gps/Sony/waarneming.nl

Gestart door edokreuzen, juni 20, 2014, 11:53:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

edokreuzen

Zeer onlangs heb ik een nieuwe compact camera gekocht: Sony Cyber-shot DSC-HX50V ter vervanging van mijn al minstens vijf (misschien al wel bijna tien) jaar oude Panasonic Lumix DMC-FZ18, die ik letterlijk én figuurlijk helemaal stuk gefotografeerd heb. Al snel ontdekte ik dat mijn gloednieuwe Sony zowaar gps heeft! Voor het eerst in mijn leven loop ik nu tegen dit moderne snufje aan. Omdat ik de laatste jaren heel veel foto's van vogels, planten, libellen, (dag- en nacht)vlinders, zoogdieren en noem maar op maak en deze bovendien altijd probeer in te voeren op www.waarneming.nl én www.observation.org, lijkt het me erg handig om van deze functie gebruik te maken. Zeker, als mijn vrouw en ik weer eens in Verweggistan op vakantie gaan, waar we veel minder makkelijk dan hier in ons eigen land weten/kunnen bepalen waar we eigenlijk precies onze waarnemingen gedaan hebben. Ik heb namelijk zelf een behoorlijk ontwikkeld geografisch geheugen, zodat ik met mijn aardrijkskundige kennis in Nederland vrijwel altijd tot op enkele honderden meters nauwkeurig weet, waar ik "iets" gezien heb. Nu heb ik zowel in de helaas nogal summiere handleiding van mijn nieuwe fototoestel als op het forum van www.waarneming.nl gezocht naar de mogelijkheid om foto's van de plek des onheils van mijn zeer recente toestel bij thuiskomst onmiddellijk in te voeren. Dit kan ik tot nog toe echter nergens uitgelegd zien. Misschien is het nog handig te vermelden dat ik al wel namens Sony het programma PlayMemories Home gedownload heb. Dit blinkt vooralsnog niet bepaald uit in het vinden van de juiste oplossing van mijn "probleem". Heeft iemand mogelijke tips om zonder al te veel (moeilijke) omwegen de door mij gemaakte foto's regelrecht te koppelen aan het invoeren ervan op www.waarneming.nl of www.observation.org? Ik hoop dat ik in een notendop zo goed mogelijk heb proberen te vertellen wat mijn exacte vraag is. Mocht iemand desondanks nog aanvullende vragen/opmerkingen hebben, dan hoor ik die graag.

Met vriendelijke groet ► Edo.
Pluk de dag én haast u langzaam!!

hiskodevries

#1
ja het is wat vreemd geformateert.
maar ik snap je.
zelf heb ik die camera ook vanwege de wifi mogelijkheid. in combinatie met obsmapp kan ik tegelijk de waarnemingen met foto`s uploaden.
Andersom kan niet (eerst de foto`s)
want:
1. volgens mij is geen standaard protocol voor de gps informatie vanuit de foto exif, dan wordt dat moeilijk uitlezen.
2. ik kan geen waarneming maken van alleen een lokatie. dan mis ik alle informatie over de soort.

dus in het veld foto`s maken en waarnemingen in obsmapp invoeren.
op de kampeerplek aangekomen op het toestel de wifi aanzetten.
op je gsm play mobile starten
en hup je fotos worden geladen op je gsm
obsmapp starten en de fotos aan de betreffende waarnemingen koppelen.
ik doe vrijwel niet anders.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

edokreuzen

Bedankt voor jouw reactie, Hisko. Maar helaas kan ik daar hoogstwaarschijnlijk helemaal nix mee! Omdat ik het door jou genoemde begrip "obsmapp" (net als het óók door jou vermelde begrip "exif") tot de dag van vandaag niet kende, heb ik daarover via Google het een en ander opgezocht. Via de website http://waarneming.nl/pda/obsmapp/obsmapp.html#h.oz26q92mw6j ontdekte ik vervolgens dat je hiervoor kennelijk hetzij een smartphone hetzij een tablet nodig hebt. Welnu, ik heb géén van beide. Mijn vrouw en ik leven namelijk nog in de middeleeuwen. Wij hebben niets van al dat moderne spul, hoewel we géén Amish of iets soortgelijks zijn. Eerder heiden. Alléén hebben wij sinds zeer kort dus een compact camera, die tot mijn stomme verbazing ook nog eens een gps functie heeft. Verder ook nog een mobiele telefoon, maar die is ook al zo´n tien jaar oud. Daarmee kun je in noodgevallen alleen telefoneren en verder niets. Maar zelfs dat doen wij nauwelijks met dat ding... In mijn vorige leven ben ik geruime tijd zowel computerprogrammeur als systeemanalist geweest. Op grond daarvan weet ik wél aardig wat over software, maar helemaal niets van hardware.

