar op een onzekere Aaardmuis houden?
Jaring Roosma

Rob Koelman

Citaat van: JRoosma op juni 26, 2014, 20:52:58 PMZal ik het maar op een onzekere Aaardmuis houden?

Lijkt mij het beste om in te voeren als onzekere aardmuis of woelmuis spec.

Maakt voor de waarneming verder niet zoveel uit welke optie je kiest...

Rob Koelman
Met vriendelijke groet, Rob