Beste Hisko en alle andere fototoestelbezitters,
De camera (Sony Cyber-shot DSC-HX50V) die ik op 4 juni jl. via internet bij CameraTOP in Voorburg gekocht heb voor € 269 heeft het binnen één maand al begeven. Voordat mijn vrouw en ik met dit toestel op 26 juni naar Maleisië vertrokken, heb ik ‘m in ons eigen land fanatiek uitgeprobeerd om tijdens onze zomervakantie daar niet voor al te onverwachtse problemen te komen, omdat ik mijn gloednieuwe camera per ongeluk onvoldoende zou kennen wat betreft in elk geval de primaire mogelijkheden ervan.
Enorm groot was mijn teleurstelling, toen ik al binnen één week na aankomst in Maleisië tijdens een rondwandeling op 1 juli in het regenwoud van Mount Kinabalu op Borneo geconfronteerd werd met een fototoestel, dat bijzonder vreemde kuren begon te vertonen. Hij wilde plotseling helemaal géén enkele foto meer maken, (b)leek in een onmogelijke “loop” (zoals dat in computertaal heet) terecht te komen, wilde bij het uitzetten ervan niet meer volledig naar de oorspronkelijke beginstand terug met zijn objectief enz. Dit spiksplinternieuwe apparaat was totaal onbruikbaar geworden. Ik heb derhalve slechts enkele dagen mogen/kunnen genieten van het nieuwste snufje op gps gebied, waarvoor Hisko een prima oplossing gevonden heeft om waarnemingen via gps-locaties onmiddellijk in te voeren op
www.observation.org.
“Gelukkig” hadden wij nog een 23 jaar oud toestel van mijn vrouw meegenomen: een Olympus Camedia C-765 Ultra Zoom. Daarmee konden we op primitieve wijze een flink aantal foto’s van orang-oetans, allerlei vogels, vlinders, libellen, bloemen, zoogdieren enz. schieten.
Nadat wij half augustus thuis gekomen waren, heb ik mijn gloednieuwe Sony meteen teruggestuurd naar de internetverkoper. Ontstellend groot was mijn verbazing, toen ik al snel van hen te horen kreeg dat ik absoluut géén beroep zou kunnen doen op hun garantievoorwaarden. Zij hadden het toestel namelijk doorgestuurd naar Tech Repair in Bergen op Zoom (een monopolist voor de hele Benelux volgens CameraTOP zelf qua reparaties van Sony, Canon & Samsung). Zij hadden vochtschade aan ons toestel geconstateerd met de mededeling: “De herstelling valt niet onder de garantievoorwaarden van Sony die op dit moment van toepassing zijn.” Tech Repair bood aan om aangetaste onderdelen te vervangen voor slechts de somma van € 334,87. Mijn broek zakte af…
Sinds wij elkaar kennen (dat is inmiddels ruim 35 jaar geleden) hebben wij zeer vele reizen gemaakt naar Verweggistan, waarbij we inmiddels een tiental fototoestellen hebben gebruikt. In Costa Rica, Sri Lanka, Thailand, Birma, Bali, Lombok, Filippijnen, Gambia, Senegal, Curaçao, Bonaire ([ei]landen vergelijkbaar met Maleisië/Borneo) hebben wij nooit problemen gehad met vochtschade of wat dan ook met betrekking tot welke camera dan ook!
Eerlijk gezegd komt de diagnose 'waterschade' erg ongeloofwaardig (en niet erg betrouwbaar) over, omdat wij in het geheel niets bijzonders met het toestel hebben gedaan. Het apparaat is niet in het water gevallen, geen van beiden hebben wij ermee onder een douche gestaan en wij (71 en 60 jaar) zijn ook niet gezellig gaan zwemmen met het toestel. Bovendien hebben wij het toestel nooit in de regen gebruikt!
Wij zijn benieuwd wie van jullie een soortgelijke ervaring heeft of wellicht anderszins tips voor ons hoe nu verder te handelen!
Met hartelijke dank alvast: Edo.