Daarom mijn vraag in het verlengde van dit alles: "Zijn er geen andere en/of simpele(r) oplossingen voor het door mij aangekaarte probleem zonder gebruik te hoeven maken van de grillen van meneer of mevrouw Google, die immers de uitvinder of in elk geval inmiddels de grote graaier schijnt van android?" Met andere woorden: is er soms een andere denkbare truc om mijn foto's, die duidelijk geoormerkt zijn met een gps locatie naar www.waarneming.nl te toveren?

Met vriendelijke dank alvast: Edo.
Pluk de dag én haast u langzaam!!

hiskodevries

Edo, het antwoord op je laatste vraag is nee. Technisch is het ongetwijfeld mogelijk maar ik denk niet dat onze inspanning opweegt tegen het rendement.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

edokreuzen

Hallo Hisko,

Wederom bedankt voor jouw heldere antwoorden. Zelf had ik ook al gemerkt/bedacht dat mijn camera bij het nemen van foto's redelijk traag is. Hij doet er voor mijn gevoel telkens enkele seconden over, voordat hij elke foto die ik neem verwerkt heeft. Zelf had ik verzonnen dat dit (mogelijk) komt, omdat ik sinds enkele dagen mijn gps functie "aan" gezet heb om deze uit te proberen. Afgaande op je uitleg, denk ik nu dat ik die functie maar beter kan uitzetten en dat ik in Verweggistan weer op mijn ouderwetse manier moet bijhouden op welke locatie ik "ongeveer precies" al mijn foto's neem... Klopt deze veronderstelling?

Uit jouw allereerste reactie van 20 juni jl. begrijp ik tevens dat jij dezelfde camera hebt. Daarom heb ik nog een heel andere vraag. Bij mijn vorige toestel (Panasonic) had ik een vizier én een lcd-scherm. Zelf vond ik het bijna altijd veel prettiger om het vizier te gebruiken. Dit vizier blijkt plotseling op mijn nieuwe camera helaas totaal te ontbreken. Dit betekent in concreto dat ik overgeleverd ben aan de grillen van het lcd-scherm. Ik merk nu, zeker bij het zonnige weer van de vele laatste dagen (en dus ook in -sub- tropische landen, waar wij vaak gaan vogelen) dat het bijzonder lastig is om te zien, wat je nu eigenlijk van plan bent te fotograferen. Heb jij hiervoor misschien óók nog een handige tip?

Gegroet opnieuw ► Edo.
Pluk de dag én haast u langzaam!!

hiskodevries

Edo, ja ik heb dezelfde camera. Dat traag reageren lijkt maar zo, je kunt gelijk de volgende foto nemen als je wilt.
De vertraging wordt veroorzaakt door het tonen op het lcd scherm. Ja ik zie in de felle zon ook niets. kwestie van gokken.
Over je gps foto`s http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=283055.0
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

edokreuzen

Beste Hisko en alle andere fototoestelbezitters,

De camera (Sony Cyber-shot DSC-HX50V) die ik op 4 juni jl. via internet bij CameraTOP in Voorburg gekocht heb voor € 269 heeft het binnen één maand al begeven. Voordat mijn vrouw en ik met dit toestel op 26 juni naar Maleisië vertrokken, heb ik 'm in ons eigen land fanatiek uitgeprobeerd om tijdens onze zomervakantie daar niet voor al te onverwachtse problemen te komen, omdat ik mijn gloednieuwe camera per ongeluk onvoldoende zou kennen wat betreft in elk geval de primaire mogelijkheden ervan.
Enorm groot was mijn teleurstelling, toen ik al binnen één week na aankomst in Maleisië tijdens een rondwandeling op 1 juli in het regenwoud van Mount Kinabalu op Borneo geconfronteerd werd met een fototoestel, dat bijzonder vreemde kuren begon te vertonen. Hij wilde plotseling helemaal géén enkele foto meer maken, (b)leek in een onmogelijke "loop" (zoals dat in computertaal heet) terecht te komen, wilde bij het uitzetten ervan niet meer volledig naar de oorspronkelijke beginstand terug met zijn objectief enz. Dit spiksplinternieuwe apparaat was totaal onbruikbaar geworden. Ik heb derhalve slechts enkele dagen mogen/kunnen genieten van het nieuwste snufje op gps gebied, waarvoor Hisko een prima oplossing gevonden heeft om waarnemingen via gps-locaties onmiddellijk in te voeren op www.observation.org.

