Otters bij de buren

Gestart door HPM, juni 19, 2014, 17:31:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

wimtegels

Natuurlijk moeten we otters afschieten. Ze zijn concurrenten van sportvissers en beroepsvissers. En ze eten beschermde vissen. Opruimen, tegelijk met de bevers en de wolven.
Overigens, alle dieren die op de rode lijst staan zijn lastig voor wegenbouw, bouw en voor de boeren. Alles in een keer uitroeien, dan hebben we geen problemen meer.
Klimaatproblemen? Onzin, we hoeven dadelijk niet meer naar de Tropen. De tropen komen wel naar ons.

We hebben toch genoeg natuurfilms. We kunnen dus gewoon in de woonkamer van natuur genieten. Hoeven we niet meer naar buiten.
En als er geen natuur meer is heb ik eindelijk rust. Hoef ik niets meer te onderzoeken.

Pipo zij al: "Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen..." Want als de natuur er aan gaat hebben die kinderen ook geen toekomst meer. Kunnen we die dure kinderopvang ook afschaffen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Cygnus

Citaat van: wimtegels op november 29, 2019, 14:57:48 PM
We hebben toch genoeg natuurfilms.

Als we ook geen natuur meer hebben om natuurfilms in te maken, dan kunnen we ook gewoon virtuele natuurfilms maken. Hoeft ook niemand meer de deur uit, dat verminderd de ecologische voetafdruk aanzienlijk. Een win-win situatie.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Freek Verkerk

#122
Citaat van: Cygnus op november 29, 2019, 15:18:52 PM
Citaat van: wimtegels op november 29, 2019, 14:57:48 PM
We hebben toch genoeg natuurfilms.

Als we ook geen natuur meer hebben om natuurfilms in te maken, dan kunnen we ook gewoon virtuele natuurfilms maken. Hoeft ook niemand meer de deur uit, dat verminderd de ecologische voetafdruk aanzienlijk. Een win-win situatie.
Ik ben er ook niet voor om otters af te schieten, of met vallen of gif of zo te werken. Maar die schade discussie komt steeds weer terug, niet alleen bij otters, maar ook bij wespen, mieren, bevers, ganzen, ratten, mollen, muizen, zwijnen, edelherten, reeen etc. En exoten als wasberen. En ook als dieren niet schadelijk zijn mag er soms op gejaagd worden, ik denk maar aan de hele sport visserij en de beroepsvisserij inclusief die op walvissen en zoute haring en lekkerbekjes. :)  Sorry beetje off topic. Ik weet niet goed wat ik er nu mee aanmoet. Ik begrijp namelijk best dat dieren met mensen concurreren om een plekje onder de zon, etc. Mijn moeder klaagt over de mol in haar grasveld en de wespen in haar spouwmuren. En ik zie de katten van de buren de tuin gebruiken als jachtgebied cq om rustig te poepen. Hoeveel ruimte moeten we inruimen voor de natuur. 
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

egilio

Citaat van: Cygnus op november 29, 2019, 15:18:52 PM
Citaat van: wimtegels op november 29, 2019, 14:57:48 PM
We hebben toch genoeg natuurfilms.

Als we ook geen natuur meer hebben om natuurfilms in te maken, dan kunnen we ook gewoon virtuele natuurfilms maken. Hoeft ook niemand meer de deur uit, dat verminderd de ecologische voetafdruk aanzienlijk. Een win-win situatie.

Precies, kijk naar de laatste versie van The Lion King, je hebt eigenlijk geen natuur meer nodig om een natuurfilm te maken. En met (augmented) virtual reality kun je ook de natuurbeleving dusdanig nabootsen dat mensen op een veilige manier 'natuur' kunnen beleven, zonder alle ongemakken van hitte, vochtigheid, bijtende/stekende/kriebelende beestjes en gevaarlijke dieren en je hoeft er niet voor op onmogelijke tijden je bed uit. Geen gedoe met stikstofnormen die natuurgebieden bedreigen, en je kunt tenminste nog eens een schuwe otter zien met virtual reality, in het echt is dat toch heel wat lastiger. Ik zie alleen maar voordelen! 
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

egilio

Citaat van: Freek Verkerk op november 29, 2019, 15:45:14 PM
Citaat van: Cygnus op november 29, 2019, 15:18:52 PM
Citaat van: wimtegels op november 29, 2019, 14:57:48 PM
We hebben toch genoeg natuurfilms.

