Hoofdmenu

Foto's in ObsMapp

Gestart door René Bult, juni 20, 2014, 14:18:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

René Bult

Bij deze een paar vragen over ObsMapp en hoe deze met foto's omgaat. Deze vragen worden mij als ObsMapp gebruiker nl regelmatig gesteld.


1. Als ik een foto van zeg 5Mb toevoeg (zonder bijknippen), verkleint ObsMapp deze dan op de Smartphone (door maken eigen kopie) (A) of wordt de foto pas op waarneming.nl verkleint?
2. In geval van situatie (A), wanneer worden deze kopieën dan weer verwijderd van de smartphone.


groet, René Bult
met vriendelijke groet,
René

Alex Kwak

De afbeelding wordt lokaal verkleind
Er is (nog) niet voorzien in het automatisch verwijderen van die verkleinde foto's, die overigens zo'n 200kb per stuk zijn.
Je kan ze eventueel zelf verwijderen uit: [sdkaart]/obsmapp/photo
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

René Bult

met vriendelijke groet,
René

Andre321

Maar als je geen SDCard hebt ? Of die er later in stopt ?
De fotos van de Jura zie ik wel via gallery, maar alle recentere fotos (lijken) Verdwenen te zijn

Alex Kwak

Citaat van: andre123 op juni 22, 2014, 20:38:31 PM
Maar als je geen SDCard hebt ? Of die er later in stopt ?

Voor dit soort zaken gaat ObsMapp er vanuit dat je wel een sd-kaart hebt. Doe eens ruig en besteed er eens 4 euro aan...

Citaat van: andre123 op juni 22, 2014, 20:38:31 PM
De fotos van de Jura zie ik wel via gallery, maar alle recentere fotos (lijken) Verdwenen te zijn

Waar heb je het over :huh:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Andre321

#5
Goed, even opnieuw gekeken. Ik doe dat via Gallerij.
Daar zie ik twee photos directories, waarschijnlijk beide door Obsmap gemaakt omdat ik vrijwel geen fotos via de mobiel maakte.
Nu heb ik een directory met alleen photos van Duitsland, Jura en Schiermonnikoog [size=78%](waarschijnlijk with SD card area)[/size]
En een andere photos directory met Macedonie (waarschijnlijk pre SD card area)



Maar alle recente photos onbraken. Ik dacht dat ze te voorschijn kwamen na uploaden maar nu zie ik ze al sinds de fotos van Basel niet meer.
Kan dan aan een silent upgrade van Obsmap liggen ?
Normaal upgrade ik het niet als het werkt, maar ik krijg en kreeg die updates niet uit op dit toestel. Het lijkt er op dat als ie te lang aan de wifi ligt uit zich zelf gaat upgraden.


Tot 16 juni ObsMapp 3.7.1 en wel zichtbare fotos
Na 17 juni ObsMapp 3.9 en geen zichtbare fotos.


De upgrade kan het dus niet ijn want ook van 14 juni zie ik geen fotos die door Obsmap gemaakt ijn op mijn mobiel en toen had ik nog versie [/size]3.7.1[/size]

Alex Kwak

Andre, ObsMapp maakt een kopie van een foto als je die toevoegt aan een waarneming. Als jij een aantal foto's niet meer op je toestel ziet kan dat aan allerlei zaken liggen, maar niet aan ObsMapp.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Andre321

Ik maak de foto vanuit obsmap. Ik weet alleen dat anderen dat niet zo doen. Zou daar de oorzaak kunnen liggen ? Ik ging er vanuit dat iedereen dat zo deed, maar dat schijnt niet het geval te zijn. Sommigen maken eerst de foto met de camera. Die komt dan ergens te staan. Daarna starten ze Obsmap op, voeren waarneming in en willen een BESTAANDE PHOTO toevoegen.
Ik zie een boterbloem
1. Ik voer boterbloem in
2. ga naar details
3 klik op het fotoicoon midden rechts (Vrij groot)
4. Ga nu naar de optie die midden rechts zit (maak een foto heet dat geloof ik zonder bijsnijden als ik andere opties kies komen er allerlei popups langs. Ik doe dit met een Huawie Y300 maar zal dit anders tzt met een Samsung ... Gio proberen)
5. Ik wacht dan even en dan verschijnt de fotocamera. Ik richt mijn Y300 op de boterbloem en klik dan op het fototoestelletje dat helaas ook vlak bij een andere knop zit. (overigens zitten alle knoppen op onhandige plaatsen..ook de aanuitknop in dit geval).
6. Volgens mij klik ik dan OK. De foto wordt dus speciaal vanuit Obsmap gemaakt, er is dus geen sprake van een bestaande foto.
7. Meestal verschijnt er dan de tekst 'foto wordt toegevoegd'
Dit is niet altijd het geval. MOET IK ME NU ONGERUST MAKEN ???
8. Hoe kom ik nu uit dit menu ?
Ik gebruik hier voor de 'Ronde pijl naar links' voor ..maar weet niet of dat goed is.
9. Ik klik nog een keer op OK


En meestal zit de foto dan bij de waarneming. Vroeger zag ik hem dan ook in Gallerij..maar sinds 15juni of zo zijn die fotos weg.
Iemand enig idee waar dat aan kan zitten ?
Ik heb wel de optie 'GPS TAG' aangezet in de camera, maar daar kan het toch niet aan liggen ?