"Gelukkig" hadden wij nog een 23 jaar oud toestel van mijn vrouw meegenomen: een Olympus Camedia C-765 Ultra Zoom. Daarmee konden we op primitieve wijze een flink aantal foto's van orang-oetans, allerlei vogels, vlinders, libellen, bloemen, zoogdieren enz. schieten.
Nadat wij half augustus thuis gekomen waren, heb ik mijn gloednieuwe Sony meteen teruggestuurd naar de internetverkoper. Ontstellend groot was mijn verbazing, toen ik al snel van hen te horen kreeg dat ik absoluut géén beroep zou kunnen doen op hun garantievoorwaarden. Zij hadden het toestel namelijk doorgestuurd naar Tech Repair in Bergen op Zoom (een monopolist voor de hele Benelux volgens CameraTOP zelf qua reparaties van Sony, Canon & Samsung). Zij hadden vochtschade aan ons toestel geconstateerd met de mededeling: "De herstelling valt niet onder de garantievoorwaarden van Sony die op dit moment van toepassing zijn." Tech Repair bood aan om aangetaste onderdelen te vervangen voor slechts de somma van € 334,87. Mijn broek zakte af...

Sinds wij elkaar kennen (dat is inmiddels ruim 35 jaar geleden) hebben wij zeer vele reizen gemaakt naar Verweggistan, waarbij we inmiddels een tiental fototoestellen hebben gebruikt. In Costa Rica, Sri Lanka, Thailand, Birma, Bali, Lombok, Filippijnen, Gambia, Senegal, Curaçao, Bonaire ([ei]landen vergelijkbaar met Maleisië/Borneo) hebben wij nooit problemen gehad met vochtschade of wat dan ook met betrekking tot welke camera dan ook!
Eerlijk gezegd komt de diagnose 'waterschade' erg ongeloofwaardig (en niet erg betrouwbaar) over, omdat wij in het geheel niets bijzonders met het toestel hebben gedaan. Het apparaat is niet in het water gevallen, geen van beiden hebben wij ermee onder een douche gestaan en wij (71 en 60 jaar) zijn ook niet gezellig gaan zwemmen met het toestel. Bovendien hebben wij het toestel nooit in de regen gebruikt!

Wij zijn benieuwd wie van jullie een soortgelijke ervaring heeft of wellicht anderszins tips voor ons hoe nu verder te handelen!

Met hartelijke dank alvast: Edo.
Pluk de dag én haast u langzaam!!

hiskodevries

Edo, mooi waardeloos. Tip: haal de accu en sd kaart uit het toestel en leg het toestel boven de kachel/ cv radiator. Zo heb ik ook al een canon Eos tot leven gebracht. Mijn 50 heb ik al vervangen door een 400v die heeft wel een zoeker en handmatig scherpstellen . De 50 ligt nu in een laatje stof te happen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

edokreuzen

CiteerTip: haal de accu en sd kaart uit het toestel en leg het toestel boven de kachel/ cv radiator.

Dat helpt al niet meer, Hisko! Ik heb het toestel compleet ingepakt een maand geleden te goeder trouw teruggestuurd naar de internetleverancier in de stellige verwachting én overtuiging dat ik zónder enig probleem een beroep zou kunnen doen op hun garantie. Daarna hebben zij de camera kennelijk meteen doorgestuurd naar hun reparateur Tech Repair, die plotseling met de boodschap kwam dat er sprake zou zijn van "vochtschade". Bovendien kwam deze reparateur met het dreigement dat ik mijn camera wél ongerepareerd terug zou kunnen krijgen op voorwaarde dat ik dan even € 38,50 aan onderzoekskosten moet betalen. En dan te bedenken dat ik al € 269 voor een gloednieuwe camera betaald heb, die minder dan één maand gefunctioneerd heeft! Bij een garantietermijn van twee jaar nota bene...

CiteerIk zie kansen...

Welke kansen zie je dan in godsnaam, Alex? ???
Pluk de dag én haast u langzaam!!

Alex Kwak

Citaat van: edokreuzen op september 22, 2014, 22:45:04 PM
CiteerIk zie kansen...

Welke kansen zie je dan in godsnaam, Alex? ???