Als we ook geen natuur meer hebben om natuurfilms in te maken, dan kunnen we ook gewoon virtuele natuurfilms maken. Hoeft ook niemand meer de deur uit, dat verminderd de ecologische voetafdruk aanzienlijk. Een win-win situatie.
Ik ben er ook niet voor om otters af te schieten, of met vallen of gif of zo te werken. Maar die schade discussie komt steeds weer terug, niet alleen bij otters, maar ook bij wespen, mieren, bevers, ganzen, ratten, mollen, muizen, zwijnen, edelherten, reeen etc. En exoten als wasberen. En ook als dieren niet schadelijk zijn mag er soms op gejaagd worden, ik denk maar aan de hele sport visserij en de beroepsvisserij inclusief die op walvissen en zoute haring en lekkerbekjes. :)  Sorry beetje off topic. Ik weet niet goed wat ik er nu mee aanmoet. Ik begrijp namelijk best dat dieren met mensen concurreren om een plekje onder de zon, etc. Mijn moeder klaagt over de mol in haar grasveld en de wespen in haar spouwmuren. En ik zie de katten van de buren de tuin gebruiken als jachtgebied cq om rustig te poepen. Hoeveel ruimte moeten we inruimen voor de natuur.

Wat is natuur?
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

wimtegels



Wat is natuur?
[/quote]

Dat is een zeer fundamentele vraag, die eigenlijk een eigen topic verdient.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

#126
Na even nagedacht te hebben over wat natuur is, nu gewoon weer terug naar de Otters bij de buren. In dit geval in Duitsland. Met Otters is de grote lijn dat ze in het verleden gejaagd werden door sportjagers en met succes, in grote gebieden zijn ze verdwenen. Daarnaast hadden ze ook last van een teruglopende hoeveelheid voor hen geschikte natuur plus een toename van het aantal auto. De auto's zijn alleen maar toegenomen, maar er worden hier en daar voorzieningen getroffen zodat de otters niet over de weg hoeven te lopen. De teruglopende hoeveelheid geschikte natuur is een beetje gestopt, maar er is nog niet zoveel nieuwe natuur voor teruggekomen. Maar mogelijk kunnen otters ook in stedelijk gebied leven, zoals ze in andere landen bewijzen. Otters in de Amsterdamse grachten zou een leuke uitbreiding zijn voor de toeristen en de locals. San Francisico heeft z'n zeehonden, Amsterdam z'n ratten, eenden, futen en rijgers en mogelijk in de toekomst dan ook nog bevers en otters. Maar dit artikel gaat niet over Amsterdam maar over een klein onbekend riviertje midden in Duitsland, waar na 10-tallen jaren weer otters worden waargenomen. https://www.wetterauer-zeitung.de/wetterau/friedberg-ort28695/wetterau-sensation-naturschuetzer-fischotter-wieder-13638592.html Gewoon een goed teken, een bevestiging van de trend.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

egilio

Otters kunnen inderdaad in best drukke gebieden leven. Hier in Oxford zitten ze in de Thames, die door de stad stroomt en druk gebruikt wordt.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Freek Verkerk

Citaat van: egilio op april 07, 2020, 15:10:27 PM
Otters kunnen inderdaad in best drukke gebieden leven. Hier in Oxford zitten ze in de Thames, die door de stad stroomt en druk gebruikt wordt.
Ik had inderdaad op youtube dat soort filmpjes gezien. Ik hoorde of las wel dat ze last van honden kunnen hebben in de stad, maar honden/wolven zijn dan ook hun natuurlijke vijanden, individuele wolven zijn gevaarlijker, maar er zijn meer honden in de stad. Grootste vijand blijft waarschijnlijk de mens in zn auto.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Het wordt een beetje saai: overal hetzelfde verhaal, de otter was uitgeroeid en verdwenen en komt weer terug. https://www.insuedthueringen.de/inhalt.tier-des-jahres-2021-fischotter-breitet-sich-in-thueringen-weiter-aus.2640845a-3449-4f88-b001-f546a188731c.html ZE zijn er nog niet op volle sterkte, maar dat lijkt een kwestie van tijd.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

De nederlandse Otterbevolking staat tegenwoordig in nauw contact met de buren. Met name in Gelderland zwemmenze de grens over, de rijn. En ook noordelijker zijn er grensgangers. Hierbij een overzichtsartikel van de geschiedenis van de otter in Nederland. https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?utm_source=newsletter&utm_medium=e-mail&utm_campaign=user-mailing&msg=27787
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Ook in Zwitserland verspreiden ze zich steeds meer en vertonen zich weer in gebieden waar ze al jaren niet meer geweest zijn. https://www.tagblatt.ch/ostschweiz/werdenberg/haag-erster-fischotter-nachweis-im-kanton-stgallen-seit-49-jahren-ld.2210233

Wat dat betreft gaat het goed met de natuur.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Nu is er ook een waarneming aan de bovenloop van de donau. https://www.suedkurier.de/region/schwarzwald/donaueschingen/100-jahre-nach-seiner-ausrottung-der-fischotter-ist-zurueck-an-der-donau;art372512,11062887 Verbaast mij eigenlijk, ik had gedacht dat de donau nog vrij natuurlijk was met vele mogelijkheden voor Otters, maar de jacht heeft dan waarschijnlijk het dier de kop gekost.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk