Rivierkreeft

Gestart door t-vinkie, juni 17, 2007, 22:18:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

t-vinkie

Ik heb misschien een rare vraag maar wil ook gelijk de eventuele vindplaats niet veraden.
Ik vond 6 tot 8 jaar geleden ongeveer 10 lijkjes van de rivierkreeft bij mij in de buurt.
Kom bijna wekelijks op deze plaats en heb vorige week wat kreeftachtigs in het water zien bewegen.
Is hier sprake van een herintroductie, of zijn jullie hier helemaal niet van op de hoogte?
Groetjes Frits
Groetjes Frits


Your dog is the only thing on earth that
loves you more than you love yourself.

( Josh Billings )

tamis

Hoi, naast de inheemse soort die vrijwel verdwenen schijnt te zijn, zijn er op dit moment ook een vijftal (?) uitheemse (N-Amerikaanse) soorten rivierkreeften, die op steeds meer plaatsen opduiken.

Groet

Wil

t-vinkie

#2
Kijk ik weet niet precies welke kreeft ik in het water heb zien bewegen dat was ondoenlijk.
Maar de lijkjes die ik gevonden heb waren zeker europese rivierkreeftjes.
Heb zelf 6 jaar in een aquariumspeciaalzaak gewerkt dus ken de buitenlandse soorten wel.
Het gaat me er niet om om wat te kunnen plaatsen zou gewoon graag weten of ze er hergeintroduceerd zijn groetjes Frits
P.S. Weet ook dat op die zelfde plek forel is uitgezet bijvoorbeeld.
Groetjes Frits


Your dog is the only thing on earth that
loves you more than you love yourself.

( Josh Billings )

HansJWG

Heb je ze al ingevoerd?
Heb je misschien foto,s?
Lokatie?  Provincie of streek  
Groet, Hans

t-vinkie

Van 6 tot 8 jaar terug zou ik ze best willen invoeren.
Maar de laatste waarneming was te vluchtig om te kunnen determineren.
Groetjes Frits.
Groetjes Frits


Your dog is the only thing on earth that
loves you more than you love yourself.

( Josh Billings )

alegro

#5
CiteerHet gaat me er niet om om wat te kunnen plaatsen zou gewoon graag weten of ze er hergeintroduceerd zijn
Google is uw vriend.

(Overigens staat dit topic in het verkeerde Forum.)
Grüezi mitenand,
Arjan

tekenaar

Onderwerp verplaatst. Ik reageer nu pas omdat ik niet zo vaak tussen de slakken kijk.

Het is heel erg (ontzettend erg) onwaarschijnlijk dat het echt de inheemse soort zou zijn. Als je ze al zo wilt invoeren, dna met een dik vet vraagteken. Tenzij je de kenmerken kunt noemen aan de hand waarvan je ze indertijd gedetermineerd hebt of foto's hebt.

M.a.w. aan de hand van welke kenmerken ben je tot de conclusie gekomen dat het niet een van de volgende soorten was:

Orconectes limosus
Orconectes virilis (zou de oudste waarneming in NL zijn, maar is mogelijk, soort verspreid zich tegenwoordig snel)
Procambarus clarkii (die herken je waarschijnlijk wel uit de dierenwinkel)
Astacus leptodactylus
Pacifastacus leniusculus

Op P. clarkii na geen van alle in grote aantallen in de handel en dus meestal ook niet in dierenwinkels te vinden. in de winkel verwacht ik vooral Procambarus sp. "marmerkreeft", Procambarus alleni , Cherax quadricarinatus en Cherax sp. "tiger". Af en toe ook Cambarellus soorten. Andere soorten zijn met name in Duitsland wel te krijgen maar normaal niet in Nederlandse winkels. m.i. zou uitsluitend C. quadricarinatus verkocht moeten worden omdat dat de enige is waarvan geen reele kans bestaat dat hij ontsnapt en verwilderd.

Maar mogelijk heb jij recentere info dan ik?

Of mischien heb je de enige bekende overgebleven vindplaats van de inheemse soort per toeval gevonden?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

dmsoes

het is een beetje akelige reclame voor een eigen artikel, maar voor een overzicht van de Hollandse rivierkreeften is het nog het meest volledige:

http://www.ovb.nl/data/100_ARTIKELEN/downl...nVanEekelen.pdf

Groeten,

Menno

t-vinkie

Het was niet op de enige nederlandse bekende vindplaats.
Het was in de buurt van tilburg bij een oude leemkuil.
Daarom ging ik er ook van uit dat het misschien een herintoductie was.(hier is ook eerder forel uitgezet)
Als dit niet bij jullie bekend is zal het wel niet zo zijn.
Wat dan nog rest zou een individueel iniatief van iemand die die kreeftjes van zijn vakantie adres heeft mee gesmokkeld.
Want wat ik echt 100% zeker weet is dat deze lijkjes europeese kreeftjes waren.
Ik ben bekend met enkele buitenlandse soorten en bij vergelijk met foto`s en beschrijvingen kwam ik tot deze conclusie.
Als het gaat om iemand die ze van zijn vakantie adres heeft meegesmokkeld,hoop ik dat ie ook wat lijkjes heeft gevonden en ziet wat ie heeft aangericht.
En het gestoorde idee de volgende keer uit zijn hoofd laat.
Groetjes Frits
Groetjes Frits


Your dog is the only thing on earth that
loves you more than you love yourself.

( Josh Billings )

tekenaar

Heb je ook foto's?

De kans op de inheemse rivierkreeft is erg klein omdat op veel plaatsen Amerikaanse soorten voorkomen die drager zijn van een ziekte waar de inheemse niet tegen kan. Eventueel uitgezette inheemse kreeften (als iemand er al aan kan komen) overleven daardoor niet lang.

Hierdoor wordt een waarneming van de inheemse soort niet makkelijk geaccepteerd in "het wereldje". Je kan best gelijk hebben, maar zonder foto's zullen veel mensen niet te overtuigen zijn. Vandaar mijn vraag of je ook foto's hebt gemaakt / evt terug kan gaan om foto's te maken. Ik neem aan dat je weet op welke details je moet letten (o.a. bedoorning "wangen"; postorbitaallijsten, kleur en vorm scharen; kleur onderzijde scharen; totaalbeeld)?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/