Jij hebt geen camera meer, en Hisko heeft dezelfde liggen in een la. Daar moet toch wat te handelen zijn?!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

#12
Edo, ik kan je frustratie voorstellen.
Dat is ook de reden dat ik mijn camera nooit online koop maar bij mijn vaste foto handelaar. Die zorgt dat die altijd in de buurt blijft van de internet prijzen.
Als je de camera toch nog hebt probeer toch mijn truc, alles eruit wat eruit kan en met alle klepjes open op een warme plek.
(nee Alex ik hoef mijn 50 niet kwijt, kan ik altijd wel weer eens inruilen)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Frank van de Putte

Citaat van: edokreuzen op september 22, 2014, 16:23:23 PM
Wij zijn benieuwd wie van jullie een soortgelijke ervaring heeft of wellicht anderszins tips voor ons hoe nu verder te handelen!

Heel zuur, maar het zal toch aan de luchtvochtigheid hebben gelegen, ik ben ook in Borneo geweest en had daar hetzelfde probleem, vanaf dag 1 cameraproblemen, evenals een aantal reisgenoten! Eenmaal thuis deed m'n camera het weer dus dat was geen blijvende schade.

Waarschijnlijk zijn niet alle merken/modellen even goed bestand tegen een hoge luchtvochtigheid, het wordt soms in de kleine lettertjes vermeld; niet gebruiken boven 90% luchtvochtigheid o.i.d..

Ik heb toen naar m'n volgende tropische bestemming een "weatherproof" camera meegenomen, een Olympus. (die deed het wel, maar werd gejat  :rolleyes:) Maar ik denk dat je weinig hebt om op te staan qua garantie, in veel apparatuur zit tegenwoordig een vocht -sensor/indicator, die geeft aan dat er vocht in de camera is gekomen.

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

edokreuzen

Hallo Hisko,

Ik heb zelf eigenlijk tot voor kort (begin juni van dit jaar dus!) nog nooit eerder een camera online gekocht. Omdat ik de laatste tijd steeds vaker zónder enig probleem wél allerlei andere spullen via internet koop, dacht ik dit nu ook wel eens met een fototoestel te kunnen doen. Dat heb ik meteen weer afgeleerd. Mag ik misschien naam & adres van jouw vaste fotohandelaar vernemen? Zoals gezegd heb ik die "verrotte" camera niet meer thuis, want opgestuurd naar de leverancier, die 'm weer doorgezonden heeft naar zijn monopolistische reparateur. En ik krijg 'm pas ongerepareerd terug tegen betaling van € 38,50 aan onderzoekskosten. Daar heb ik al helemaal géén zin meer in. "Ze" hebben mij voor mijn gevoel al meer dan genoeg een poot uitgedraaid...

Hallo Frank,

Dat is inderdaad heel erg zuur om te horen dat ik volgens jou weinig kans maak op garantie, hoewel ie pas minder dan één maand meegegaan is! Het zeer vreemde geval doet zich echter voor dat mijn vrouw en ik hiervoor óók met fototoestel en al op pad geweest zijn in vele andere regenwouden her en der in de wereld zónder ooit eerder ook maar enig probleem met fotograferen te hebben ondervonden. En ik fotografeer me werkelijk een slag in de rondte qua natuur in Verweggistan! Volgend jaar willen wij "voor straf" opnieuw naar Borneo terugkeren, omdat het ons bijzonder goed is bevallen. Dan mag/moet ik dus kennelijk een diepzeebestendige camera kopen én meenemen :rolleye:.

Met hartelijke dank: Edo.
Pluk de dag én haast u langzaam!!

Alex Kwak

Hoi Edo,

Hier in Apeldoorn kan ik Cameratools van harte aanbevelen. En ze zitten voor jou op fietsafstand...
Ga niet op zaterdag, dat is dozen-schuif-dag, maar als je door de week komt hebben ze alle tijd voor je. Let wel even op hun afwijkende openingstijden. Ze zijn zeer kundig én niet duur!

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

edokreuzen

Dag Alex,

Bedankt voor jouw tip. Ik zal mij zeer binnenkort per fiets naar de Paramariboweg spoeden, want ik kende Cameratools eerlijk gezegd (nog) niet! Maar dan moet dit pokkenweer eerst ff voorbij zijn! Ze hebben inderdaad ietwat merkwaardige openingstijden, maar omdat ik nog steeds een nachtmens ben, is dat bepaald géén bezwaar ;).
Pluk de dag én haast u langzaam!!