Andre321

#8
Ik denk juist dat Obsmap geen extra kopie wegzet. en dat vroeger wel deed. Nu is zomaar mijn Obsmapversie omhooggegaan van 3.7 naar 3.9.1 terwijl updating uit stond (dacht ik) dus ik weet niet goed wanneer ik wat deed met welke versie.
Is het ook mogelijk om in de email aante geven of de upload van een foto goed is gegaan of niet ?
In Polen moest ik tot een half uur wachten voordat alles geupload was en in Jura duurde het 2uur of langer voordat de upload klaar was. Ook ging het uploaden nogal vaak mis.
Ik krijg dan een NOK of zoiets en kreeg toen ook wel een 'Unable to resolve hostname waarneming.nl'.
De melding 'Unable to resolve hostname waarneming.nl' kreeg ik overigens alleen de eerste dagen. Daarna heb ik alleen maar uploads gedaan vanaf het terras en was de melding able to resolve hostname waarneming.nl' verdwenen.

Ik krijg dan een NOK of zoiets en kreeg toen ook wel een
'Unable to resolve hostname waarneming.nl'

Alex Kwak

Je zou na het toevoegen van een foto altijd de melding moeten krijgen "Foto toegevoegd", en je moet 'm daarna op het scherm zien. Zo niet, dan is er iets fout gegaan.
De foto's komen te staan in de directory [sdkaart]/obsmapp/photo, je kan daar eens doorheen bladeren.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

René Bult

Als ik een foto toevoeg als andre123 dan wordt het orgineel gewoon wegegezet in de standaard directory voor foto's en trekt ObsMap 3.9 daar een verkleinde kopie van.
Ik krijg altijd de melding foto toegevoegd.
Toestel: Samsung Galaxy S2.


Ik gebruik trouwens CameraZoomFX als camera App.



met vriendelijke groet,
René

Andre321

Dit was het geval tot 14juni of zo (moet even kijken op toestel) maar daarna... ??? geen idee.
Citeer wegegezet in de standaard directory voor foto's


Maar voeg je een aal bestaande foto TOE of maak je IN OBSMAP een foto ?

Alex Kwak

Citaat van: andre123 op juni 24, 2014, 15:26:54 PM
Dit was het geval tot 14juni of zo (moet even kijken op toestel) maar daarna...??? geen idee.
Citeer wegegezet in de standaard directory voor foto's

Heb je misschien de geheugenkaart-locatie bij de instellingen aangepast?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Andre321

Hoe bedoel je ?
Ik heb, voorzover ik weet, allen aangezet: GEBRUIK SD CARD.

In eerste instantie ging alles gewoon op de mobiel zonder SD card.
Later heb ik er een SD card van herman in gehad. Die werd op zijn Y300 niet herkend maar ook in mijn Y300 leek hij niet herkend te worden. Toen heb ik er een ander SDcard ingestopt die ik nog bij me had en floep. Meteen zag je er een extra icoon bij.
Maar ik denk dat dat omstreeks 20 mei was terwijl de problemen omstreeks 14juni begonnen.
De twee CAMERA iconen  en twee PHOTO  iconen zijn daar waarschijnlijk wel aan te wijten.

De ene bevat fotos gemaakt met de camera voor de SD card en de andere van na de SD card [size=78%](na 15mei)[/size][size=78%].[/size]

De ene bevat fotos gemaakt met obsmap voor de SD card en de andere van obsmap na de SD card (na 15mei).


Het ging echter fout omstreeks 14 juni.

Alex Kwak

Bij de gebruikersinstellingen kan je aangeven waar de sd-kaart zich bevindt. ObsMapp probeert dat zelf te bepalen, maar dat lukt niet in sommige gavellen, waarna je het zelf aan kunt passen. Als je hebt zitten wisselen met wel/niet een sd-kaart kan het zijn dat die instelling nu staat te verwijzen naar een sd-kaart die er niet (meer) is. an je wel andere zaken vanaf de sd-kaart doen? Bijvoorbeeld de multimedia bekijken/afspelen?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Andre321

Ik zal vanavond kijken, maar volgens mij gaat sinds het herkennen van de SD card alles naar de SD Card toe. Althans..dat geloofde ik al die tijd :-)

Andre321

#16
Onder instellingen, Geheugen staat gewoon SDCard en die verscheen automatisch toen de SDcard wel werd herkend.


Als ik op bestandsbeheer klik zie ik
LOKAAL en SDCard
In de SDCard /storage/sdcard0/obsmap zie ik wel backup, kml, photo staan en in photo staan 1027 bestanden.

Als dat waar is mist er heel wat. Als al mijn bestanden gewoon goed leesbaar zijn zouden ze evt corrupt worden tijdens het versturen naar wrn.nl ? Vindt er niet een viervoudige foutcorrectie plaats in die dataverbindingen van tegenwoordig ?




Ik heb er allemaal .kml bestanden op staan. Kan dat ook .gpx worden voor photos te taggen ?

Alex Kwak

En vergelijk dat met ObsMapp -> Instellingen -> Gebruikersinstellingen -> Geheugenkaart

kml-bestanden kan je openen met Google Earth
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

Citaat van: andre123 op juni 24, 2014, 12:29:01 PM
Ik maak de foto vanuit obsmap. Ik weet alleen dat anderen dat niet zo doen. Zou daar de oorzaak kunnen liggen ?
Ik zie mijn fotos alleen terug in [sdkaart]/obsmapp/photo, niet in Gallery.